• Anonym (TS)

Hyresvärden varnar oss pga vår trädgård, är det ok?

Vi bor i ett mindre hus ute i skogen med ett fåtal grannar. Sommaren har varit jobbig för både mig och min sambo pga sjukdom som blivit värre av värmen osv så vi har inte haft ork eller velat prioritera trädgårdsarbete. Vi har en mindre trädgård som tillhör huset vi hyr.

I vårt kontrakt står inget om trädgårdsskötsel eller att det är krav på att den ska skötas på ett visst sätt. Står heller inget om detta på hyresvärdens hemsida under allmänna villkor.

Vi har inte hört ett ljud om detta på hela sommaren/våren men nu i dagarna fick vi ett mail med en varning om att vår trädgård behövde åtgärdas inför hösten annars skulle det göras en anmälan till hyresnämnden!? Jag förmodar att en sådan anmälan kan leda till vräkning i värsta fall?

När jag påpekar för hyresvärden att det inte finns något skrivit i vårt kontrakt angående trädgårdsskötsel så menar hon att detta finns reglerat i lag och att det därför inte behöver finnas med i kontraktet. Vilken lag hon menar har hon inte hänvisat till. När jag försöker googla detta kan jag inte hitta någon lag som reglerar detta, finns det en sådan lag och vilken lag skulle det då vara?

Har hyresvärden rätt att ge oss en varning och hota med anmälan till hyresnämnden pga detta?

Tack för råd och hjälp!

• Svar på tråden Hyresvärden varnar oss pga vår trädgård, är det ok?
  • Amanda84

När jag hade en kolonistuga så blev jag förhindrad att sköta trädgården en sommar. Jag tänkte att det inte var någon fara att trädgården såg ut som den gjorde eftersom den var insynsskyddad. En dag ringde telefonen och grannen berättade att han hade blivit tvingad att rycka in och klippa häcken eftersom den höll på att ramla in till honom. Jag fick se bilder på hur det hade sett ut och mycket riktigt gjorde två missade klippningar att häcken kraftigt lutade in mot hans tomt. För övrigt var hela trädgården full med ogräs och mycket av detta hade spridit sig till de båda grannträdgårdarna. Jag lyckades faktiskt aldrig få bukt med ogräset igen och större delen av gräsmattan bestod av mossa så den såg helt bedrövlig ut så jag fick sälja stugan till kraftigt underpris året efter.

Så jo, klipper man gräset bara ett par gånger under sommaren och låter bli att klippa häcken, så förstår jag att hyresvärden till slut skickar en varning. Er oskötta trädgård påverkar säkert grannarnas trädgårdar och fortsätter ni att låta bli att sköta trädgården så kommer det att bli ännu jobbigare nu när hösten är här och allt vissnar och sprids runt i vinden.

Om ni säger upp kontraktet så kan det för övrigt vara så att hyresvärden måste åtgärda trädgården innan de kan hyra ut till nästa hyresgäst och det kan bli riktigt svårt och dyrt om ni fortsätter att låta bli att klippa häcken, låter gräsmattan bli vildvuxen och struntar i att rensa ogräs. Dessutom är man skyldig att hålla snyggt om man hyr lägenhet med trädgård till, oavsett vad som står i kontraktet.

• Anonym (TS)

Vi rådfrågade hyresgästföreningen och detta fick vi till svar:

Om man hyr ett enfamiljshus har man ett utökat underhållsansvar som kan sägas innefatta att hålla efter trädgården. Detta innebär dock sannolikt inte att hyresvärden skulle ha framgång med en ansökan om uppsägning om ni har besittningsskydd och underlåter att klippa gräset, men kanske om ni låter trädgården förfalla.

Som jag då tolkar det så kan vi inte bli vräkta i dagsläget för en oklippt gräsmatta så länge den inte missköts katastrofalt och förfaller, vilket den inte gör. Besittningsskydd har vi, hyresvärden är inte privat och har många andra lägenheter till uthyrning.

Och planen är för övrigt att snygga till trädgården under helgen som kommer nu med lite hjälp från mina föräldrar.

Tack för all respons!

• silhuett

Jag funderar lite på varför hyresgästerna innan mig inte har fått en varning..Obestämd
    De hade inte fixat något med trädgården på tre år (vilket de uttryckligen berättade för oss innan vi flyttade in). Så ja, det såg förfärligt ut.

Har lagt ner massa tid på att klippa ner träd och buskar, skura bort alger från staketet (som nu är gult istället för grönt) så det är ju okej, men inte snyggt.. Buskarna som är kvar (nedklippta) är torra och glesa, för de har ju förstörts av att inte ha hållits efter. Hoppas på att de kan växa upp till täta och fina buskar nästa år.

Ogräs mellan plattorna har jag däremot inte hunnit ta itu med i sommar, har varit borta så mycket. Och där växer det liksom upp TRÄD mellan plattorna. Började rensa en dag, det tog 3-4 timmar att ta sig igenom 2 rader av stenplattor. Sen gav jag upp.

