• Anonym (TS)

Hyresvärden varnar oss pga vår trädgård, är det ok?

Vi bor i ett mindre hus ute i skogen med ett fåtal grannar. Sommaren har varit jobbig för både mig och min sambo pga sjukdom som blivit värre av värmen osv så vi har inte haft ork eller velat prioritera trädgårdsarbete. Vi har en mindre trädgård som tillhör huset vi hyr.

I vårt kontrakt står inget om trädgårdsskötsel eller att det är krav på att den ska skötas på ett visst sätt. Står heller inget om detta på hyresvärdens hemsida under allmänna villkor.

Vi har inte hört ett ljud om detta på hela sommaren/våren men nu i dagarna fick vi ett mail med en varning om att vår trädgård behövde åtgärdas inför hösten annars skulle det göras en anmälan till hyresnämnden!? Jag förmodar att en sådan anmälan kan leda till vräkning i värsta fall?

När jag påpekar för hyresvärden att det inte finns något skrivit i vårt kontrakt angående trädgårdsskötsel så menar hon att detta finns reglerat i lag och att det därför inte behöver finnas med i kontraktet. Vilken lag hon menar har hon inte hänvisat till. När jag försöker googla detta kan jag inte hitta någon lag som reglerar detta, finns det en sådan lag och vilken lag skulle det då vara?

Har hyresvärden rätt att ge oss en varning och hota med anmälan till hyresnämnden pga detta?

Tack för råd och hjälp!

• Svar på tråden Hyresvärden varnar oss pga vår trädgård, är det ok?
  • Anonym (....)

Vad står i hyresavtalet? Hyr ni huset med tillhörande trädgård?

• Anonym (TS)

I hyresavtalet står att vi hyr en lägenhet och ingenting om trädgården.

• Anonym (....)
    Anonym (TS) skrev 2014-09-10 17:31:23 följande:

I hyresavtalet står att vi hyr en lägenhet och ingenting om trädgården.

Då ska hyresvärden stå för trädgårdsskötseln.
  • PinkSugar

Vet att här i stan så finns det många hyreslägenheter som är som radhus där de på bottenvåningen har egen uteplats med liten trädgård. De som hyr dessa är skyldiga att hålla trädgården i gott skick, dvs att man måste klippa gräset och se till att det ser prydligt ut. 

• Anonym (trädgård)

Om trädgården inte är så stor är det väl bara att ni sköter om den? Räcker ju att ni får den till nivån "prydlig" och "städad", behöver ju inte bli på nivån så den är redo för ett reportage i en inredningstidning :)

Ni själva får ju njuta av den också och er trivsel vid boendet kan kanske till och med öka med en omskött trädgård?

• Chester Copperpot

Dom vill bli av med er, och nu försöker dom hitta en anledning. Det har inte med trädgården att göra, särskilt inte om det är hyresvärdens ansvar. Poängen är att, handlade det inte om trädgården, så hade dom försökt hitta nåt annat att klaga på. Försök hellre ta reda på varför dom vill bli av med er, för det är väl det som är det stora problemet?

• Anonym (....)
    PinkSugar skrev 2014-09-10 17:37:34 följande:

Vet att här i stan så finns det många hyreslägenheter som är som radhus där de på bottenvåningen har egen uteplats med liten trädgård. De som hyr dessa är skyldiga att hålla trädgården i gott skick, dvs att man måste klippa gräset och se till att det ser prydligt ut. 

Då står det i hyresavtalat att man ska sköta trädgården.
  • Anonym (trädgård)

Tycker nog det är självklart att man ska sköta trädgården till det hus man hyr långt ute på landet med knappt några grannar. Vem skall annars sköta trädgården? Och vill man verkligen någon skall komma och klippa gräset på sommaren vid ens hem? Man får ju aldrig slappna av i lugn och ro och ligga hemma på egen gräsmatta och sola då.

• Anonym (...)
    Anonym (trädgård) skrev 2014-09-10 17:46:34 följande:

Tycker nog det är självklart att man ska sköta trädgården till det hus man hyr långt ute på landet med knappt några grannar. Vem skall annars sköta trädgården? Och vill man verkligen någon skall komma och klippa gräset på sommaren vid ens hem? Man får ju aldrig slappna av i lugn och ro och ligga hemma på egen gräsmatta och sola då.

Att kräva att hyresvärden ska komma och klippa gräset på den gräsmatta man hyr känns lite som att be hyresvärden komma och dammsuga lägenheten man hyr. 
Svar på tråden Hyresvärden varnar oss pga vår trädgård, är det ok?