pigglet skrev 2014-09-12 21:41:36 följande:
Hade det handlat om samma tjänst men högre lön skulle det absolut räknas som din nya SGI, eftersom det är den lön du kommer fortsätta ha efter föräldraledigheten.
Egentligen räcker det inte att gå upp i tid just innan man går hem på föräldraledighet, som sagt ska man ju ha för avsikt att hinna jobba minst 6 månader. Samtidigt har jag läst precis samma som du, att om tjänsten ska fortgå efter föräldraledigheten så kommer SGI räknas redan från första dagen.
Min tanke blir då att om man får en ny tjänst så räknas det som att man kommer fortsätta på den även efter föräldraledigheten, alltså kan den räknas som din nya SGI. Om du däremot väljer att gå upp tid på din vanliga tjänst just innan föräldraledigheten så räcker det inte.
Sedan kan man ju undra hur det kommer funka om du verkligen jobbar heltid just efter föräldraledigheten, eller om du väljer att gå ner till 75%. Blir man liksom återbetalningsskyldig i så fall, eftersom man inte haft för avsikt att jobba heltid?
Spännande, återkom gärna när du fått svar från försäkringskassan!
ja, jag tänker ju begär tjänstledigt och bara jobba 75% efter föräldraledigheten ändå. Den första tiden tänker jag bara jobba 50% och vara föräldraledig resten. Jag vet heller inte om det kommer att ses som en ny tjänst efter som att arbetsgivaren och befattningen är den samma som förut, det ända som skiljer är tjänstgöringsgraden och att detta är en tillsvidare tjänst istället för min visstidsanställning.
Jag får kolla upp det hela och vara ärlig om att jag kommer begära tjänstledigt efter föräldraledigheten och se vart det leder. Hur som helst så är det ju en trygghet att ha en 100% tjänst i botten och att få på papper att jag är fast anställd istället för bara löften om jag kommer bli det när gamla anställningen löpt ut...