• Anonym (?!????)

Får man köpa på outlet och sälja i sin egna butik ?

Ska öppna en egen butik , med annorlunda koncept .. Kan inte gå in på vad ... Min fråga här är - får man köpa saker på outlet och sälja i sin egna butik ?! Har pratat med Skatteverket , Bolagsverket och sökt sökt info på detta , inget eller ingen kan ge mig svar .. Skatteverket förstod inte min fråga utan prata i stället om skatter .. Det är jag redan medveten om .. Kommer köpa in en del varor via mitt företag och sälja via min butik .. Betala moms osv .. Men är detta tillåtet ?? Någon kunnig som vet här ?! Det är märkeskläder det handlar om .. Stora märken som idag finns i varje stad ..

• Svar på tråden Får man köpa på outlet och sälja i sin egna butik ?
  • Nenne666

Jag antar att man får det. Lilla matvarubutiken hos oss handlar på Willys och säljer dyrt i sin butik.

• Anonym (hum)

Märkeskläder är väl iofs inte annorlunda...

Jag vet inte om du får det.

• Haskel

Du får köpa varor varifrån du vill, och sedan sälja vidare.

Däremot får du inte ljuga om ursprung. En vara köpt på second hand får inte märkas som ny, ingen ny datumstämpel osv. Nya egen märkning får du däremot sätta.

• Anonym (....)

Mediamarkt (har jag för mig) köpte upp en jäkla massa från elgiganten för något år sedan när dom hade kampanj på något. Eller om det var tvärtom. Så det bör du ju absolut få göra.

• Anonym (?!????)

Oh tack ! För hittar verkligen inte regler och lagar kring detta ! 118118 skrev att man inte får detta pga av att då skulle alla göra så osv . 118800 skrev Att det var helt okej ! Haha så olika svar där ! Och dem andra som man tycker borde veta hade inte någon koll alls , vad baserar ni era svar på , ren känsla eller skriftlig info ?:)

• Anonym (.)

Generellt så ska det inte spela någon roll så länge du betalar skatt +moms (det blir ju mest du som troligtvis inte gör en lika bra affär) men det kan ju bli problematiskt. Vissa märken har ju hård koll på vilka butiker som får sälja deras produkter och har gett ut ensamrätt osv. Jag vet inte hur illa det är att bryta mot något sådant, om det ens är relevant i ditt fall.

• Anonym (återförsäljare)

Vissa när de annonserar varor billigt har de tillägget "Ej till återförsäljare" och i de fallen vill de inte du köper och säljer vidare. I övrigt vet jag inte hur det är med lagligheten för märkeskläder.

Lycka till med din affär :)

• Kjell2

Ett par saker som kan vara bra att kolla upp är tex hur ångerrätt, garanti mm kommit funka för dig.

• Anonym (.)
    Anonym (?!????) skrev 2014-09-11 17:09:59 följande:

118118 skrev att man inte får detta pga av att då skulle alla göra så osv .

Nej..alla skulle inte göra inte så... det blir för liten vinst.. köper jag något på en outlet för att sälja vidare så måste jag ju betala skatt och moms, vilket betyder att jag måste ta ett rätt högt pris för att gå med vinst. Varför skulle någon vilja handla av mig när det finns billigare på andra ställen? Kan fungera med vissa varor, om det endst finns enstaka ex, men generellt så är det en rätt dålig affärsidé..
  • Anonym (...)

Självklart får du köpa in dina varor varifrån du vill, men de flesta gör knappast så eftersom det i regel är billigare att köpa från grossist eller direkt från tillverkare än från en annan butik, som troligen redan lagt på en viss summa på priset.

I undantagsfall kan man såklart få köpa grejer i butik under inköpspriset, de har då haft tillräcklig avans på andra varor för att täcka upp.

Kolla upp om du inte kan köpa samma varor billigare någon annanstans. Och tänk på att det kan finnas speciella regler kring taxering när du köpt varor som redan momsbeskattats.

• Skumbollen

Javisst jag vet många inrednings/blomsterbutiker som shoppar på gekås för att sedan sälja vidare. Inga konstigheter :)

• Haskel
    Anonym (?!????) skrev 2014-09-11 17:09:59 följande:

vad baserar ni era svar på , ren känsla eller skriftlig info ?:)

Erfarenhet. Driver eget sedan några år tillbaka.
  • Anonym (....)
    Skumbollen skrev 2014-09-11 17:19:36 följande:

Javisst jag vet många inrednings/blomsterbutiker som shoppar på gekås för att sedan sälja vidare. Inga konstigheter :)

I knew it!!
  • Anonym (?!????)

Okej med era svar känns det som jag inte behöver vara så orolig .. Då är det bara att köra då :)

• Moderno

Kan möjligen bli problem att göra reklam för dina produkter, om den kan skada anseendet hos en prestigefull märkesprodukt. Köpa och sälja varorna kan du göra som du vill (så länge du handlar inom ees) men du kan inte räkna med att få tillräckliga volymer om märkeshavaren motsätter sig det (och outleten samarbetar med denne). Jag instämmer också med tidigare inlägg att det kan bli svårt att få tillräckliga marginaler dock.

• Anonym (?!????)

Reklam för mina varor som finns i butiken kommer jag inte behöva ägna mig så mycket åt .. Kan inte förklara då detta är väldigt unikt :)

• ursula

Köper du en vara för 100 kr drar  du momsen inköpspris 80kr
    Du säljer varan för 200 kr och betalar moms på det,. 40 kr. fösäljningspris 160 kr ex moms

Vinst 80kr

• Jill 79

Är i USA och här på vissa outlet affärer står det att man inte får köpa in för vidare försäljning och att de vägrar köp om de misstänker att man har planer för det. Men om det finns några regler, där eller här hemma, för det är jag osäker på.

Svar på tråden Får man köpa på outlet och sälja i sin egna butik ?