• Blivande statsminister

Införa värnplikt igen?

Förut ryckte försvaret ut och hjälpte till med katastrofer, men vad finns kvar, hemvärnet?

Att anställa soldater till försvaret har visst inte lyckats så bra så man överväger värnplikt igen. Men klarar vi ut att sortera bort Talibaner så vi inte får en massa importerade Mattias Flinck?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Införa värnplikt igen?
  • fluu

Nej, jag tycker inte att vi ska införa värnplikt igen. Däremot tycker jag att det ska premieras och att vi måste jobba på att höja statusen för hela det militära yrket och även för basutbildningen i sig.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • jaghopparhögt
    fluu skrev 2014-09-11 20:21:19 följande:

Nej, jag tycker inte att vi ska införa värnplikt igen. Däremot tycker jag att det ska premieras och att vi måste jobba på att höja statusen för hela det militära yrket och även för basutbildningen i sig.

I USA har dom väl att om man genomför militär grundutbildning så får man sedan en livstids pension? Har hört många som utnyttjat sådant för att kunna studera sedan.
  • Tow2Mater
    jaghopparhögt skrev 2014-09-11 20:59:20 följande:
    I USA har dom väl att om man genomför militär grundutbildning så får man sedan en livstids pension? Har hört många som utnyttjat sådant för att kunna studera sedan.
    Man ska ha tjänstgjort i 20 år for pension.

Kompensation for studier får man separat, olika program finns.
  • fluu
    jaghopparhögt skrev 2014-09-11 20:59:20 följande:
    Jag vet inte riktigt hur det fungerar. En släkting till en av sambons amerikanska släktingar gick däremot med i militären, tjänade några år, fick sedan sin läkarutbildning betald och tjänade senare några år till innan hon började jobba som läkare. Annars hade hon inte haft råd att utbilda sig.
  • Tow2Mater
    fluu skrev 2014-09-11 21:25:59 följande:
    Jag vet inte riktigt hur det fungerar. En släkting till en av sambons amerikanska släktingar gick däremot med i militären, tjänade några år, fick sedan sin läkarutbildning betald och tjänade senare några år till innan hon började jobba som läkare. Annars hade hon inte haft råd att utbilda sig.

Det typiska är att de kräver ett års tjänstgoring for varje år av studier. (At bli doktor tar normalt 8 års studier (bachelor 4 år + med school 4 år), plus praktik).

• fluu
    Tow2Mater skrev 2014-09-11 21:40:37 följande:

Det typiska är att de kräver ett års tjänstgoring for varje år av studier. (At bli doktor tar normalt 8 års studier (bachelor 4 år + med school 4 år), plus praktik).

Kan ha varit något sådant.
  • Stårschan
    hännrick skrev 2014-09-11 19:20:32 följande:
    Den risken borde man kunna komma runt genom att betala ut en skälig ersättning till den som gör civilplikt eller värnplikt. Civilplikt ska dessutom inte kunna göras hos privata arbetsgivare hur som helst, det ska vara fråga om samhällsnyttiga organisationer där de utplacerade personerna får se vikten av säkerhet och trygghet för medborgarna och förhoppningsvis lär sig att känna ansvar för det samhälle vi delar.

Tanken är att det ska bli ett kitt som håller oss samman, oavsett om vi kommer från norrlands glesbygd, städernas miljonprogram eller välmående småsamhällen i södra delen av landet. En känsla av gemenskap och stolthet som inte kräver att någon sparkar en boll eller skickar iväg en rund svart plastbit över isen.

Ett sätt att återuppbygga den gemenskap som politiker under årtionden har rivit ner, bit för bit. Det räcker med individualism nu. Vi lever i samma land och det är tamejfan dags att vi börjar fundera på vad som är bra för landet och dess invånare istället för att försöka plocka ut så mycket som möjligt och stoppa i egen ficka.
    Jag tror jag blir lite kär...
  • Daniel12

Ja, det skulle väl lära alla dataspelande, mobiltelefonberoende ungdomar litet om verkligheten. Ut med dem i terrängen bara.

• Dagdefefefefeferfef
    Tow2Mater skrev 2014-09-11 21:40:37 följande:

Måste vara otroligt dyrt att utbilda sig i usa med de skyhöga terminsavgifterna. Allt som allt 8 år. 
  • Tow2Mater
    Dagdefefefefeferfef skrev 2014-09-12 22:53:37 följande:
    Måste vara otroligt dyrt att utbilda sig i usa med de skyhöga terminsavgifterna. Allt som allt 8 år. 
    Ja, men t ex en läkare betalar nog igen det inom ett par år så mycket som de kan tjäna också.

Visst är det dyrt, och blir dyrare for varje år, men det finns sätt att hålla kostnaderna nere om man vill. De som tjänar mycket lite och väldigt mycket har råd, de som ligger mittemellan är de som måste jobba hårt på att verkligen planera hur de ska betala sina studier.
    Men rn iaktagelse jag själv gjorde var att amerikanske maken som studerade i 4 år hade inte mer studieskulder än vad jag hade som studerade i Sverige med fullt csn i 4 år.
Svar på tråden Införa värnplikt igen?