• Sinova

Info om Clearblue digitalt gravtest!

Hej!
    Ville bara dela med mig av svaret från unipath, tillverkaren av clearblue, som jag fick efter att ha mailat dem och frågat om det här med att man ibland ser två streck på stickan trots att det i fönstret står "ej gravid". Det verkar ju vara många med mig som tycker att detta är förvirrande. Detta var svaret jag fick:

Tack för ditt mail.

Clearblue Digitalt Graviditetstest är mer än 99 % säkert på att
    registrera hCG (graviditetshormon) i urin, från och med den dagen du
    förväntar din menstruation. Som du redan vet, så ska du bortse från det
    eller de streck som visas på teststickan. Resultatet kan inte avläsas
    med blotta ögat, utan fås endast i displayen på hållaren.

Hållaren använder ett optiskt system för avläsning som söker efter en
    viss styrka på strecken. Det är därför möjligt att se två streck på
    teststickan, men ändå få resultatet "Ikke/inte gravid". Det ena strecket
    (det längst bort från uppsugningsdelen) är ett kontrollstreck, och det
    andra ett resultatstreck.

Med vänlig hälsning
    Unipath Scandinavia AB

Ja vad säger ni? Detta tolkar jag som att om man får "ej gravid" men ser två streck så är man ändå gravid, bara det att resultatstrecket ännu är för svagt för den optiska läsaren. Det betyder ju med andra ord att den enda skillnaden mellan ett digitalt och ett vanligt test är att antingen läser man av resultatet själv eller också gör tekniken det.
    Ändå svarar de att man ska bortse från strecken man ser....jag tycker verkligen att detta är förvirrande.
    Vad är er erfarenhet? Ni som fått "ej gravid" men sett två streck, har ni varit gravida?

• Svar på tråden Info om Clearblue digitalt gravtest!
  • wynona

Kan med säkerhet säga att de två strecken har ingen betydelse, du kan ta gravtest vilken dag som helst,första mensdag likaväl som sista dagen inna mens, och du får samma streck ändå.Ibland starkare, i bland svagare, men du kan hur som helst inte utläsa någon graviditet utifrån dom. Om du är gravid så ser dessa streck likadana ut iaf.

• Snubbelfot

Dåligt svar du fick från clearblue tycker jag. Anledningen till att det kan uppkomma 2 streck trots att man INTE är gravid och trots att det står icke gravid i resultatsfönstret beror på att resultatstrecket även reagerar på hormonet LH som har med ägglossningen att göra. LH har man i kroppen hela tiden och när den peakar så har man ägglossnign. Därför så får du oftast 2 streck med detta test, men som sagt står det icke gravid så är det nog så!

Står inte detta i bruksen??

• JennyCB

Kommer det inte alltid 2 streck på CB, ett kontrollstreck och ett som är + eller - ??

• Snubbelfot

JennyCB: jo, på vanliga cb men detta gällde de digitala testen

• wynona

Vill du pyssla med att tyda gravtest, så köp ett vanligt hederligt,clearblue, med streck. För de digitala visar streck, oavsett, vad...kram wynona.

• JennyCB

jo men det är väl 2 streck på det digitala även om man är gravid då? Jag tyckte att det var ett bra svar från CB

• Sinova

Tycker inte att det var ett bra svar. Det ena srecket är ett resultatstreck skriver de. Ja, men av vad? På HCG får man förmoda. Varför skulle ett gravtest även reagera på LH hormon, det verkar ju konstigt att man konstruerar ett gravtest som reagerar på båda. Det gör ju inget annat gravtest på marknaden.
    Jag är inte "intresserad" av att tyda streck, jag är intresserad av detta som en konsumentfråga. Har träffat så många som tycker det är förvirrande med dessa streck som man inte ska bry sig om men ju ändå måste betyda något. OM det är så att de två strecken betyder samma sak som på vanliga test, dvs att det ena är ett resultatstreck som mäter gravhormon och det andra är ett kontrollstreck så tycker i alla fall jag att det dels är onödigt och verkar som ett bra sätt för CB att tjäna pengar på en ren teknologisak, dels tycker jag testet är dåligt konstruerat eftersom det ger så många kvinnor bryderier och ibland falska förhoppningar. Det kanske finns ett behov av ett digitalt test även om funktionen är densamma, för kvinnor som vill ha ett "svart på vitt" resultat och vill slippa tyda streck. Men i så fall tycker jag att testet borde vara konstruerat så att man inte ser strecken alls, de kunde ju vara dolda inuti en hylsa på nåt sätt eller nåt...så slapp man alla dessa frågor.

• Sinova

Vill förresten tillägga att CB digital inte alltid visar streck oavsett vad. När jag har testat med CB så har det varit 2 streck när jag varit gravid men bara ett då jag inte varit det.

Svar på tråden Info om Clearblue digitalt gravtest!