Hur länge är en kvinna fertil?
Man får skilja på klimakteriet och att vara fertil. Vissa är infertila långt före 40,andra fertila tills 50. Dock oerhört svårt överlag få barn spontant efter 45.
Man får skilja på klimakteriet och att vara fertil. Vissa är infertila långt före 40,andra fertila tills 50. Dock oerhört svårt överlag få barn spontant efter 45.
En kvinna är fertil till den dagen mensen försvunnit..
Jag kan inte titta på kvinnorna bak i släkten för det finns så få att utgå från. Mormor dog vid 36 och hade då fått 6 barn under 12 års tid-hade säkert blitt nån till. Mamma tog bort hela systemet vid 42,men blev det ingen efter mig vid 33 hade det garanterat inte blitt efter 42 heller. Farmor fick 12 barn på 19 år,sista vid 44 så hon får ju anses jättefertil. Syrran fick endast en vid 31,för stor risk att hon skulle dött om hon försökt få fler. Hon hade dock mens långt upp i åren vet jag.
I bekantskapen har alla jag känner som försökt fått barn efter 40,de flesta 2,den äldsta 47. Endast jag fick inga i hela släkten och i hela bekantskapen... Undantag några få i yttersta bekantskapskretsen,men de har fått adoptera istället och på så vis ändå fått barn.
Vad jag vet fick 245 kvinnor barn efter 45 för några år sen. Skulle tro att rätt många är ÄD/ED och att siffran ökat för varje år.
Gullgurka: nej,det stämmer inte alls. Nya studier har visat att man är lika fertil vid strax över 30 som under 30 så nåt raskt dalande kommer inte förrän uppåt 40 och över det.