• fluu

Tänker ni på märket vid köp av kläder till barnen?

Hej!

Läser i den här: gamla.familjeliv.se/Forum-4-288/m73960365.html  tråden om en mamma som har ångest när hon ska köpa vinteroveraller till sina barn. Hon har inte råd med något "fint" märke och barnen har fått kommentarer om det från andra barn(dagisbarn verkar det som!) och mamma har fått höra skit från andra föräldrar.
    Tänker ni på märken när ni handlar till barnen? Upplever ni att det finns någon märkeshets i er närhet? Snackas det bland föräldrar?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Svar på tråden Tänker ni på märket vid köp av kläder till barnen?
  • Gladskit

Faktiskt inte. Och även om så vore, att föräldrar diskuterade märken hit eller dit så skulle jag varken låta mig påverkas eller börja köpa det som var "inne" enbart på grund av att de sa/tyckte så.

Jag har en åttaårig son och jag är så glad att vi fortfarande får köpa kläder åt honom och bestämma vad han ska ha på sig. Tids nog antar jag att han kommer att komma med egna tankar och önskemål!

Vi tänker funktion, bekvämlighet och kvalitet när vi handlar. Sen om vi hittar fina grejer på HM, Åhlens, Stadsmissionen eller Gneis spelar ingen roll.

• fluu

Själv har jag faktiskt aldrig märkt av någon märkeshets. Varken när jag själv var barn och bodde i ett sämre område eller nu när jag som vuxen bor i ett "fint" område.
    Jag bryr mig inte heller om märken, mer än att det inte får bli för dyrt då ;) De riktigt "fina" märkena brukar inte heller ha sådant jag letar efter, dvs färgglatt till tusen. Vi blandar nya plagg med second hand och så har vi mycket ärvt, mest från när jag var liten då det gjordes rejäla grejer ;)

Men faktiskt så har jag fått höra en del om märkeshets från mina söndagsskolebarn som kommer från en annan "fin" stadsdel. De går hellre i för små "fina" märken än klär på sig ett billigare. Otroligt sorgligt och man måste ju fundera på om det inte kommer från föräldrarna.

• RebeckaM

Ja, jag tänker på märket men bara för att jag vet att vissa märken håller högre kvalitet. Jag kan tänka mig att testa ett nytt märke om det verkar erbjuda bra kvalitet men det är nog tyvärr så att man har snöat in i gamla spår och kör på det som själv hade som barn... Numera kan man ju handla så mycket online till bättre priser men det är ju inte alltid som man finner de där namnen som man känner igen och då kan man ju fundera på om man vågar köra på något nytt och spara på detta eller inte...

Rebecka är en erfaren webbskribent - artikelskribenten.se
  • fluu
    RebeckaM skrev 2014-09-10 14:31:26 följande:
    Ja, jag tänker på märket men bara för att jag vet att vissa märken håller högre kvalitet. Jag kan tänka mig att testa ett nytt märke om det verkar erbjuda bra kvalitet men det är nog tyvärr så att man har snöat in i gamla spår och kör på det som själv hade som barn... Numera kan man ju handla så mycket online till bättre priser men det är ju inte alltid som man finner de där namnen som man känner igen och då kan man ju fundera på om man vågar köra på något nytt och spara på detta eller inte...
    Kvalité är en annan sak tycker jag. Då är det ju egentligen inte märket i sig eller priset du tänker på?
  • nozpa

Njä, det gör jag väl inte direkt. Vissa kläder är bättre än andra. Men det har ju egentligen inget med just märket att göra. Hade kunnat köpa något totalt okänt märke med bra kvalité medans jag kan undvika vissa av märkeskläderna som jag vet inte håller måttet.

Dagiskläderna till barnen är blandad kompott, från Lindex till noa noa. Ytterkläderna handlar jag väl i mellanprisklass, gneis, didriksson, pop osv. Inget direkt hypat där heller.

