Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Införa värnplikt igen?

hännrick skrev 2014-09-11 18:44:49 följande:

Civilplikt ska kunna göras inom olika samhällsnyttiga verksamheter såsom vården, omsorg, skolan, räddningstjänst,  socialtjänsten eller vad som kan anses vara lämpligt.

Du tror inte ett sånt upplägg skulle missbrukas genom att det blir billig arbetskraft?
  • Tow2Mater
    hännrick skrev 2014-09-11 19:20:32 följande:
    Den risken borde man kunna komma runt genom att betala ut en skälig ersättning till den som gör civilplikt eller värnplikt. Civilplikt ska dessutom inte kunna göras hos privata arbetsgivare hur som helst, det ska vara fråga om samhällsnyttiga organisationer där de utplacerade personerna får se vikten av säkerhet och trygghet för medborgarna och förhoppningsvis lär sig att känna ansvar för det samhälle vi delar.
    Jag forstår din tanke. Men "vården, omsorg, skolan, räddningstjänst,  socialtjänsten" är inte privata, och jag tror inte det är de privata som skulle utnyttja det mest, utan det är just dessa skattefinansierade organistationer som skulle gora det...
  • Tow2Mater
    jaghopparhögt skrev 2014-09-11 20:59:20 följande:
    I USA har dom väl att om man genomför militär grundutbildning så får man sedan en livstids pension? Har hört många som utnyttjat sådant för att kunna studera sedan.
    Man ska ha tjänstgjort i 20 år for pension.

Kompensation for studier får man separat, olika program finns.
  • Tow2Mater
    fluu skrev 2014-09-11 21:25:59 följande:
    Jag vet inte riktigt hur det fungerar. En släkting till en av sambons amerikanska släktingar gick däremot med i militären, tjänade några år, fick sedan sin läkarutbildning betald och tjänade senare några år till innan hon började jobba som läkare. Annars hade hon inte haft råd att utbilda sig.

Det typiska är att de kräver ett års tjänstgoring for varje år av studier. (At bli doktor tar normalt 8 års studier (bachelor 4 år + med school 4 år), plus praktik).

• Tow2Mater
    Dagdefefefefeferfef skrev 2014-09-12 22:53:37 följande:
    Måste vara otroligt dyrt att utbilda sig i usa med de skyhöga terminsavgifterna. Allt som allt 8 år. 
    Ja, men t ex en läkare betalar nog igen det inom ett par år så mycket som de kan tjäna också.

Visst är det dyrt, och blir dyrare for varje år, men det finns sätt att hålla kostnaderna nere om man vill. De som tjänar mycket lite och väldigt mycket har råd, de som ligger mittemellan är de som måste jobba hårt på att verkligen planera hur de ska betala sina studier.
    Men rn iaktagelse jag själv gjorde var att amerikanske maken som studerade i 4 år hade inte mer studieskulder än vad jag hade som studerade i Sverige med fullt csn i 4 år.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2015-04-22 23:16:46 följande:

DN idag:

?Alla mellan 18 och 24 bör kallas till medborgartjänst?

Förslag i dag. Tilliten och sammanhållningen i samhället har minskat. Samtidigt ­visar både ­säkerhetspolitiska kriser och naturkatastrofer på behovet av nya insatser för ­civilförsvar, kris och katastrofer. Vi förslår en allmän, obligatorisk medborgartjänst för alla i 20-årsåldern, skriver nio politiker, fackföreträdare och forskare.

www.dn.se/debatt/alla-mellan-18-och-24-bor-kallas-till-medborgartjanst/
    Senaste förslaget på sätt att maskera en konstant hög ungdomsarbetslöshet?
Svar på tråden Införa värnplikt igen?