gravid v.7 kan inte äta :(
Hej! Jag är gravid i v.7 och har ingen aptit, mår illa när jag äter och känner avsmak när jag tänker på mat. Någon som varit med om samma? Är det farligt för fostret om jag äter för lite?
Hej! Jag är gravid i v.7 och har ingen aptit, mår illa när jag äter och känner avsmak när jag tänker på mat. Någon som varit med om samma? Är det farligt för fostret om jag äter för lite?
Tyvärr rätt vanligt och ingen fara! Fostret tar vad den behöver. Se till att dricka ordentligt bara.
Försök äta små portioner, eller vad helst du får i dig. Kanske smoothies?
Det finns tabletter mot illamående som kan hjälpa!
Och håll ut, det går över.
Tack snälla för ditt svar! Men jag känner inte direkt något illamående, mer avsmak! Det enda jag tycker låter lockande är frukt! Kan bara äta det utan att det växer i munnen. Kanske är någon typ av illamående :P Smoothie vore nåt. Men blir konstigt på jobbet om jag äter det till lunch varje dag :-/
Jag vill inte berätta på jobbet eller för någon annan innan v13 då jag är extremt orolig för MF. :(
Hej!
Det var samma för mig. Kunde verkligen inte äta och grät typ när jag försökte trycka i mig mat. Jag gick ner 8 kg på några veckor. Bm sa dock att det inte var någon fara och att barnet mådde bra. Det jag fick ner var frukt, små yoghurtar och deickyoghurt, kex med mjukost, glass. Gick över vid vecka 12-13 nån gång :)
Du får säga att du kör någon detox-kur :)
För mig så ändrades smakerna, ena veckan kunde jag bara äta kött, nästa kunde jag inte ens känna lukten av det.
Kall mat är ju ofta lättare än varm också.
Försök slappna av och njuta av graviditeten. För de allra, allra flesta går det ju bra :)
Tack snälla för ditt svar! Men jag känner inte direkt något illamående, mer avsmak! Det enda jag tycker låter lockande är frukt! Kan bara äta det utan att det växer i munnen. Kanske är någon typ av illamående :P Smoothie vore nåt. Men blir konstigt på jobbet om jag äter det till lunch varje dag :-/
Jag vill inte berätta på jobbet eller för någon annan innan v13 då jag är extremt orolig för MF. :(
Norris: tack så mycket för ditt svar. Exakt de sakerna du räknar upp är sådant jag kan tänka mig att äta. Förutom glass. Älskar det i vanliga fall. Men just nu hör det till äckel-kategorin konstigt nog. Usch jag vet bara inte hur jag ska kunna dölja det för alla när jag är så kräsmagad. Skulle jag gå ner 8 kg så är jag enormt underviktig då jag väger 50 kg nu till mina 169 cm. :-/
Du får säga att du kör någon detox-kur :)
För mig så ändrades smakerna, ena veckan kunde jag bara äta kött, nästa kunde jag inte ens känna lukten av det.
Kall mat är ju ofta lättare än varm också.
Försök slappna av och njuta av graviditeten. För de allra, allra flesta går det ju bra :)
Okej... Nu mår jag visst illa. Höll nyss på att spy och får knappt i mig youghurt.
Känner allt för väl igen mig. Tillåt dig att äta vad helst du får i dig just nu.... Om det är satsumas och jordgubbar, lev på det - ät,mkt av det. Sedan hjälper det faktiskt att med mentalt våld trycka i sig lite och sedan vila efter.
Men det går som regel över så småningom... Även om det för mig var v 7-15...
Känner allt för väl igen mig. Tillåt dig att äta vad helst du får i dig just nu.... Om det är satsumas och jordgubbar, lev på det - ät,mkt av det. Sedan hjälper det faktiskt att med mentalt våld trycka i sig lite och sedan vila efter.
Men det går som regel över så småningom... Även om det för mig var v 7-15...
Håll ut. De går över( oftast iaf). Jag hade de så mådde jämt illa och kräkte nästan jämt tills jag va i v 13. Men nu är jag i v 17 och mår riktigt bra nu :)
De blir bättre, även om de känns jobbigt just nu så är de värt de i slutändan :)
Jag tycker att du ska prata med din bm för även om inte barnet tar skada så är det fasen inte roligt att må så. Det gjorde nämligen jag också. Stod ut i två veckor. Sedan fick jag lergigan comp utskrivet och det hjälpte jättebra. Blev som en ny människa. :)
Ja du har väl rätt! Men jag har ett jobb som jag är på mellan 7.30-17.30 så det blir svårt att tillåta mig vila efter frukost/lunch. :-/ men jag tar absolut åt mig av ditt tips att äta vad jag helst vill. ;)
Jag har levt på is, isglass, yoghurt, cola och risifrutti i 2 veckor. Absolut inte nyttigt men de va de som gick i. Så man får äta det man kan, man får ju i sig lite.
Tack för era svar! Det absolut svåraste är ju att dölja hur man känner. Hade varit okej om dom på jobbet visste. Men vill inte berätta såhär tidigt. Jobbigt att gå omkring och må illa och dessutom inte visa det. :-/
En fråga till er som varit snälla och svarat. :) Idag mår jag inte alls illa. Kan det gå så upp och ner från dag till dag eller är det ett dåligt tecken? :-/
Kan ju tyda på en lägre stegring hormoner, det kan ju vara dåligt. Eller så har dina hormonnivåer helt enkelt stabiliserat sig (det är ju den kraftiga ökningen som är problemet när den sker snabbt och över kort tid). Förmodligen det senare.... Jag upplevde att vissa dagar var något bättre med, medan de dåliga fortfarande kom.
Säkert ingen fara. :) Njut av att bära på ditt frö, du väntar en bebis inte ett missfall. :)
Hade också sådär och blev livrädd. Plötsligt längtade man ju efter det där jäkla illamåendet!
En fråga till er som varit snälla och svarat. :) Idag mår jag inte alls illa. Kan det gå så upp och ner från dag till dag eller är det ett dåligt tecken? :-/
Tack för peppen! 3 veckor kvar till ultraljud. Denna väntan! :-/