• Jest

    Stressen

    Wow. Vi ska ha kalas idag. Jag har fått uvi och min man fick åka in akut igår och blev opererad inatt, vi vet inte när han kommer hem. Ensam hemma med tre barn och ett stökigt hem. Känner mig riktigt nervös nu inför kalaset. Vill inte ställa in men är rädd att det kan bli ett rent hoppsan hejsan av det här. Tips råd ideer? Hatar att ha barnkalas, prestationsångest är bara förnamnet.

  • Svar på tråden Stressen
  • IsDimma

    Har du ingen som kan komma och hjälpa dig? Syster/granne/mamma/farfar/förälder med barn som ska på kalaset?

  • Jest

    Nej, jag har ingen släkt här. De bor ca 100 mil bort tyvärr. Det är i såna här stunder det är jobbigt att inte ha ett "nät". Har inga vänner här heller då vi är nyinflyttade. Känns konstigt att be om hjälp när man inte känner varandra.

  • Charlotte N

    Lugn nu! Barn struntar i om det är stökigt, min svärmor städade aldrig innan ett barnkalas, bara efter, då det enligt henne var bortkastad tid. Barn älskar glass och fri lek så satsa på det. Har du tid kan du slänga ihop en kladdkaka eller köpa en färdig, fryst. Sätt på en kanna kaffe och erbjud föräldrarna att stanna och fika så får du sällskap. Tänk vad skönt det blir när sista gästen gått...

  • Mime

    Kan ni ha kalaset ute? Då behöver du ju i alla fall inte städa- Köp en färdig tårta, lite bullar och rån. Koka kaffe att ha med i termos att ta med? Saft i flaska och engångs glas, muggar, talrikar och bestick.

    Hur gamla är barnen?

    Lycka till.

  • Jest

    Ok, jag andas med magen och sansar mig. Här är planen, ett bigpack glass istället för hembakt tårta. Gästerna och födelsedagsbarnet får göra cakepops av en fryst (tinad) överbliven sockerkaka. Det blir en bra aktivitet som borde underhålla en stund. Städar toan men dammsuger en annan dag. Sen vet jag inte mer.

  • Phillippa

    Nä, storstäda innan barnkalas är bara dumt. Att städa toaletten och rengöra diskbänken räcker gott!

    Hur många barn kommer?

    Att göra cakepops (vad det nu är) blir säkert bra. Det blir lugnare med någon uppstyrd aktivitet.

    Om barnen sedan är vilda ändå så kan du sätta på lite musik och köra dansstopp en stund. Alla ska stå så stilla som möjligt när musiken stoppar och första som rör sig förlorar (men får självklart vara med när låten startar igen).

    Leker alla bra så behövs ingen extra aktivitet om man inte själv vill.

    Lycka till!

  • Jest

    Vi vet inte hur många som kommer, vi har varken hört bu eller bä. Men alla tjjer i klassen är bjudna så det blir max 10 barn (och två brorsor). Tjejerna går i ettan och brorsorna är tio och två år. 10-åringen får spela hur mycket wii han vill idag :) och tvååringen får bara hönga med så länge han orkar.

    Cakepops är tydligen bollar man rullar av sockerkaka sätter på pinne och doppar i smält choklad. Hittade en kaka vit choklad och en halv burk strössel i skafferiet. Vilken lycka!

  • Jest

    Det gick bra. Mannen kom hem mitt i kalaset, nyopererad och trött så han tog lillebror och gick och la sig. Tjejerna hade jättekul och var nöjda med fikat. Vi hjälptes åt allihop med att koka chokladsås osv. Alla blev kladdiga och sockerrusiga :) Jag förklarade för föräldrarna hur det låg till här hemma och alla var väldigt förstående. Puh skönt, nu är det 9 månader innan det ör dags för barnkalas igen. Kanske ska jag börja preppa redan nu :)

Svar på tråden Stressen