• Cissan

Sista minuten råd o tips, tack!!!

Imorgon natt åker vi till side i Turkiet.
    Jag har en 5 1/2 månaders pojke med mig o jag ammar inte.
    Vad vågar jag låta honom äta där, bröd, kött, pasta mm ?? Kan jag diska hans flaskor i deras vatten eller ska jag vara rädd det kan komma spår av förorening då? Ngt speciellt att tänka på? Ta med?
    Tar tacksamt emot ALLA. Tips ????!!

• Svar på tråden Sista minuten råd o tips, tack!!!
  • Cissan

Oj vad alla tar illa vid sig, det var ju inte meningen!!

Jag vet att det är ersättning som gäller till 6 mån o för att vara exakt så blir han 6 må den 20:e så självklart har vi börjat med smakisar hemma o han älskar all mat vi äter o avskyr burkmat så det blir tufft att han inte får prova ngn mat på en hel v.

Sen förstår jag inte inlägget med att inte åka utomlands alls, varför inte liksom. Föds väl barn i Turkiet oxå! Visst det är varmt men han kommer ju inte vara i solen!

Diska i köpt vatten får det bli!

• Cissan

????????

Dixie skrev 2014-09-16 09:13:20 följande:

nu har ju TS redan bokat sin resa - så vad du hade valt att göra är ju ganska oväsentligt! 

• Cissan

Men jag gjorde en glad gubbe så blev det en massa frågetecken! Det skulle vara en glad gubbe iaf :)))

O japp nu är vi på plats o lilleman äter ersättning o deras frukter :)

Cissan skrev 2014-09-16 22:29:39 följande:

????????

• Cissan

Tjoho! Är i Turkiet o stormtrivs o det gör även lilleman!!! Ångrar inte en sekund att vi reste o allt går jättebra med burkar o ersättning! Finns ju hipps barnmatsburkar på hotellet tom :))

Inte orolig att bada heller!

Kryllar Av svenska barn på detta all inclusive hotell som vi bor på (ngn frågade vilket hotell, sunwing East beach, side) den ena yngre än den andra ;)))

• Cissan

Precis! Kan meddela att han hunnit få 2 doser av hepatit :)

Maramina skrev 2014-09-19 21:57:04 följande:

Hur vet du att bebisen inte är vaccinerad mot hepatit? Min lilla är snart tre månader och på tremånaderskollen ska hon få vaccin mot hepatit. Detta är något som bl.a. Västra Gltalandslän ska börja erbjuda

• Cissan

Men snälla Lilla Fjun!!!

Vad tror du att jag sätter min bebis i solen??? Kan säga att att han fick inga värmeslag utan han har haft en helt underbar o avkopplande vecka med sin familj o han har inte varit stressad heller!

Pinsamt det du skriver!

Lilla Fjun skrev 2014-09-24 11:38:26 följande:

Källor och källor... Det är väl inte så konstigt att ett spädbarn mår bäst där det är svalare jämfört med hög värme? Här får ni en källa angående barn och värme hämtat från 1177.

Värmeslag

Allmänt

Värmeslag uppstår när kroppens egen förmåga att styra sin temperatur inte fungerar. Det uppstår oftast när det är väldigt varmt ute och luftfuktigheten är hög.

Värmeslag kan vara livshotande, särskilt för små barn och äldre personer. Små barn har oftast inte fått igång sin förmåga att svettas och blir därför extra känsliga för värme. Äldre personer har ofta andra fysiska problem som gör att de påverkas mer. Risken för att få värmeslag ökar också om man idrottar väldigt hårt i varmt väder, till exempel om man springer ett maraton.

För att minska risken för värmeslag bör man dricka mer när det är varmt. Man bör vara uppmärksam på om man kissar mindre än vanligt, eftersom det är ett tecken på att man behöver få i sig mer vätska.

Kroppen behöver vänja sig gradvis vid värme, och brukar ha anpassat sig efter ungefär en vecka i varmt klimat.

Symtom

Om man har värmeslag är kroppstemperaturen över 40 grader. Andra symtom är

huvudvärk

illamående och kräkningar

synstörningar

yrsel, irritation och förvirring

snabb puls

rödflammig, torr hud.

Behandling

Om man har fått värmeslag behöver man få vård så fort som möjligt. Man måste direkt komma till en sval plats och få hjälp att kyla ner kroppen, till exempel med en blöt handduk.

På sjukhuset kan man behöva få näring och salter direkt i blodet i form av dropp.

När ska man söka vård?

Om man misstänker att man själv eller någon i närheten har fått värmeslag ska man ringa 112.

• Cissan

Vi har haft allt annat än stress, semester för oss är avkoppling, vara tillsammans som familj o min bebis tror jag har tyckt det varit underbart o vara med storasyster o pappa en hel v o bara myst!

Sen var det lite livat med Lollo o bernie o i matsalen men kan inte tycka det på ngt sätt varit negativt på ngt sätt för min bebis, snarare tvärtom.

Lilla Fjun skrev 2014-09-25 15:41:08 följande:

Så skönt att ni haft en bra semester! Själva var vi på Cypern Sandy Bay i september. Upplevde den miljön som allt annat än rofylld. Hög ljudnivå i matsalen och massa stimuli från skrattande/gråtande/arga barn som protesterade vid matborden. Folk gick givetvis fram och tillbaka för att ta mat från buffén, tv med Lollo o Bernie stod på. Konstant Skratt/skrik/plask/musik från poolen osv. Helt okej för större barn men inget jag skulle ta med ett spädbarn på.

Svar på tråden Sista minuten råd o tips, tack!!!