• Anonym (frågande)

Vid vilken ålder anser du att man borde få vara byxmyndig?

Med tanke på att sexet går längre och längre ner i åldrarna, borde vi inte sänka byxmyndighetsåldern till 13 eller 14? Lagar och bestämmelser bör ju liksom ändå ligga "i tiden".

Eller anser ni tvärtom att byxmyndighetsåldern borde höjas?

• Svar på tråden Vid vilken ålder anser du att man borde få vara byxmyndig?
  • Anonym (myndig)
    Anonym (frågande) skrev 2014-09-10 19:43:58 följande:
    Med tanke på att sexet går längre och längre ner i åldrarna, borde vi inte sänka byxmyndighetsåldern till 13 eller 14? Lagar och bestämmelser bör ju liksom ändå ligga "i tiden".

Ska byxmyndigheten sänkas så måste alla andra lagar också sänkas som tex. straffmyndighetsåldern är man vuxen nog för sex vid 13-14 år är man också vuxen nog för sluten ungdomsvård för brott man begår vid samma ålder.
  • Anonym (Mamma)

Jag tycker att man får bestämma det själv när man är redo.
  • Anonym (16)

Tycker 16 är bra, men tror det är 15 idag. Byxmyndig betyder väl ändå bara att vem som helst får ha sex med den personen, alltså en 30 åring får ha sex med någon som precis har blivit byxmyndig? Så jag tycker verkligen inte det ska vara lägre, tycker faktiskt 15 är lite tidigt.
    Men sen så får dom som inte är byxmyndiga testa sex med varandra om dom vill, tror iaf inte dom blir straffade för det.
  • Anonym (...)

Tycker inte vi ska ha någon byxmyndighetsålder. 

• Anonym (Nej!!!)

Så att äckelgubbar lagligt kan ligga med 13åringar och "komma undan"

Med det eller? NEJ ALDRIG. Tycker tom 15 är för ungt. Tycker det borde vara 18år.

Allt under det är utnyttjande av barn OM man själv är vuxen, så att två 13 åringar har sex är inte straffbart.

• Ojsan

Det borde bestämmas individuellt efter 15. Somliga är otroligt omogna ända upp i 30+

• Anonym (japs)
    Anonym (Nej!!!) skrev 2014-09-10 19:57:36 följande:

Så att äckelgubbar lagligt kan ligga med 13åringar och "komma undan"

Med det eller? NEJ ALDRIG. Tycker tom 15 är för ungt. Tycker det borde vara 18år.

Allt under det är utnyttjande av barn OM man själv är vuxen, så att två 13 åringar har sex är inte straffbart.

Ja det tycker jag med. Hade själv sex vi 14 och det var för tidigt. Jag hade knappt någon koll på det hela trots idogt studerande av allt jag kunde hitta (porr, tidningen Frida mm) men hade dåligt sex i många många år för att jag hade för lite självkänsla för att våga säga till och ifrån kring vad jag gillade och inte.

• Kerubmamman

Om lagar och bestämmelser ska ligga i tiden borde väl fjortisar få köpa cigaretter och alkohol också? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (myndig)
    Kerubmamman skrev 2014-09-10 20:48:15 följande:
    Om lagar och bestämmelser ska ligga i tiden borde väl fjortisar få köpa cigaretter och alkohol också? 
    Exakt och även straffas när de begår brott och inte bara få lite samtal hos socialtjänsten.
  • Anonym (belzebub)

vissa borde aldrig få bli byxmyndiga

• Anonym (myndig)

Vi borde höja gränsen så att vi hamnar på medelåldern som är 16 år.

Svar på tråden Vid vilken ålder anser du att man borde få vara byxmyndig?