• Solrosen 83

Pappas sgi

Jag och min sambo håller på och planerar för hans föräldraledighet efter årsskiftet men blir inte riktigt kloka på hur vi måste göra för att skydda hans sgi då dottern kommer vara över 1 år. Jag har tidigare kollat med fk och fått till svar att om han arbetet fullt de senaste 6 mån så behöver han inte ta 5 dagar per vecka de första 3 månaderna utan hans sgi är skyddad ändån. Men när han själv ringde och frågade en annan sak och själv frågade samma sak fick han till svar att han måste ta 5 dagar direkt. Kan tillägga att han har jobbat helt de senaste 6 månaderna och kommer jobba 1 dag även under tiden han är pappaledig om det kan påverka något. Är ju viktigt att vi vet om han måste lägga in 4 dagar direkt för att få ihop 5 dagar ned sin arbetsdag eller om det räcker med 2-3 de första 3 månaderna.

• Svar på tråden Pappas sgi
  • Solrosen 83

Så om han avstår från att jobba 1 dag så kan han ta hur få dagar han vill. Men om han jobbar 1 dag så måste han ta 4 föräldrardagar för att skydda sin sgi för då gäller inte 3 månaders skyddet. Har jag fattat rätt då?

Spelar det någon roll att han är helt föräldraledig från sin tjänst och sen jobbar timmar den dag han jobbar?

Svar på tråden Pappas sgi