Inlägg från: Anonym (Ingenjör) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ingenjör)

    Är folk DUMMA I HUVET?!?!?!?!?? Hur kan ni inte rösta på moderaterna????!!!

    Anonym (Rodematerna) skrev 2014-09-16 15:20:08 följande:
    Varför haka upp sig på bidrag? Att sitta på ett kontor, rapa och fisa och sen plocka ut en fet lön är väl också ett bidrag? Skogsarbeten, Sopåkare, Murare osv, det är de riktiga arbetena, resten är bidragstagare dom också i mina ögon.
    Du är verkligen en rikitg arbetare du!

    Du vet utan det administrativa samt kontruktions arbeten som bla jag gör finns det inga arbeten för dej och dina arbetarkompisar på golvet!
  • Anonym (Ingenjör)
    Anonym (Rodematerna) skrev 2014-09-16 20:20:50 följande:
    Än jag bryr mig faktiskt inte så mycket, för min del spelar det ingen större roll, påverkar inte mitt liv så mycket. Jag tyckte om hur det var innan alliansen tog över och röjde runt, vet att vi inte kommer att gå tillbaka till hur det var då och som det ser ut nu så vette fan vad det blir av det här. För min del hade alliansen lika gärna kunnat setat kvar. Men jag tycker att det är synd att dom inte verkar kunna samarbeta för Sveriges bästa.
    Vad skall dom samarbete med? Dom har gått till val med att INTE ingå i en sosse-regering-. Vore ju ett svek att då ta ministerposter i en sådan.
  • Anonym (Ingenjör)
    Anonym (Rodematerna) skrev 2014-09-17 11:57:45 följande:
    Ser inte ut som att dom behöver samarbeta så mycket med dom. Varför är du så upprörd? Din ingenjörslön räcker väl att leva på?
    Dom?
    Japp jag har så jag klarar mej, det är upp till var och en vad man vill göra med sina liv. Även du kan utbilda dej och jobba dej uppåt som jag har gjort. Jobbade själv på "golvet" när jag började min yrkeskarriär för 30 år sedan.
  • Anonym (Ingenjör)
    Carnitas skrev 2014-09-17 14:15:24 följande:

    Varför?
    De kanske infinner sig i en situation, där man måste avgöra vad som är bäst för Sverige.
    Än hänge sig till prestige.
    För jag antar man är politiker för göra ett bättre samhälle.
    Och då kan tidigare löften, få åka i papperskorgen.
    Då lär det knappast vara första gången, som en politiker bryter sina vallöften.

    Det finns ju alltid möjligheten att få en högerregering, det är bara och samarbeta med SD.
    Svårare än så är det inte.


    Man kan väl inte stödja något man inte tror på!
    Alliansen kommer att komma med en egen budget, så vi får väl se vad SD väljer att stödja.
  • Anonym (Ingenjör)
    ehhh skrev 2014-09-18 12:54:28 följande:

    De andra länderna refererar bara till finanskrisen. Visst tog vi oss igenom den men de andra länderna vet inget om sjukvården, äldreomsorgen och skolorna här. Utöver att det är gratis och att vi får betalt för att gå i skolan. Wohoo. Men de har definitivt upptäckt att sverige har en av de minst... hmm intellektuella eleverna. Nämndes i valdebatten också. 

    Jag själv har gått plus de senaste åren när alliansen styrde. Men vem fan gillar att rika ska bli rikare och resten ska få det sämre? Klyftan mellan rika och fattiga har aldrig varit såhär tydlig i sverige. Alliansen säger att hårt arbete ska löna sig. Men vad är hårt arbete? De lågavlönade yrken är lika viktiga och "hårda" som de högst betalda. Vem fan sopar gatorna åt oss? Vem tar hand om våra äldre? Vem utbildar nästa generation? De flesta får inte tillräckligt i lön men de är minst lika viktiga för vår samhälle. Och de hade ingen nytta av alliansen. Jag gick plus. Jag har gott och nog med pengar. Men jag går hellre lite minus för att mina medmänniskor som är vår framtid och har haft det ekonomiskt jobbig ska få det lite bättre. Alla är inte utnyttjande bidragstagare. 


