Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt
    fluu skrev 2014-09-11 20:21:19 följande:

Nej, jag tycker inte att vi ska införa värnplikt igen. Däremot tycker jag att det ska premieras och att vi måste jobba på att höja statusen för hela det militära yrket och även för basutbildningen i sig.

I USA har dom väl att om man genomför militär grundutbildning så får man sedan en livstids pension? Har hört många som utnyttjat sådant för att kunna studera sedan.
  • jaghopparhögt
    Daniel12 skrev 2014-09-12 08:10:35 följande:

Ja, det skulle väl lära alla dataspelande, mobiltelefonberoende ungdomar litet om verkligheten. Ut med dem i terrängen bara.

Fast kan man kalla att leka krig för verklighet?
  • jaghopparhögt
    hännrick skrev 2014-09-14 17:56:00 följande:
    Jag tror faktiskt inte det är krigsföringen som avses utan att de får lämna slagfälten i Battlefield och Call of Duty och ge sig ut i den riktiga världen
    Borde finnas vettigare saker för dom att göra då.
  • jaghopparhögt
    hännrick skrev 2014-09-14 18:26:29 följande:
    Alltså jag tycker det är rätt vettigt att få lämna mammas trygga famn och hamna i ny miljö med nya människor och lära sig vikten av samarbete och organisation. Sen om de ägnar sig åt åla runt i skogen med vapen eller om inriktas på fredligare sysslor inom vård, räddningstjänst eller skola är inte det viktigaste
    Typ studera på universitet?
  • jaghopparhögt
    hännrick skrev 2014-09-14 18:39:42 följande:
    Med all respekt för de som läser på högskolor och universitet så är det inte riktigt samma sak. Inte bättre, inte sämre men olika.
    Vad är det du vill ha då?
  • jaghopparhögt
    hännrick skrev 2014-09-14 18:57:30 följande:
    Någonting som får dem att förstå att det offentliga är viktigt, ägs av oss alla och är allas ansvar, att det som återstår av Sveriges sociala skyddsnät är värt att bevara.
    Du menar typ studera Marx och Lenin, "åt var och en efter förmåga åt var och en efter behov"? Nej men.
    Studera matematik vore väl perfekt då, ett års hårda matematik studier, precis vad försvaret behöver nu också.
Svar på tråden Införa värnplikt igen?