• Anonym (Undrar)

Immunoglobulin. Någon som fått det?

Jag har något försämrat immunförsvar (som en biverkan av annan medicin) och ska därför få immunoglobulin för att komma tillbaka på banan igen och slippa alla infektioner jag drabbats av det senaste året.

Är det någon på FL som fått en sån behandling någon gång? Hur går den till? Blir man snabbt bättre efter behandlingen?

• Svar på tråden Immunoglobulin. Någon som fått det?
  • Anonym (Uni)

Medicineringen gör att du producerar för lite immunoglobuliner (antikroppar)? Ligger det autoimmun sjukdom i grunden? Jag har ingen egen erfarenhet annat än att jag jobbar med autoimmunitet. Troligtvis får du intravenös injektion av IgG (antikroppar) från normalblod och det kan ta ett par timmar. Du kommer få upprepa injektionerna eftersom antikroppar bryts ned med tiden.

Om du inte producerar egna antikroppar så kan det röra sig om livstidsbehandling.

• Anonym (Undrar)

Jag har fått behandling med Mabthera, pga en autoimmun sjukdom. Nu har jag slutat med Mabthera och tanken är att immunoglobulin-droppet ska återställa immunförsvaret. Jag är lite nervös för biverkningar. Läkare är alltid dåliga på att prata om det.

• Anonym (Uni)

Varning för långt inlägg..

Har du fått Mabthera så vet du mycket om processen utan att du vetat om det :) mabthera är immunoglobuliner (visserligen lite modifierad sådan) som tar död på dina B celler (kanske läkaren sagt) det är bra eftersom dessa celler är en länk i vad som gör dig sjuk, men dåligt eftersom du går miste om immunoglobulinerna de producerar och ditt försvar mot infektioner blir sämre.

Om du inte längre får mabthera så kommer du få tillbaka dina immunoglobuliner med tiden. Jag är absolut inte i positionen att beskriva hur du kommer reagera men har du reagerat ok på droppet med mabthera kan det vara så att du reagerar samma på de andra immunoglobulinerna.

Biverkningarna är liknande som för mabthera under/efter dropp: illamående, huvudvärk, trötthet, feber, hudutslag etc. Biverkningar som mabthera har på immunförsvaret uteblir såklart.

Det finns även viss risk för kraftig allergisk reaktion vilket är mycket allvarlig biverkning (och inte vanlig) men detta kommer din läkare ha koll på.

Hur mycket bättre du kommer bli är svårt att säga någonting om. Dels beror det på övrig medicinering och hur aktiv sjukdomen är. Det är en svår balansgång med att hindra immunförsvarets dåliga beslut och behålla de bra aktiviteterna.

Det viktigaste är att du har en dialog med din läkare om vad som fungerar för just dig. Blir du bättre/är det ingen skillnad?

Du ska veta att vissa läkemedel fungerar toppen för några, men inte så bra för någon helt annan.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Uni) skrev 2014-09-12 16:20:22 följande:

Varning för långt inlägg..

Har du fått Mabthera så vet du mycket om processen utan att du vetat om det :) mabthera är immunoglobuliner (visserligen lite modifierad sådan) som tar död på dina B celler (kanske läkaren sagt) det är bra eftersom dessa celler är en länk i vad som gör dig sjuk, men dåligt eftersom du går miste om immunoglobulinerna de producerar och ditt försvar mot infektioner blir sämre.

Om du inte längre får mabthera så kommer du få tillbaka dina immunoglobuliner med tiden. Jag är absolut inte i positionen att beskriva hur du kommer reagera men har du reagerat ok på droppet med mabthera kan det vara så att du reagerar samma på de andra immunoglobulinerna.

Biverkningarna är liknande som för mabthera under/efter dropp: illamående, huvudvärk, trötthet, feber, hudutslag etc. Biverkningar som mabthera har på immunförsvaret uteblir såklart.

Det finns även viss risk för kraftig allergisk reaktion vilket är mycket allvarlig biverkning (och inte vanlig) men detta kommer din läkare ha koll på.

Hur mycket bättre du kommer bli är svårt att säga någonting om. Dels beror det på övrig medicinering och hur aktiv sjukdomen är. Det är en svår balansgång med att hindra immunförsvarets dåliga beslut och behålla de bra aktiviteterna.

Det viktigaste är att du har en dialog med din läkare om vad som fungerar för just dig. Blir du bättre/är det ingen skillnad?

Du ska veta att vissa läkemedel fungerar toppen för några, men inte så bra för någon helt annan.

Jodå. Det vet jag! Jag borde nog inte fått Mabthera alls eftersom det inte syns någon inflammatorisk aktivitet på MR. Jag har primär progressiv MS nämligen. Efter att ha varit konstant förkyld i ett år, plus haft ögoninflammationer och halsfluss ett par gånger, hoppas jag att immunglobelindroppet "spottar upp" mitt immunförsvar igen. Jag vet att jag kommer att producera eget immunförsvar igen så småningom, men jag vill inte gå omkring och må skit under tiden.
  • Anonym (Uni)

Håller tummarna för att det blir så bra som möjligt, så fort som möjligt för dig!

Svar på tråden Immunoglobulin. Någon som fått det?