    OJ vad många sakfel! Löneskillnderna ökade mer under Perssson-regeringen 2002-2006, detta påtalades även innan valet.
    Pengarna till välfärden ökade från 7% av BNP till över 10% av BNP under Alliansen, sä vård skolor mm har fått mycket mera pengar.
  • Anonym (Ingenjör)
    Anonym (Rodematerna) skrev 2014-09-22 11:23:45 följande:
    Och 77 % ville inte ha moderaterna
    Tja M har ju 3 partier till som dom har styrt ihop med. S vill ju köra racet själva....
  • Anonym (Ingenjör)
    Anonym (Rodematerna) skrev 2014-09-22 11:19:58 följande:
    Klart grovarbetaren fått det sämre. Högre skatt på snus, cigaretter, alkohol, bensin och mat. Sånt måste man räkna också. Det går liksom inte bara trolla fram pengar till skattesänkningar. Så i själva verket har folk fått mindre pengar över.
    Kom igen med fakta då!
    Den sk grovarbetaren har fått ca 1800 mer i plånboken. Skatterna du nämner har inte chockhöjts så att det överstiger detta....
  • Anonym (Ingenjör)
    Anonym (Rodematerna) skrev 2014-09-22 12:29:23 följande:
    Ja alltså 38 % 4 partier mot 31 % 1 parti..... inte så imponerande allians faktiskt.
    Tycker du att Sossarna är så imponerande då? Förr brukade dom ha 43-45% när dom styrde....
  • Anonym (Ingenjör)
    Anonym (Rodematerna) skrev 2014-09-22 14:44:07 följande:
    Det handlar inte om missbruk, det handlar om att dra in stålar. Bensinen, svårt att säga. Kanske inte
    Så du tror på fullaste allvar att S+MP kommer sänka tobaksakatten (dom höjde den ju själva ganska friskt 2003-2006)??? Och MP vill ju införa km-skatt samt höja bensinskatten rejält så du är verkligen ute och cyklar!
  • Anonym (Ingenjör)
    suziz skrev 2014-09-23 08:19:41 följande:
    "De nya Moderaterna säger ofta att de har ändrat profil på sina skattesänkningar och numera riktar dem mot ?folk med vanliga inkomster?. Ibland lyckas de till och med få sina skattesänkningar att framstå som en del av arbetet för ökad jämlikhet och minskade skillnader. Men då tänker de naturligtvis bort effekterna av finansieringen via de sociala avgifterna och regelskärpningarna i trygghetsförsäkringarna. I själva verket blir den sammanvägda fördelningseffekten, när finansieringen av skattesänkningarna räknats in, att klassklyftorna ökar och att den sociala tryggheten för dem med ?vanliga inkomster? kraftigt naggas i kanten."

    Citerar från denna sida: loblog.lo.se/valfard/borgs-reptrick-lontagarna-betalar-sjalva-sina-skattesankningar/
    Ja det var ju verkligen från en oberoende källa, NOT!
    Kolla i stället fakta på tex SCB och du tror att dom ljög på SVT när dom i valdebatten tog upp att klasskillnaderna ökade mer under Persson-regeringen än under alliansens tid.

    Att ta kommentarer från en vänsterblogg är ju som att lita på satan själv.....

    Lite andra sk snabbfakta som S+V+MP är kritiska emot:
    2006-2014 ökade arbetslösheten i EU från 7% till 14%, under samma tid i Sverige skapade vi nästan 350 000 nya jobb.
    RUT avdraget används mest av Pensionärer som kan få en bättre omsorg samt ensamstående mammor. Detta vill S halvera...
  • Anonym (Ingenjör)
    suziz skrev 2014-09-23 14:08:06 följande:
    Dina siffror vet jag inte var de kommer ifrån, de siffror på arbetslösheten som jag hittar från januari 2007 till augusti 2014:
    Sverige från 6,6% till 8%
    Eu från 7,6% till 10,1%

    Miljöpartiet vill inte ta bort rut avdraget.

    Socialdemokraterna vill halvera takbeloppet så man får dra av för max 25000 kr/år. Jag har inte direkt satt mig in i detta, men eftersom det är ett avdrag på skatten så krävs det väl att man betalar skatt på mer än 25000 kronor per år för att påverkas av detta? Alltså klarar sig pensionären och den ensamstående mamman!

    Man vill också från socialdemokraterna avskaffa rut för läxhjälp, där tycker jag nog att att det hur som helst är skolan som ska hålla läxhjälp så att det når alla barn oberoende av bakgrund.

