• Kejo

4-5 bajsblöjor om dagen - tecken på allergi?

Min 11 månaders tjej har gått från att vara en regelbunden förmiddagsbajsare (1 ggr/dag) till att släppa upp till 5 bajsblöjor om dagen. En markant skillnad och jag funderar på om det kan vara allergirelaterat.

Vi testar ju ofta ny mat men vi har hållt oss till "vanlig" basmat i olika kombinationer; bröd, grönsaker, rotfrukter, gröt, frukt, kyckling, kalvfärs, fisk...Mjölk i små mängder.

Bajsandet har hållt på ca 2 veckor och den enda röda tråd jag kan hitta i kosthållningen är att hon reagerar på brödet. Kan det vara att hon inte får i sig tillräckligt mycket fibrer? Eller kan glutenallergi visa sig i ökat bajsande?
    En annan sak jag reagerat på är att hon inte smält maten lika väl som tidigare, som om systemet "skyndar" igenom maten.

Vore tacksam för tips.

• Svar på tråden 4-5 bajsblöjor om dagen - tecken på allergi?
  • cosinus

Tror inte hon får i sig för lite fibrer, snarare tvärtom. För många i den åldern mår magen betydligt bättre på lite än mycket fibrer.

• Kejo

Säger du det... Och jag som är en fanatisk fiberjagare när det gäller mig själv, och har ju indirekt tänkt att fiber är bra även för dottern. Så du tror att lite mindre fiberrikt bröd och vanlig gröt skulle kunna göra skillnad?

• cosinus
    Kejo skrev 2014-09-11 14:22:23 följande:

Säger du det... Och jag som är en fanatisk fiberjagare när det gäller mig själv, och har ju indirekt tänkt att fiber är bra även för dottern. Så du tror att lite mindre fiberrikt bröd och vanlig gröt skulle kunna göra skillnad?

Ja absolut, värt att prova :)

Vet flera som fått dra ner på fibrerna när barnen varit små (eller ja då backa för man börjar ju oftast med väldigt lite fibrer)

Från www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Barn-1-2-ar/

Fullkorn och fibrer

Fullkorn och fibrer är bra även för små barn, men barn under två år kan bli lösa i magen om de får för mycket. För andra barn kan det bli tvärtom, de blir tröga i magen. Hur mycket fibrer barn kan äta utan att magen påverkas varierar från ett barn till ett annat ? du får pröva dig fram. Ett bra sätt att få lagom med fibrer är att variera mellan fullkornsprodukter och mindre fiberrika sorter.

• Kejo

Ååh typiskt... jag har läst på Livsmedelsverket, men för spädbarn (dvs upp till 1 år) och där stod ingenting om detta. Men det kan absolut vara en "överdos" av fiber - tyckte ju att Nestlés fullkornsgröt luktade sågspån...

Absolut värt att testa en ny sorts gröt!!

• mammalovis

Om hon äter mycket fiberrikt kan magen reagera starkt. Jag förutsätter att du inte ger dottern både fullkornsgröt, fullkornsbröd, fullkornspasta, fullkornsvälling o s v.

När vi introducerade fullkornsgröten hade vi 1 msk fullkorn och 3 matskedar vanlig vid 8 månader, längre kom vi aldrig. Nu i efterhand vet vi att det berott på en reaktion efter antibiotikan i januari med bakterietillväxt, så nu ett halvår senare försöker vi återställa balansen i magen med mjölkproteinfritt och självklart utan fullkorn. På sin höjd får hon några havrefras.

Du kan ju också fundera om hon fått förändringen i samband med mer mjölk eller allmänt mer mat ...

Min ettåring får bara vitt bröd och 6-månadersgröt och har inte bajsat i plattform på flera månader. Oftast kommer en reaktion vid introduktion/ökning av fullkorn eller ett ökat matintag.

Vid gluten får barnen en dålig tillväxt, om jag förstått det rätt samt ont strax efter intag av mat. Då min dotters tillväxt är bra har de skippat misstanken om gluten.

• Kejo
    mammalovis skrev 2014-09-11 18:38:10 följande:

Om hon äter mycket fiberrikt kan magen reagera starkt. Jag förutsätter att du inte ger dottern både fullkornsgröt, fullkornsbröd, fullkornspasta, fullkornsvälling o s v.

När vi introducerade fullkornsgröten hade vi 1 msk fullkorn och 3 matskedar vanlig vid 8 månader, längre kom vi aldrig. Nu i efterhand vet vi att det berott på en reaktion efter antibiotikan i januari med bakterietillväxt, så nu ett halvår senare försöker vi återställa balansen i magen med mjölkproteinfritt och självklart utan fullkorn. På sin höjd får hon några havrefras.

Du kan ju också fundera om hon fått förändringen i samband med mer mjölk eller allmänt mer mat ...

Min ettåring får bara vitt bröd och 6-månadersgröt och har inte bajsat i plattform på flera månader. Oftast kommer en reaktion vid introduktion/ökning av fullkorn eller ett ökat matintag.

Vid gluten får barnen en dålig tillväxt, om jag förstått det rätt samt ont strax efter intag av mat. Då min dotters tillväxt är bra har de skippat misstanken om gluten.

Nej, vi äter inte 100% fullkornsprodukter utan fullkornen kommer av gröt och bröd. Jag köper alltid olika sorters gröt och bröd för att hon ska få omväxling men åtminstone gröten har alltid varit fullkorn. Brödet varierar. Men ska absolut testa att köra lite snällare varianter.

Min första tanke var glutenintolerans men när jag har tänkt efter så tror jag inte på det längre... Hon mår bra, växer och är ordentligt pigg. Finns egentligen inga tecken på allergi, annat än frekventa bajsblöjor.

Det kan ju självklart vara i kombination med att hon testar mycket ny mat just nu. Hon har ätit mycket burkmat tidigare men jag  har på senare tid börjat laga mer mat själv till henne, kan såklart påverka.

Tack för svar
  • Bollen2

Min pojk bajsade minst 4 blöjor/dag när han var runt ett år. Slutade med fullkornsgröten och efter x antal veckor blev det bättre. Nu är han snart 1,5 år och brukar bajsa 2-3 ggr/dag.

• Kejo

Funderade på om det kunde vara pga tänderna men bajset har ganska "normal" konsistens, inbillar mig att tandbajs är lösare?! Men det kan det såklart vara, det är ju mer än dags för tänder men har ännu inte sett till några.

Svar på tråden 4-5 bajsblöjor om dagen - tecken på allergi?