Någon som haft dermografism?
Är det någon som haft dermografism/ eller får utslag vid beröring?
Vad åt ni för mediciner och hur/när blev ni av med det?
Är det någon som haft dermografism/ eller får utslag vid beröring?
Vad åt ni för mediciner och hur/när blev ni av med det?
Jag hade mycket problem med utslag vid beröring förut, var helt övertygad om att det var dermografism men efter några månader gick det över och har aldrig kommit tillbaka.
Jag hade ganska extrema problem när jag väl hade problem; Fick knölig och extremt kliande och svidande hud på ryggen bara av att t.ex. ligga ner eller luta mig mot ett ryggstöd/kudde. Allt kliade och sved nästan konstant. Om man SVAGT ritade något mönster på t.ex min arm med fingret/nageln så fick jag utåtstående och smärtsamma utslag i det mönster jag ritat en lång stund efter (typiskt dermografism).
Jag är ganska säker på att det orsakades av stress eftersom det försvann av sig självt när jag blev mer till freds med mitt liv. Man kan väl inte få bort dermografism med att sluta stressa, men mina dermografism-liknande utslag försvann i alla fall på det sättet. :)
Skönt anne89. Hur länge varade det? Och du åt inga mediciner mot det eller? Jag har haft mitt i 5 månader och är också ömmare i huden vid lite hårdare beröring än vanligt. Var du det också?
Min son har det, han är 8 år. Det kommer och går hela tiden. Han äter Aerius vid behov som hjälper lite.....
Hur länge har din son haft det? Aeriusen hjälper så lite. Har han inte fått ngn mer tilläggsmedicin Tines?
Jag åt inga mediciner mot det. Är glad att det försvann! Försvann nog efter ca ett år. Det är inte roligt att ha! Min hud var extremt öm på hela kroppen. Hoppas att det blir bättre för dig också.
Det låter precis som mig Anne89 öm i huden och känslig. Fick du små nässelutslag ibland också vid beröring och inte bara streck efter naglar bhband och så? Sökte du aldrig för det?
Hur länge sedan är det här Anne89?
Ja, jag fick utslag även av vanlig, ganska svag, beröring. Att klia sig på ryggen t.ex, med eller utan naglar, var otänkbart för hela kroppen var som ett myggbett (började det klia så blev det bara värre). Det blev svullet och rött (och ett hemskt svidande/kliande).
Jag sökte aldrig vård för detta, varför vet jag inte då jag led mycket av det. Men det var väl tack vare att det gick över - innan jag hann bli tokig!
Detta var ca 6-7 år sedan och det har aldrig kommit tillbaka efter det :)
Kan tillägga att jag är väldigt känslig i huden (väldigt blek och har tunn hud), allergisk/känslig mot mycket. Dock har alla mina allergier också blivit bättre med åren :)
Okej, jag har inga allergier i övrigt och det visade blodprovet de tog också. Får olika mediciner att testa av hud för detta då inget botemedel finns direkt men det ska självläka säger de, hoppas det försvinner snart! Tar på psyket att inte kunna ta emot beröring utan att se förjäklig ut :P
Ja, precis. Men mitt enda tips är att du försöker tänka på annat så mycket som möjligt och gör dig av med allt i ditt liv som kan innebära stress eller allergi. För mig gick det ju bort helt, så det kommer det nog göra för dig också :) Tålamod är nog bästa medicinen.