• AnnaHarrysson

Lindrar städning kvalsterallergi?

Jag har de senaste månaderna snörvlat, nyst och kliat mig i ögonen. När jag sover blir jag alltid täppt. Allergimedicin såsom tabletter, nässpray och ögondroppar lindrar/ tar bort symtomen

På vårdcentralen var läkaren övertygad om att jag var allergisk. Jag fick testa både för kvalster och hamster men inte damm. Enligt henne fanns det inte nåt som var dammallergi.

Så jag googlade och det fanns fler som sa samma sak. tex: www.medeca.se/kvalsterallergi/vanliga-fragor/21-vanliga-fragor/60-dammallergi-finns-inteDammallergi fanns inte.

Jag hittade också information att städning inte hjälper vid kvalsterallergi för kvalster kan inte leva i damm.

Men??? varför känner jag av symtomen mer i dammiga rum? Varför mår jag bäst ute? Ska det alltså inte hjälpa att städa? Men det är så många som gör det och påstår att det hjälper. Vad är sant och vad är falskt?

Något annat jag tycker är konstigt är att byte av sängkläder inte ska vara av betydelse. www.medeca.se/kvalsterallergi/acb-kvalsterskydd/vanliga-fragor-om-acb/269-det-hjaelper-inte-att-byta-lakan-och-oerngott-vid-kvalsterallergi

Snälla hjälp mig reda ut detta jag är helförvirrad.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lindrar städning kvalsterallergi?
  • Batmamba

Är det inte så att kvalster samlas i dammet och man som kvalsterallergiker därför blir sämre i dammiga rum?

Det är väl också så att alla små partiklar irriterar slemhinnorna, antingen man är allergisk eller ej. Men om man har en allergi kanske slemhinnorna är extra känsliga. Många pollenallergiker upplever ju en allmän ökad känslighet under pollensäsong.

Detta gissar jag, som varken är allergiker själv eller sjukvårdsutbildad.

• Batmamba

Vad gäller allergi mot mögel är man känslig även mot döda partiklar. Kan det gälla även kvalster? Så att deras bajs och delar av kroppen kan irritera, även om själva kvalstret inte lever i dammet?

• Lilje

Jag röstade ja, men är inte helt hundra än. Sonen fick påvisad kvalsterallergi i våras efter år av förkylningssymptom, och vi blev rekommenderade att städa och byta sängkläder ofta. Damm har en tydlig effekt på honom, bland annat får han nästan alltid ögoninflammation när han städar rummet. Ett tonårspojkerum är ju inte bra alls för en allergiker. Efter städning mår han bättre ett tag till det samlar upp sig igen.

• Lilje

En sak du kan tänka på är att inte bädda sängen på morgonen. Lämna täcket borta från madrassen, annars hålls värmen kvar och dom lever och ynglar bättre. Vädra madrass och täcke ofta, och tvätta om det går.

• Anonym (Läkarkandidat)

Det spelar ingen roll om kvalsterna är levande eller döda, det är proteinerna de innehåller som man reagerar på och dessa finns kvar i dammet även om kvalsterna inte lever.

• AnnaHarrysson
    Anonym (Läkarkandidat) skrev 2014-09-13 12:30:09 följande:

Det spelar ingen roll om kvalsterna är levande eller döda, det är proteinerna de innehåller som man reagerar på och dessa finns kvar i dammet även om kvalsterna inte lever.

Skulle vara så intressant att läsa om. Har du någon källa?
  • myskmalva

Helt uppenbart finns det i alla fall någon typ av allergi som lindras av städning och som jag är drabbad av. På sommaren, när jag använder läkemedel mot diverse pollenallergier, behöver jag inte städa så ofta. Men på vintern är det grundlig städning var femte dag som gäller om jag ska vara symptomfri.

• myskmalva

Att det är kvalsterbajset och inte de levande kvalsterna man är allergisk mot trodde jag förresten var en allmänt spridd kunskap bland dem som har haft kontakt med dammkvalsterallergi. Men var jag läst/hört det vet jag inte, bara att det är från många olika håll.

• cirkusmusen

Har inte läst igenom hela tråden. Men, även om kvalsterna är döda så reagerar man. Därför bör man tvätta sängkläder m.m. ofta. Man reagerar på kvalsterbajs också. 

Sen det där om att dammallergi inte existerar tror jag inte på. Om jag kommer i kontakt med damm blir jag väldigt sjuk.

Svar på tråden Lindrar städning kvalsterallergi?