Inlägg från: Humilihum |Visa alla inlägg
  • Humilihum

    Ska samhället stå för könskorrigering?

    Verkar som att jag inte kan lägga in "quotes" automatiskt, så får se hur det blir...

    [quote]Ja, men prövningen ska vara mer grundlig än idag. Det får inte finnas någon risk för att man gör det av fel skäl och/eller ångrar sig. Först och främst bör man gå i lång terapi och försöka förlika sig med det man är född till. Sterilisering är en självklarhet. Resultatet kommer aldrig att kunna bli perfekt.[/quote]

    Varför då? Det är väldigt lätt att veta om man är transsexuell eller inte. Jag skulle vilja ta bort i princip allt som dom har i vägen. Så att du skickar en självdiagnos, får så någon inom psyk för att se till att du är förmodligen transsexuell (alltså inte psykotiskt etc), och sen på direkten få hormoner.


    Som du säger så vill du införa kollektivbestraffning, att bestraffa transsexuella pga av att det finns icke transsexuella som är korkade och söker vård för något dom inte har. Om det är någon som ångrar sig så kan dom väl få betala böter för det eller nåt i stället, om du ska straffa någon så får du väl straffa dom som gör något fel, inte dom oskyldiga.


    Redan nu så tror jag nog det är en del som begår självmord medans dom väntar på behandling, och många självmedicinerar (lättare nu att få tag på info också). Att förlänga processen ytterligare kommer bara leda till fler självmord och fler som självmedicinerar.

    [quote]Ja med tveksamhet. Framförallt borde vi satsa mer på genuspedagogik. Jag tror detta skulle minska diagnosen avsevärt.[quote]

    Alltså... Det här är varför jag hatar feminism. Ta en kurs för att lära dig hur verkligheten fungerar, istället för att tro att din religion har rätt (ja, jag skulle klassificera feminism som en religion, du måste verkligen ha en TRO för att kunna hålla med om feminism)

    [quote]Nej absolut inte. ORSAK: ORÄTTVISA. Ex. Ifall man föds med hormonproblem som gör att man först går upp mycket i vikt och sen får medicin och går ner mycket i vikt - vilket gör att man får en massa lös hud kring torson - så får man bekosta den operationen själv. Om man har för stora eller små bröst men de inte är tillräckligt hälsorelaterade så måste man betala själv.[quote]

    Vad har det med saken att göra? För att inte du får något så ska ingen få något?
    Det du ska säga är att de som har massor med överflödigt skinn bör få en operation.
    Det är mycket bättre att staten bekostar en operation för att få individen att må bra så den kan jobba och betala skatt, än att vägra och "tvinga" individen att ha sjukersättning i flera år.


    Sen så har ju faktiskt feta människor lite kontroll över sin vikt, men transsexuella har ingen kontroll alls. Det ända dom kan göra är att själv-kastrera sig, men det är väldigt farligt och förmodligen så kommer du dö utav det, och det löser ju inte problemet direkt, bara delvis.

  • Humilihum

    Ok, det funka inte, men nu kan jag citera, så kopierar om inlägget.


    Dina08 skrev 2014-09-11 17:31:21 följande:

    Ja, men prövningen ska vara mer grundlig än idag. Det får inte finnas någon risk för att man gör det av fel skäl och/eller ångrar sig. Först och främst bör man gå i lång terapi och försöka förlika sig med det man är född till. Sterilisering är en självklarhet. Resultatet kommer aldrig att kunna bli perfekt.


    Varför då? Det är väldigt lätt att veta om man är transsexuell eller inte. Jag skulle vilja ta bort i princip allt som dom har i vägen. Så att du skickar en självdiagnos, får så någon inom psyk för att se till att du är förmodligen transsexuell (alltså inte psykotiskt etc), och sen på direkten få hormoner.

    Som du säger så vill du införa kollektivbestraffning, att bestraffa transsexuella pga av att det finns icke transsexuella som är korkade och söker vård för något dom inte har. Om det är någon som ångrar sig så kan dom väl få betala böter för det eller nåt i stället, om du ska straffa någon så får du väl straffa dom som gör något fel, inte dom oskyldiga.


