7 - 800 kcal/dag
Jag går inte på någon direkt diet men försöker ändå äta brett och nyttigt där jag försöker få i mig alla vitaminer och näringsämnen min kropp behöver för att må bra.
Några kosttips:
Gröt - 2 dl vatten, 2 msk krossade linfrön, 0.5-0.75dl havregryn, 0.5 dl vetegroddar (torkade, finns bland mjölerna) och lite salt. Koka ihop allt under omrörning i några minuter. Jag har även i några skedar svällda chiafrön då gröten är klar som jag vänder i. Ät med ex kanel, skivat äpple, hemgjord äppelmos, bär, honung eller liknande.
Drick två stora glas vatten innan frukosten.
Äter inte detta själv (vegetarian) men fästmannen äter en väldigt bra diet:
Mellanmål/kvällsmat - 2/3 burk lättkvarg med ex bär eller lite fun light.
Lunch/middag - en kycklingfilé eller tonfiskröra (protein) med kokta/ångkokta/steka grönsaker såsom broccoli, haricot verts, ärtor, zuccini, morötter, blomkål, tomat, gurka. Finns även en jättegod bönpasta med löjligt högt proteininnehåll från Risenta.
Finncrisp med tomat, avokado och örtsalt.
Ugnsstekta rotfrukter i ugn med örter och kryddor.
Fröknäcke med tahini.
Bönpasta (gjort på sojamjöl) med en tomatsås med grönsaker, svamp, örter mm.
Tacosinnehåll (dvs det man fyller själva brödet med men skippa brödet).
Smoothie - apelsinjuice, sojamjöl, 2 dadlar, bär, linfrön/chiafrön, spenat och banan mixat med stavmixer.
Kokta ägg och sallad.
Omelett - stek svamp, lök och valfria grönsaker i non stick-panna och kläck sedan i några ägg. Salta, peppra och ha på cayennepeppar.
Mat som sätter fart på ämnesomsättningen:
- citron - drick citronvatten, pressa över maten.
- chili - krydda maten du äter. Svettande mat är bra!
- vatten - drick mycket vatten, ofta. 2 stora glas innan frukost, 1 stort innan maten. Kissa mycket och drick lite till. Kroppen vänjer sig :)
Lycka till!