Hyresvärden varnar oss pga vår trädgård, är det ok?
Vi bor i ett mindre hus ute i skogen med ett fåtal grannar. Sommaren har varit jobbig för både mig och min sambo pga sjukdom som blivit värre av värmen osv så vi har inte haft ork eller velat prioritera trädgårdsarbete. Vi har en mindre trädgård som tillhör huset vi hyr.
I vårt kontrakt står inget om trädgårdsskötsel eller att det är krav på att den ska skötas på ett visst sätt. Står heller inget om detta på hyresvärdens hemsida under allmänna villkor.
Vi har inte hört ett ljud om detta på hela sommaren/våren men nu i dagarna fick vi ett mail med en varning om att vår trädgård behövde åtgärdas inför hösten annars skulle det göras en anmälan till hyresnämnden!? Jag förmodar att en sådan anmälan kan leda till vräkning i värsta fall?
När jag påpekar för hyresvärden att det inte finns något skrivit i vårt kontrakt angående trädgårdsskötsel så menar hon att detta finns reglerat i lag och att det därför inte behöver finnas med i kontraktet. Vilken lag hon menar har hon inte hänvisat till. När jag försöker googla detta kan jag inte hitta någon lag som reglerar detta, finns det en sådan lag och vilken lag skulle det då vara?
Har hyresvärden rätt att ge oss en varning och hota med anmälan till hyresnämnden pga detta?
Tack för råd och hjälp!