    Vänstern vill avskaffa rut.
    Vet inte vad du fått dina uppgifter ifrån men SCB:s statistik säger att den senaste arbetslösheten är 7.4% och inget annat!
    Med andra ord så är oavsett din felaktiga statistik så har Sverige lyckats mycket bättre än andra länder! Eller du kanske har en annan åsikt? Dessutom så har landets invånare ökat enormt senaste 8 åren (i snitt 100 000/år)!
    Ett tips är att ta statistik från oberoende källor och inte lita blint på Lo och andra vänstersympatiserande källor som du gör ovan!
  • Anonym (Ingenjör)
    suziz skrev 2014-09-23 08:57:47 följande:
    Objektiv? Näe. Vinklat? Absolut. Man gör ju olika tolkningar av vad som hänt och varför utifrån sin egen verklighet. Du har ju gått på alliansens tolkning men det finns ju andra:

    www.dagenssamhalle.se/debatt/alliansens-politik-sliter-isaer-samhaellet-10587

    "De som har arbete har gynnats av jobbskatteavdraget men har i praktiken själva fått avstå löneutrymme för att finansiera de avtalsförsäkringar som successivt tagit över när socialförsäkringarna minskat sitt ansvar."

    ...

    "En fortsatt alliansregering kommer att fortsätta att driva en politik som omformar Sverige till ett två-tredjedelssamhälle där arbetsmarknadens svagaste grupper kommer att hållas utanför meningsfullt arbete, utbildning och goda livschanser för de svagaste barnen, och där medelklassen så småningom upptäcker att de fått vara med att betala skenbara skattesänkningar med ökade egna utgifter för välfärd, transporter, boende och utbildning och så vidare."

    --------------------

    www.verdandi.se/aktuellt/analys-av-regeringens-atta-ar-vid-makten/

    ?Regeringen har lyckats med sitt mål att skapa en låglönemarknad i Sverige?

    Verdandis analys av alliansregeringens åtta år vid makten (se bilaga) visar:


    ?  att regeringen lyckats med sitt mål att skapa en stor grupp arbetslösa med så små inkomster att de är beredda att minska sina lönekrav.


    ?  att regeringens jobbskatteavdrag i huvudsak betalats av medelklassen i form av:


    ?  ökade avgifter till a-kassa, premier till avtalsförsäkringar, i individuella försäkringar och minskad avdragsrätt.


    ?  ökade kostnader för transporter, el och boende.


    ?  att en stor del av skattesänkningarna har kommit till genom att investeringar i infrastruktur och bostadsbyggande hållits på sparlåga.


    Verdandi konstaterar att en fortsatt allianspolitik kommer att fortsätta omvandlingen av Sverige till ett två-tredjedelssamhälle med ökade tendenser till rasism och främlingsfientlighet.

    ------------------------

    www.verdandi.se/om-verdandi/
    "Verdandi, arbetarnas socialpolitiska organisation, arbetar för social rättvisa och ett samhälle fritt från alkoholskador och missbruk, och för gemenskap och solidaritet mellan människor.


    Verdandi är partipolitiskt och religiöst obunden. Vi arbetar med opinionsbildning, kamratstöd och nätverksarbete och organisering av utsatta grupper till kamp för bättre villkor. Våra prioriterade frågor är:"


     


    Som jag skrev tidigare, lyssna bara på oberoende källor!

    Detta är ju ren lögn!
    Jobbskatteavdragen har generat mer skatt till staten!
    Skatteintäckter 2006: Ca 600 miljarder
    Skatteintäckter 2014: Ca 850 miljarder.
    Dvs att man INTE har behövt finansiera detta med något annat! Att påstå att tex höjda a-kasseavifter är för detta (bla) är ju skirsnack! Denna höjning var pga att a-kassan skulle finansiera sej själv mera.
  • Anonym (Ingenjör)
    suziz skrev 2014-09-24 12:37:02 följande:
    Sverige ligger inte ens bland de tio bästa eu-länderna om vi tittar på statistiken, vi ligger elva. Men vi är bättre än genomsnittet så visst de får väl godkänt av mig, när det gäller arbetslöshetssiffrorna. 
    Ekonomin då?
  • Anonym (Ingenjör)
    Anonym (urbi) skrev 2014-10-04 16:02:52 följande:

    Du kanske känner att du, av någon anledning, känner dig gladare av sänkta skatter, men mängder av vetenskapliga tester och bevis visar att det är så att höjda skatter gör folk lyckligare. INGA undantag finns.