• fluu

Om vi säger att ni skulle hitta två jackor av samma kvalité, ni har råd med båda och ni tycker lika bra om båda, spelar då märket/priset in i valet på något sätt?
    Själv hade jag valt den billigare då.

• tjockobbe
    fluu skrev 2014-09-10 14:07:35 följande:

Hej!

Läser i den här: gamla.familjeliv.se/Forum-4-288/m73960365.html  tråden om en mamma som har ångest när hon ska köpa vinteroveraller till sina barn. Hon har inte råd med något "fint" märke och barnen har fått kommentarer om det från andra barn(dagisbarn verkar det som!) och mamma har fått höra skit från andra föräldrar.
    Tänker ni på märken när ni handlar till barnen? Upplever ni att det finns någon märkeshets i er närhet? Snackas det bland föräldrar?

Aldrig. Köper kläder jag tycker är fina. Och det blir ofta en del i Ullared. På hemmaplan H&M och Kappahl.
    Overall har jag inte behövt mer än i fleece hittills, 1 år snart, men overallen sen blir verkligen inte någonting dyrt. Kvaliteten är detsamma som det billigare.
    Vera 130923
  • Mascaraklumpar

Jag bryr mig mycket om märket när det gäller ytterkläder. Som barn gick jag och frös varenda dag från oktober till mars, och det är väldigt viktigt för mig att min son ska få slippa det. När det gäller andra kläder så bryr jag mig inte ett dugg. Upplever inte att någon märkeshets råder generellt, men jag vet att några av mina vänner resonerar ungefär som jag när det gäller ytterkläder.

• fluu
    Mascaraklumpar skrev 2014-09-10 19:25:52 följande:
    Jag bryr mig mycket om märket när det gäller ytterkläder. Som barn gick jag och frös varenda dag från oktober till mars, och det är väldigt viktigt för mig att min son ska få slippa det. När det gäller andra kläder så bryr jag mig inte ett dugg. Upplever inte att någon märkeshets råder generellt, men jag vet att några av mina vänner resonerar ungefär som jag när det gäller ytterkläder.
    Bryr du dig även om det är exempelvis en billigare overall, men som ändå är väldigt bra? Kappahl brukar ju få höga betyg till exempel.
  • Mascaraklumpar
    fluu skrev 2014-09-10 19:27:46 följande:

Bryr du dig även om det är exempelvis en billigare overall, men som ändå är väldigt bra? Kappahl brukar ju få höga betyg till exempel.

VET jag att en billig overall är lika bra som det dyrare märket jag brukar köpa så köper jag såklart den billiga. Men i praktiken så är det ju inte så lätt att veta (även om den fått bra i testet så kanske den inte är riktigt lika bra som den andra) så då blir det ändå så att jag köper det dyrare märket.
  • nozpa
    fluu skrev 2014-09-10 19:15:33 följande:

Om vi säger att ni skulle hitta två jackor av samma kvalité, ni har råd med båda och ni tycker lika bra om båda, spelar då märket/priset in i valet på något sätt?
    Själv hade jag valt den billigare då.

Stod det mellan något från Lindex eller isbjörn så hade jag valt isbjörn alla gånger.
    Stod det mellan isbjörn och kaxs så hade jag tagit kaxs.
    Förutsatt att det är precis samma kvalité på det då alltså.
  • Flickan och kråkan

Ja, men enbart pga kvalitet. Köper gärna billiga kläder från stora kedjor om de fått bra på tester och liknande. Jag vill att barnen ska vara torra och varma. Köper mycket begagnat. 

Som någon annan skrev så har kaxs haft väldigt bra funktionskläder till ett vettigt pris.....är dock lite besviken på att de sänkt vattenpelaren på sina skalkläder (antar vinterkläder också) och har inte testat dessa.

Min äldsta går i ettan. Viss märkes"hets" finns skulle jag tro. Han kom hem efter första gympalektionen och ville ha en som det stod adidas på för det hade alla andra. Vi har precis flyttat så vet inte riktigt hur de sociala koderna ser ut här ännu. Han bryr sig dock inte nämnvärt om sådant. Han vill ha rosa, som han vet är klassat som en "tjejfärg", men tycker att det är snyggast. Han tränar konståkning och gymnastik med en överväldigande majoritet tjejer (ofta ensam kille)....för att det är kul. Han är helt enkelt rätt ohipp . Men väldigt charmig och rar .

