• Motvall

Jag skäms för Sverige

Vi lever år 2014 och rasism har fått ett starkare fotfäste vårt land, främst eftersom att ett rasistisk parti har fått 13% av rösterna som eventuellt kan ge dem en viktig roll.

Jag undrar om folk är medvetna att det finns tusentals människor som fick lämna sina hemländer för att bosätta sig i Sverige just p.g.a av partier som SD? Jag fick lämna mitt land 1993 för att SD på den tiden i f.d Jugoslavien hette SDS, HDZ och SDA och nu sitter samma sorts personer någonstans i Sthlm och ska forma Sveriges politik 2014-2018?

Hemska, hemska tanke. Gråter

• Svar på tråden Jag skäms för Sverige
  • Tow2Mater
    Grande Rock skrev 2014-09-16 03:28:53 följande:
    hur ska vi finansiera och vårda en växande population av pensionärer med allt högre snittålder utan att förse landet med en försörjande och arbetande generation?
    Ska vi inte importera denna population vill det till att det börjar gökas hemma i stugorna så vi fyller på i rask takt.
    Att Sverige har haft en stadigt ökande befolkningsmängd har tryggat försörjningen av skatteintäkter och arbetskraft förut. I takt med lägre födelsetal blir det en ganska lurig ekvation att få ihop.
    Studier visar att det inte funkar.

"Ett sätt att förbättra kvoten mellan försörjda och försörjande är att öka antalet arbetade timmar, ett annat är att så många som möjligt i förvärvsarbetande ålder befinner sig i arbete. Invandring utgör ingen lösning när det gäller försörjningsfrågan då invandringen måste bli mycket omfattande."

www.tillvaxtanalys.se/download/18.56ef093c139bf3ef8902723/1349863389415/vem-forsorjer-vem-forsorjningsfragan-och-ekonomisk-tillvaxt-03.pdf
  • mraj
    jaghopparhögt skrev 2014-09-15 17:38:57 följande:

Fast SD är knappast unika i världen. Räcker att du åker till Finland så har deras socialdemokrater samma åsikter som SD.

Men dessa åsikter "låg på is" sedan 90-talet och jag hoppades att de var borta för gott. Men nu är de tillbaka med stor kraft och det oroar. Det är förvisso demokrati det handlar om i grunden, men 97% sade ändå nej till dessa åsikter och det får de 13% respektera i någon mån.
  • lundiis
    hur ska vi finansiera och vårda en växande population av pensionärer med allt högre snittålder utan att förse landet med en försörjande och arbetande generation?
    Ska vi inte importera denna population vill det till att det börjar gökas hemma i stugorna så vi fyller på i rask takt.
    Att Sverige har haft en stadigt ökande befolkningsmängd har tryggat försörjningen av skatteintäkter och arbetskraft förut. I takt med lägre födelsetal blir det en ganska lurig ekvation att få ihop.
    Vi har aldrig haft den här typen av kraftig invandring till Sverige tidigare i historien. Vem ska skapa arbetstillfällena? Hur ska man lösa frågan med sd-väljare när ännu fler människor ska adderas till arbetslöshetsstatistiken och livslångt utanförskap? Hur ska det hjälpa någon? För som det är nu gynnas inte våra pensionärer. Det är inga andra än vi själva som måste lösa dessa frågor.
  • lundiis
    mraj skrev 2014-09-16 05:07:38 följande:
    Men dessa åsikter "låg på is" sedan 90-talet och jag hoppades att de var borta för gott. Men nu är de tillbaka med stor kraft och det oroar. Det är förvisso demokrati det handlar om i grunden, men 97% sade ändå nej till dessa åsikter och det får de 13% respektera i någon mån.
    97% nu skojar du
  • lundiis
    lundiis skrev 2014-09-16 08:52:27 följande:
    97% nu skojar du
    Jag visste dessutom inte att vi fått rösta om invandringspolitiken?
  • hezekiel
    Motvall skrev 2014-09-15 15:39:24 följande:

Vi lever år 2014 och rasism har fått ett starkare fotfäste vårt land, främst eftersom att ett rasistisk parti har fått 13% av rösterna som eventuellt kan ge dem en viktig roll.

Jag undrar om folk är medvetna att det finns tusentals människor som fick lämna sina hemländer för att bosätta sig i Sverige just p.g.a av partier som SD? Jag fick lämna mitt land 1993 för att SD på den tiden i f.d Jugoslavien hette SDS, HDZ och SDA och nu sitter samma sorts personer någonstans i Sthlm och ska forma Sveriges politik 2014-2018?

Om du har bott i f.d Jugoslavien så vet du att det finns bra mycket mer nationalister (rasister,nazister eller vad du föredrar att kalla dom)där än här.
    Vad tror du hade hänt om dom hade ökat sin invandring *1000?
  • Paulina P P
    jaghopparhögt skrev 2014-09-15 17:38:57 följande:
    Fast SD är knappast unika i världen. Räcker att du åker till Finland så har deras socialdemokrater samma åsikter som SD.
    Och i Norge finns Fremskrittspartiet och i Danmark rasistiska Dansk Folkeparti.
  • Ninna887
    Motvall skrev 2014-09-15 15:39:24 följande:

Var ligger rasismen i att sänka invandringen till Sverige?
  • Paulina P P
    lundiis skrev 2014-09-16 02:59:53 följande:
    Jag tror att det är ni som borde börja snickra ihop en förklaring till era barn. Hur kunde ni lämna över ett land med havererad välfärd och sprucken sammanhållning. Frågetecknen kvarstår: hur ska man finansiera massinvandringen? Hur ska man hantera bostadsbristen och hinna bygga ikapp med efterfrågan? Ca 80 000 asylsökande anländer under detta år, vart ska alla bo? Kan du förse bostad? Vart ska alla bostadslösa svenska ungdomar ta vägen? Ska man behöva leva i generationsboende med mamma och pappa tills 30? Hur bygger vi ut vården i takt med den massiva befolkningsökningen? Detsamma gäller skolan, samtidigt som skolan måste förbättras? Det finns så många frågor och väldigt få svar från våra styrande politiker. Man kommer bara med klyschor om att vi måste "öppna våra hjärtan". Som det är nu så får vi inget veta, ingen talar klartext och man väljer hellre att ignorera oss väljare. Vi må bli klassificerade som "historielösa", men ni är aningslösa skulle jag vilja säga.
    Det är dessa frågor som övriga partier misslyckats att svara på. Jag hoppas att de kan ge svar under kommande mandatperiod så att SD krymper ihop till intet.
  • Paulina P P
    Problemet är inte att det kommer invandrare till Sverige. Problemet är att integrationen inte fungerar. Eftersom integrationen inte fungerar får vi inte en ökning av den försörjande och arbetande generationen.

Jag hoppas att vi kan lyckas med det som inget annat land i Europa lyckats med, nämligen att kombinera en generös flyktingpolitik med en makalöst bra integration. Det hade varit bra för Sverige!
Svar på tråden Jag skäms för Sverige