Någon som har endometrios?
Hej!
Jag har sedan jag fick min mens för allra första gången har riktiga problem med magsmärtor, och nu på senare år har dom blivit värre.
Det är oftast första mensdagen men inträffar oxå att smärtorna kommer sista Mensdagen. Så varje månad är jag sjukskriven ifrån jobbet, 2-3 tre dagar pga av att jag kan inte lämna duschen på nästan hela dagen. När mina smärtor kommer igång, har jag inte tillgång till dusch då så känns de som att jag håller på att dö. Jag sitter i duschen i flera timmar med så varmt vatten de går hela tiden, inte ens detta hjälper längre. Jag sitter och gråter och får mer eller mindre panik för att det gör så ont.
Men dom andra dagarna har jag inte så mycket problem med det mer än att jag ofta har förstoppning under min mensvecka och alltid svullen mage.
Jag har många olika problem med min mage men aldrig fattar att de kan ha ett sammanhang.
Samlag tex, jag kan inte ha djupa samlag för de gör för ont på mig, och efteråt får jag alltid ta värktabletter för de gör så ont uppe i magen på mig.
Andra tillfällen som inte rör mensen är att jag kan från ingenstans kan få extrema tarmsmärtor, (diarré) jag sitter på toan och gråter och biter i en handduk och har tankar att jag inte kommer överleva denna smärtan. Men smärtan försvinner tillslut å allt är som vanligt igen. Var inte för så längesen mina vänner ringde ambulansen å jag fick åka in till akuten för mina magbesvär, de visade sig å vara en inflammation i tarmen.
Har tidigare oxå haft två cystor som jag opererat bort.
De är många besvär men aldrig sett ett sammanhang eller vad det kan vara förrens jag läste om sjukdomen 'endometrios' och alla symtom stämde in. Min mamma har oxå haft de men försvann efter hon fått oss barn.
Någon som har sjukdomen endometrios och tycker att de låter som att jag har den?
Har hört att läkarna inte tar denna sjukdomen på allvar å istället säger att de är normalt å bara viftar bort det. Är det normalt detta?
Mvh caroline