• nozpa
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-10 22:18:26 följande:

Ja, men enbart pga kvalitet. Köper gärna billiga kläder från stora kedjor om de fått bra på tester och liknande. Jag vill att barnen ska vara torra och varma. Köper mycket begagnat. 

Som någon annan skrev så har kaxs haft väldigt bra funktionskläder till ett vettigt pris.....är dock lite besviken på att de sänkt vattenpelaren på sina skalkläder (antar vinterkläder också) och har inte testat dessa.

Min äldsta går i ettan. Viss märkes"hets" finns skulle jag tro. Han kom hem efter första gympalektionen och ville ha en som det stod adidas på för det hade alla andra. Vi har precis flyttat så vet inte riktigt hur de sociala koderna ser ut här ännu. Han bryr sig dock inte nämnvärt om sådant. Han vill ha rosa, som han vet är klassat som en "tjejfärg", men tycker att det är snyggast. Han tränar konståkning och gymnastik med en överväldigande majoritet tjejer (ofta ensam kille)....för att det är kul. Han är helt enkelt rätt ohipp . Men väldigt charmig och rar .

Ja skalkläderna i år var sänkta till 5000. Men dom verkar ha ångrat sitt tilltag, vinterkläderna är på 10 000.
  • Flickan och kråkan
    nozpa skrev 2014-09-10 22:26:25 följande:

Ja skalkläderna i år var sänkta till 5000. Men dom verkar ha ångrat sitt tilltag, vinterkläderna är på 10 000.

Men då kanske det finns hopp om skalkläderna nästa år . Har varit så nöjda med dem tidigare.
  • lövet2

Nej, jag har ingen koll alls på klädmärken. Jag kollar utseendet, priset och kvaliteten på plagget. Ja, tvättrådet också förstås. Märket skiter jag i.

• Bling1975

Märket i sig är helt oviktigt. Men sedan finns det vissa märken som jag verkligen gillar när det gäller form och funktion och vissa modeller jag har fastnat för. 

Som med overall där det bara blir pop för oss för de är den enda som sitter riktigt bra och har mjuka muddar eller pyjamas där jag älskar Molo för de är så tunna och sköna. Jeans gillar jag bäst från HM eller Lindex för de brukar ha några som är mjuka och sköna och inte allt för tajta och vi har köpt hur många som helst av HMs baströjor som är perfekta till förskolan och tunna nog för vårt varma barn.

För mig går dock oftast funktion och färg före pris och märke, men rätt plagg kan som sagt vara både billigt och dyrt. Gillar unisexa och färgglada kläder vilket tyvärr inte är lika vanligt i alla märken, det blir svårare och svårare att hitta till bra pris i större storlekar.

• nozpa
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-10 22:38:47 följande:
    Men då kanske det finns hopp om skalkläderna nästa år . Har varit så nöjda med dem tidigare.
    Ja jag hoppas att dom går tillbaks till sina 10 000 på dom. Tycker också att dom är kanon.
  • Sade

Har inte upplevt någon märkeshets. Bor i ett helt vanligt område.

Jag bryr mig inte om märken utan köper det som jag tycker är fint. Jag gillar färgglada kläder med unisexstuk. Ont om sådana kläder på H&M..köper istället barnens kläder i huvudsak på nätet. Barnet har mycket kläder från Nova Star just för att jag tycker att kläderna är snygga och lekvänliga. Köper alla kläder på rea så det blir inte dyrt.

Vad gäller ytterkläder har jag fastnat för Isbjörn. Även dessa kläder är köpta på rea och kostar då inte så mycket mer än vilken overall eller skalkläder som helst.

Svar på tråden Tänker ni på märket vid köp av kläder till barnen?