• annaba

Hur länge är en kvinna fertil?

Omöjligt att tala annat än i generella termer. Det skiljer sig kraftigt åt från kvinna till kvinna - vissa kommer i klimakteriet vid 30, andra blir spontant gravida vid 48. Men, för de flesta brukar det se ut någorlunda så här.

Fram till 35 är majoriteten normalt fertila.
    Mellan 35-40 märks en liten försämring i fertilitet, starkare och starkare ju närmare 40 hon kommer.
    Efter 40 brukar de flesta ha markant svårare att bli gravida, även om det fortfarande finns spontana graviditeter.
    Efter 42 brukar de flesta inte se spontana graviditeter, även om vissa blir gravida med medicinsk hjälp (ägglossningsstimulerande, IVF utanför Sverige etc.)
    Efter 45 är det ytterst ovanligt att bli gravid med egna ägg, graviditet då handlar så gott som alltid om donerade ägg som återförts till kvinnan.

• annaba

Medicinskt räknas en kvinna som potentiellt fertil tills dess att hennes mens upphört och hon inträtt i klimakteriet. Däremot är chansen för henne att bli gravid starkt avtagande ju närmare klimakteriet hon kommer. Den finns, men är försvinnande liten.

Kommer jag ihåg rätt på rak arm så räknas en kvinna som att hon gått in i klimakteriet om hon inte haft någon mens på sex månader (och den uteblivna mensen inte beror på andra orsaker). Fram tills dess rekommenderas kvinnor att skydda sig mot oönskade graviditeter då det fortfarande finns en risk/chans, om än oändligt liten, att hon skulle kunna blir gravid.

• annaba

Återigen får FL fnatt, inlägg #13 är alltså jag som blivit anonym.

• annaba
    sextiotalist skrev 2014-09-11 14:23:13 följande:
    Nu råkar de flesta av dessa kvinnor vara inom min släkt, så vi är en släkt där kvinnorna är fertila långt upp i åldrarna.
    Och just där har du sannolikt förklaringen till din uppfattning om att det är vanligt att kvinnor mellan 40-45 blir spontant gravida. Min egen uppfattning baseras på diskussioner med min egen mor som efter 40 års arbete som barnmorska torde ha sett fler graviditeter än "normalkvinnan" genom sitt yrke.

Enligt henne är det inte helt ovanligt att kvinnor mellan 40 och upp till 42/43 blir spontant gravida, även om antalet är betydligt lägre än de under 40. Delvis beroende på att många redan fött de barn den önskar sig och skyddar sig för att de inte vill ha fler. Många kvinnor som kommer gravida i den ålderskategorin är i rätt stor utsträckning sådana som sökt hjälp via sjukvården för en konstaterad eller uppplevd infertilitet.

Spontana graviditeter mellan 42/43 och 45 är ytterst ovanliga, även om de förekommer. Huvuddelen av graviditeterna i den kategorin har varit via äggdonation och då utanför Sveriges gränser. Graviditeter över 45 års ålder har min mamma sett endast ett fåtal under 40 års arbete, och då endast en spontan graviditet, övriga äggdonationer eller sparade embryon från tidigare IVF utomlands som återförts för syskonförsök.
  • annaba

Som redan sagts innehåller länken från SCB ingen information om första barn, enbart sista födsel. Det finns teorier om att upprepade graviditeter i sig är fertilitetssparande eftersom det reproduktiva systemet pausas och den aktiva "användnings"tiden förlängs. Utöver det också det som redan tagits upp med hormonstörande ämnen.

En lägre belastning på det reproduktiva systemet med större antal graviditeter samt mindre mängd störande kemikalier kan (men måste inte) vara i alla fall delvisa förklaringar till skillnaden i ålder för sista barn jämfört med idag. Utöver det är en observation att även idag tenderar de riktigt gamla mödrarna var kvinnor som redan tidigare har barn, vilket ger ett visst stöd åt teorin om att multipla graviditeter i sig kan vara fertilitetssparande.

• annaba
    Anonym (ts) skrev 2014-09-11 21:46:09 följande:
    Är det verkligen så? Gäller det även aborter och missfall, att kroppen "känner på sig" att kvinnan har varit gravid förut och att det då blir lättare att få barn?
    Delvis verkar det vara så. Många som har haft svårt att bli gravida upplever att kroppen lättare accepterar en ny graviditet efter missfall/abort, i synnerhet ganska snart efter då kroppen på något sätt verkar vara "inställd" på att det gravida läget är naturligt.
Svar på tråden Hur länge är en kvinna fertil?