Samma sak med rabatten, orkar inte ta mig igenom det. Min kille tycker jag ska kolla innan jag rensar så att jag inte tar bort några fina plantor, men jag vill helst ta en bulldozer och gräva upp hela skiten rakt av. Kanske hinner ta itu med det innan frosten kommer..

• Anonym (Känner igen)

Har hänt mig också, mitt under semestertiden, vi var borta i fyra veckor i stort sett, var bara hemma någon dag då och då för att tvätta, tror inte vi sov hemma en enda natt under de fyra veckorna, utan vi var i vår sommarstuga och reste därifrån till olika ställen. 

Och då var det inte ens igenväxt egentligen.Gräset var högt och häcken mot ena grannen hade växt lite högt och ojämt och det stack ut grenar. Grannarna på andr sidan hade då en klängväxt på sin sida som jämt växte över på vår (tack gode gud att de flyttat nu) och den hade ju då också såklart börjat växa över på vår sida. 

Vi fick ett brev hem om att vi hade en vecka på oss att fixa i ordning den annars skulle de anställa en trädgårdsmästare och skicka fakturan till oss. Jag förstår varför, men mitt under juli månad. Det står inte heller något speciellt i vårt kontrakt om att hålla trädgården i perfekt skick. Men jag läste inte vidare om det, borde nog gjort det. Men nu varje sommar ringer jag dit och säger att vi nu ska på semester och därför inte kommer vara hemma för att kunna klippa gräset. än så länge har jag inte fått någon mer lapp

• Anonym (E)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-09-12 01:33:28 följande:
    Är det en privat egendom kan TS inte kräva besittningsrätten. Hyresvärden kan säga upp TS för att hon/han vill nyttja sin fastighet själv.

Exakt. Besittningsrätten kan bara åberopas om huset är klassat som hyresfastighet. Men att säga upp ett hyresavtal är inte samma sak som att vräka hyresgästen. Vräkning är vad man tar till när hyresgästen vägrar att flytta trots att kontraktet är förverkat (t.ex. p.g.a. obetalda hyror) eller har löpt ut.
  • Lord Hans
    Anonym (E) skrev 2014-09-11 18:15:00 följande:

Jo, för vräkning krävs goda skäl. Däremot kan värden säga upp hyresavtalet, förutsatt att huset inte är klassat som hyresfastighet.
    Punktknullare.
  • Anonym (Måste ingenting)
    Houdini skrev 2014-09-10 18:32:24 följande:

Men det är väl självklart att en trädgård som ligger med andra hus och trädgårdar ska skötas

Det drar ner hela området om någon missköter sin trädgård.

Plus att om man inte klipper gräsmattan frodas ogräs i den, ogräs som sprids till grannträdgårdar.

Nä du så är det verkligen inte. Ingen av minna grannar måste någonting i sina egna trädgårdar trotts att vår trädgård är jättefin och deras ser ut som en tipp.
  • Anonym (Vet)

Jag vet hur det är att inte orka eller hinna. Vi bor i villa och vår trädgård är hemsk. Jag skäms :(. Vi klipper gräsmattan men inget mer just nu. Vi har två små barn och den lille håller oss vakna hela nätterna. Vi håller på att gå under!

Huset håller jag det väldigt fint i för jag trivs med ordning omkring mig. Jag önskar att jag hunnit med trädgården också men det går inre just nu...

• Anonym (soc)

Hej.
    Jag jobbar på socialtjänsten och det händer att vi får in underrättelser från hyresvärdar då barnfamiljer håller på att bli vräkta pga misskött trädgård. Så som svar på dig fråga. Ja du kan bli vräkt om du inte ser efter din trädgård.  

• Sweet Sofia
    Anonym (TS) skrev 2014-09-10 18:23:28 följande:

Vi kräver naturligtvis inte att hyresvärden ska sköta trädgården åt oss. Vi har bara inte orkat med den själva och det brukar vi annars göra naturligtvis.

Frågan var om hyresvärden har rätt i att hota med anmälan till hyresnämnden bara sådär utan att ens be oss fixa trädgården först eller ens påtalat hur de vill att vår trädgård ska se ut vara godkänd.

Visst kan vi be om hjälp med den men det har som sagt inte stört oss och vi har inte trott att vi varit tvungna att sköta den på ett visst sätt.

De har ju bett er fixa trädgården. ...
  • Anonym (E)
    Lord Hans skrev 2014-09-12 15:08:26 följande:
    Punktknullare.

Jag tycker att ts, och alla andra som läser tråden, förtjänar att få veta att en värd inte kan vräka sina hyresgäster hur som helst. Ha en fortsatt trevlig dag!
Svar på tråden Hyresvärden varnar oss pga vår trädgård, är det ok?