    Redan nu så tror jag nog det är en del som begår självmord medans dom väntar på behandling, och många självmedicinerar (lättare nu att få tag på info också). Att förlänga processen ytterligare kommer bara leda till fler självmord och fler som självmedicinerar.
    fridlyst skrev 2014-09-11 19:56:47 följande:

    Ja med tveksamhet. Framförallt borde vi satsa mer på genuspedagogik. Jag tror detta skulle minska diagnosen avsevärt.


    Alltså... Det här är varför jag hatar feminism. Ta en kurs för att lära dig hur verkligheten fungerar, istället för att tro att din religion har rätt (ja, jag skulle klassificera feminism som en religion, du måste verkligen ha en TRO för att kunna hålla med om feminism)
    MxysPtlk skrev 2014-09-11 16:30:32 följande:

    Nej absolut inte. ORSAK: ORÄTTVISA. Ex. Ifall man föds med hormonproblem som gör att man först går upp mycket i vikt och sen får medicin och går ner mycket i vikt - vilket gör att man får en massa lös hud kring torson - så får man bekosta den operationen själv. Om man har för stora eller små bröst men de inte är tillräckligt hälsorelaterade så måste man betala själv.



    Vad har det med saken att göra? För att inte du får något så ska ingen få något?
    Det du ska säga är att de som har massor med överflödigt skinn bör få en operation.
    Det är mycket bättre att staten bekostar en operation för att få individen att må bra så den kan jobba och betala skatt, än att vägra och "tvinga" individen att ha sjukersättning i flera år.

    Sen så har ju faktiskt feta människor lite kontroll över sin vikt, men transsexuella har ingen kontroll alls. Det ända dom kan göra är att själv-kastrera sig, men det är väldigt farligt och förmodligen så kommer du dö utav det, och det löser ju inte problemet direkt, bara delvis.

  • Humilihum
    Gathenhielm skrev 2014-09-12 20:43:49 följande:

    På rak arm: nej, eftersom att det skulle öppna upp en rätt skum dörr.

    Skulle jag då kunna säga att jag inte känner mig hemma i min kropp, och därför få en gratis plastikoperation? Kanske forma om näsan, förstora ollonet, strategiskt omplacera ett par fettansamlingar?

    Var ska gränsen dras mellan en estetisk plastikoperation och en annan?


    Jag tror inte din hjärna utvecklas för ett specifikt utseende för din näsa osv. Det ända den vet är att du har en näsa... Sen om din näsa är alldeles förskräklig, och inte ser ut som en "normal" näsa (alltså, deformerad), så är det ju en annan sak.
  • Humilihum
    Gathenhielm skrev 2014-09-12 21:05:06 följande:
    Nu var det bara ett exempel, min näsa är majestätisk, och en av de kroppsdelar jag är mest stolt över, tätt föld av vänster handflata, höger stortå och skalpen.

    Men jag förstår inte riktigt din poäng. Det är väl klart att min näsa utvecklas specifikt för min näsa i och med att det är min näsa?

    Din hjärna påverkas inte av hur din näsa utvecklas, det finns förmodligen inget i din hjärna som fysiskt är anpassad för just din näsas utseende. Som det finns för kön, där en del av hjärnan förväntar sig ett visst kön, och om det är fel så märker du av det.


    Du kan vara världens snyggast kille/tjej, och ändå känna att du är i fel kropp, och skulle mycket hellre se ut som en lite under genomsnittet av det andra könet än att vara super snygg och rik osv att ditt födda kön.

  • Humilihum
    Gathenhielm skrev 2014-09-12 22:13:15 följande:
    Min poäng är att om staten skall betala plastikoperationer i ett fall, vad hindrar då att någon kräver att de skall göra så i ett annat. Mitt exempel var menat att vara absurdt.

    Säg till exempel att en småbystad kvinna inte känner sig tillräckligt kvinnlig i sin kropp. Skall staten skjuta till för hennes silikonimplantat?