    Kan du länka till dessa undersökningar.

    Tror inte att ensamma mamman i förorten som fått över 1500kr extra i plånboken och nu har råd med hjälp av RUT med städning håller med dej.
    Det finns fakta (skattemyndigheten) på att det som utnyttjat RUT mest är ensamstående föräldrar och pensionärer.
  • Anonym (Ingenjör)
    Carnitas skrev 2014-10-04 14:47:23 följande:

    Du är rolig, kanske du ska montera av dina skygglappar.
    Och ja du är totalt blockerad.
    Får en mycket stark känsla av dig, att du alltid tycker politiskt tvärtom mot en sosse.
    Utan den minsta eftertanke, då det är viktigare att vara tvärtemot än tänka själv.
    Om det är en sund bra politik eller inte.
    Hur kan man bli så indoktrinerad?
    Och sparka på såna som ligger, hur kan med gott samvete sova på nätterna när man är så empatibefriad?


    Verkligen moget av dej att kalla oliktänkande för "blockerade"....

    För övrigt lär väl S göra som under rädande högkonjumktur i början av 2000-talet låna rejält på stadsskulden för att få det att gå ihop...
  • Anonym (Ingenjör)
    Petrol skrev 2014-10-06 11:17:01 följande:
    Du har inte lust att länka detta?  *intresserad*.

    Tack på förhand.
    Detta diskuterades i SVT under augusti-september (nyheterna), tror inte att dom kommer med uppgifter där som inte stämmer.
  • Anonym (Ingenjör)
    Carnitas skrev 2014-10-06 13:52:39 följande:

    Nä, inte i detta rantande, som gjordes.
    Och så tydligt att allt som sossar rörde vid, är hemskt för jävligt, utan undantag.

    Då ÄR man blockerad.


    Man kan ju inte älska S politik när dom misslyckades så kapitalt som dom gjorde under högkonjunkturen i början av 2000-talet....
  • Anonym (Ingenjör)
    Carnitas skrev 2014-10-08 16:41:57 följande:

    Känner mig inte det minsta kritiserad.
    Sen är ja varken vänster eller höger, då jag ser guldkorn i alla partier.


    Sen eftersom jag har empati för mindre beställda, och tycker det är bra med skatt.
    Så vill man gärna tolka detta som man bara har ett parti/block.
    Vet det är väldigt viktigt för såna som dig och en hel del andra, att sätta en stämpel på någon.
    Så man kan använda sån retorik som du använde där, "vänsterfolk".
    Som du använder på ett liknande sätt som en svordom.
    Vilket bara visar din osäkerhet och rädsla.

    Fortfarande så är denna person extremt blockerad.
    Träffat på såna här människor under mitt liv ett par gånger.
    Där de spyr galla över nått som ett parti lägger fram, som fruktansvärt och gud så kan man inte göra(fattar vilken idiot som helst).Det finns två varianter på samma grej, där den ena är deras hatparti har en gång framför exakt samma förslag.
    Men nu har deras favoritparti tagit upp det, vilket gör förslaget helt plötsligt helt fantastiskt.
    Andra varianten är egentligen helt tvärtom.
    Där deras favoritparti, blir nedröstade på ett förslag.
    Personen blir skogstokig, och undrar om de är helt jävla dumma i huvudet.
    Sen tar det nått år, så tar deras hatparti upp frågan igen och röstar igenom samma förslag.
    Men då helt plötsligt är de dom värsta avskummen på jorden.


    Det är att vara blockerad, det mest humoristiska är att de inte ens fattar det själva.
    Men blir oftast så när man har anammat "ni-och-dom" mentaliteten.
    För en som kan se detta objektivt, så blir det väldigt roande beteende.


    Stöter tyvärr också på Folk som är extremt enögda och "blockerade" men alla dessa tillhör den sk tokvänstern samt F!-anhängare. Brukar fråga dessa och toteltokiga saker i deras partiprogram, men det vägrar diskutera detta...

    Håller också med om att skatter behövs, men det får ju finna någon gräns för hur höga dom är! Det finns ju bra bevis på att för höga skatter generarar fusk mm. Ett tydligt exempel på detta är ju att efter alla jobbskatteavdrag så ökade (!) intäckterna från inkomstskatten från ca 600 milj till ca 800 milj,
Svar på tråden Är folk DUMMA I HUVET?!?!?!?!?? Hur kan ni inte rösta på moderaterna????!!!