scanmia skrev 2014-09-12 18:48:41 följande:
Jag hade inte läst detta när jag svarade nyss. Om mina barn hade gråtit och varit olyckliga över läxan så hade jag omedelbart droppat det. Jag hade tydligt visat att hur de mår är tusen gånger viktigare än någon dum läxa. Jag prioriterar deras utbildning och skolning högt och det vet de om; vi visar det både praktiskt och pratar med dem om det. Tala med läraren.
Pissetuss skrev 2014-09-12 18:32:42 följande:
Pojken är helt knäckt och gråter för att han inte kan läsa vilket gör ont i mig. Han ställer mycket höga krav på sig själv.
Givetvis är det inte bra att pojken gråter. Att bara för det låta bli att läsa för den sakens skull är fel väg att gå eftersom man inte kan välja vilka läxor man skall göra eller ej. Ni måste istället komma på ett sätt som passar er som gör att det hela blir lite roligare.
Läs varannan mening eller varannan sida var. Gör situationen mysig. Vill han helst sitta i soffan, i sängen, under bordet i en koja bland en massa kuddar när ni läser? Om ni först läser läsläxan så kan han själv kanske välja en bok som han tycker om som ni läser därefter?
Dessutom undrar jag om det verkligen förväntas att sonen skall läsa själv? Du skriver ju att ni föräldrar "förväntas läsa boken ihop med våra barn" Vad innebär det? När jag fortsätter att läsa texten så tolkar jag det som att det är du som skall läsa högt och att ni tillsammans skall lära er innehållet i texten. I skolan idag har man frångått att plugga in textmassor utantill. Vad är det som förväntas egentligen? Att han skall kunna återberätta texten? Att han skall kunna texten utantill? Att han skall läsa den helt själv? Eller att han skall läsa lite och du skall läsa lite?
När jag började första klass år 1991 hade vi som stående läxa att läsa 5 minuter varje dag. Så det här kan inte vara något helt nytt inom skolvärlden.