Införa värnplikt igen?
Personligen vill jag återinför någon slags medborgarplikt, alla svenska medborgare ska omkring 20-årsåldern kunna tas ut till någon form av värnplikt eller civilplikt. Fullgjord värnplikt/civilplikt ska vara meriterande och kunna tillgodaräknas vid exempelvis fortsatta studier, kanske som förkortad kravtid vid inträde i a-kassa etc. Det ska vara attraktivt att gör sin del för samhället.
Civilplikt ska kunna göras inom olika samhällsnyttiga verksamheter såsom vården, omsorg, skolan, räddningstjänst, socialtjänsten eller vad som kan anses vara lämpligt. Första veckorna består av en kort utbildning gemensam för alla civilpliktsområden, därefter utbildning anpassad efter verksamhet och ev befattning/uppgift. Efter avslutad utbilding så börjar den civilpliktige sin anvisade tjänstgöring. Sista veckan (två veckorna) ägnas åt avslutande av civilplikten, utbildningsgruppen från första veckan återsamlas för att utbyta erfarenheter, kunskaper och lärdomar innan avslutning och CUCK (Civil Utryckning Civila Kläder).
Värnplikt ska kunna göras på ungefär samma sätt som förr, Den som genomgått värnplikt och bedömts lämplig för tjänstgöring kan därefter söka anställning i något av försvarsmaktens stående förband. (färre än idag men fulltbemannade och avsedda att försvara Svenskt territorium snarare än att vara NATO:s springpojkar i något sönderbombat land hundratals mil bort.
Styrkor för utlandsuppdrag sätt återigen upp vid behov och personal rekryteras bland anställda soldater och civilia som slutfört värnplikten med goda vitsord. På så vis får en bra mix av gamla tidens utlandsstyrkor (vars breda kunskaper var mycket uppskattade - alla soldater hade på den tiden ett civilt yrke) och de sentida stryrkor som var stridande förband som trots detta inte var betrodda att gå ut i strid (enligt önskemål från Sveriges regering).
Bäst jag slutar här, innan jag är helt uppe i varv, då finns det inget stopp ;)