    Var skall gränsen gå?
    Det där exemplet betalas redan, staten betalar för bröst korrigering (om deformerade eller ibland om dom är för små).

    Gränsen går där något inte behövs... Om det är någon som ser helt normal ut men vill operera sig själv ändå, så är det ju klart att personen får betala för det själv.
  • Humilihum
    Gathenhielm skrev 2014-09-13 06:47:35 följande:
    Vilket är precis hur jag ser på könsbyten.

    Då kanske du borde utbilda dig lite? Om jag inte tror att cancer är på riktigt så bör jag läsa upp lite innan jag börjar uttrycka min åsikt.

    Sen rent ekonomiskt så är det väldigt korkat att inte betala för det, det kostar över 100 tusen i året (och ingen skatt kommer in) för en trans person att leva på bidrag, medans den operationen i Sverige kostar ca 60 tusen.
    Det är ju inte säkert att den operationen är nog, men det höjer ju chanserna.

  • Humilihum
    Gathenhielm skrev 2014-09-13 07:13:44 följande:
    Ja, det kanske jag borde, för jag hade ingen aning om att transpersoner lever på bidrag. De transpersoner jag känner är tvärtom både ambitiösa och flitiga inom sina respektive yrken, men de kanske bara är undantagen som bekräftar regeln. 

    Släpp von Oben-attityden, hörrödu.
    Du tycker inte om att bli tillsagd att läsa upp dig när du uttrycker dina okunniga åsyn?

    Och det är många som lever på bidrag, främst i de yngre åldrarna.
    Hur kommer det sig att du känner trans personer, men inte vet vad det är för något?
  • Humilihum
    Gathenhielm skrev 2014-09-13 07:34:48 följande:
    Det kanske helt enkelt är så att jag är påläst, men är av en annan åsikt. Kan låta märkligt, men sådant händer.
    Dina tidigare inlägg visar att du inte är påläst.
  • Humilihum
    Gathenhielm skrev 2014-09-13 07:43:43 följande:
    Om lektorn ville visa på något konkret snarare än att sitta som en gnällig fyraåring och mässa "Du är dum, du är dum," så skulle det uppskattas.
    Du jämför det med estetisk plastkirurgi.
    Digestive skrev 2014-09-13 08:33:02 följande:

    Personligen så tycker jag att åldersgränsen bör ligga 3 år efter avklarad puberte


    Efter puberteten är det "försent" att börja med behandling, idealt sett ska den börjas före puberteten, men helst innan 16 iaf, efter 18 är det ofta "försent". Det är så klart om du menar för hormoner, men om du tänkte på själva operationen så är 18 ok (I vissa fall skulle säkert 16 vara säkert också, men som standard är 18 bra).
  • Humilihum
    Digestive skrev 2014-09-13 09:05:45 följande:
    Se där. Det är inte så att det tar längre tid för homonerna att nå resultatet ju längre man så att säga väntar med behandlingen? Inte allt för insatt. Hur kan det sprla roll för operationen? Nu blev jag ganska frågvis men tar gärna mot kunskap.
    Kvinnor och män är väldigt olika i skelett och utseende. En full manlig pubertet betyder ofta att den personen aldrig kan se ut som en kvinna, utan alltid kommer att se ut som en man, eller en kvinna kan aldrig se ut som en man (brukar gå lite lättare dock). Även röst påverkas, däremot så är det mycket senare, du brukar kunna få en ok röst så länge du börjar före 25-30, i bland ännu senare.
    Målet för transsexuella är att leva sitt liv som det motsatta könet, det innebär också att målet är att se helt ut som det motsatta könet... Och då vid 18 så är det ofta försent för att nå det målet.

    Att vänta med operation till 18 är väl bara för att vara helt säker på att det är rätt, eftersom det är en permanent operation som har en del risker. Men om någon har haft långvarig kontakt och är väldigt säker så tycker jag nog att det borde kunna göras tidigare. Det spelar ingen roll hur länge du har varit på hormoner, tror jag iaf inte.
Svar på tråden Ska samhället stå för könskorrigering?