• Jätteförvirrad

Hållbarhet parmaskinka i rumstemperatur?

Hej!

Jag undrar hur länge parmaskinka (lufttorkad skinka) håller i rumstemperatur?

Jag har gjort några mackor med parmaskinka som jag ska ha med mig till jobbet. Hur länge klarar sig dessa i rumstemperatur? Mackorna kommer ligga i en matlåda i väskan.

(Nej, jag har inte tillgång till kylskåp just denna dagen)

• Svar på tråden Hållbarhet parmaskinka i rumstemperatur?
  • Stårschan

Länge. Skinkan är ju torkad och rökt i syfte att öka hållbarheten. Nån dag i rumstemperatur hit eller dit är knappast någon fara.

• Jätteförvirrad
    Stårschan skrev 2014-09-15 10:44:11 följande:

Länge. Skinkan är ju torkad och rökt i syfte att öka hållbarheten. Nån dag i rumstemperatur hit eller dit är knappast någon fara.

Okaay!

Krämost (Bonjour) är inte någon fara heller eller?
  • Stårschan

Jag hade inte ens reflekterat över att det skulle ha varit något problem i alla fall. Tänk bara på alla utflyktsmackor man skickat med barnen (och ätit själv genom åren för den delen!) som gjorts i ordning tidigt på morgonen och sedan legat i en varm ryggsäck halva dagen tills det varit lunchdags.

• IsDimma

Nu är mackorna förhoppningsvis redan uppätna. Men min mamma har alltid tagit frusna mackor. Brett på smör och pålägg och tagit med till jobbet. Då har dom lagom tinat tills det varit dags att äta dom

Men annars är det ju inga problem att äta dina mackor heller.

Svar på tråden Hållbarhet parmaskinka i rumstemperatur?