• Flickis

Akut hjälp! Någon annan med blödning i livmodern + dåligt resultat på kub?

Detta är min femte graviditet. Har ett missfall i bagaget och tre friska barn.

Denna graviditet har varit väldigt osäker. Jag har blött en del. Senast under de två senaste dygnen har det varit rikliga blödningar. Besök på gynakuten visade att jag har en blödning inne i livmodern. De säger att det ska vara ofarligt för bebisen eftersom den ligger precis vid öppningen. Bebisen ligger skyddad men jag är orolig eftersom blödningen ligger precis intill moderkakan. Man tror att det är blodkärl som blöder...antingen från moderkakan eller från själva livmodern.

Nästa vecka har vi tid för fostervattenprov och så ska de kolla noggrannare på vad som orsakar blödningen.

Idag var vi på kontroll för blödningen och så gjorde vi ett kubtest.
    Resultatet från kubtestet var ett hårt slag i magen efter alla andra komplikationer och nu har vi en bokad tid för fostervattenprov för att slippa leva i ovisshet och jag skulle aldrig kunna njuta av en graviditet om jag inte vet att allt är bra. Jag VET att resultatet inte är jätte dåligt och att det ligger mot det bättre hållet men jag är så orolig.

Jag behöver hjälp med att tyda testet och vad dessa resultat egentligen betyder, någon som fått liknade resultat och ändå haft ett friskt barn?

Resultatet för kubtestet blev följande:
    Kombinerad risk var 1:165

Jag är 27 så det som avgjorde resultatet var nackspalten och mina blodprov...

Nackspalt 2.88

Vet ej vad dessa resultat står för men såhär står det :
    Blodprov: Papp-a 0.690 (1.760 MoM)
    Fritt B-hcg 109.0 (0.702 MoM)

Vet att det sägs att ca 1 av 100 får missfall pga fostervattenprov, men jag vill ändå veta och höra allt om själva provet och erfarenheter.
    Raka, tydliga, ärliga svar är vad jag söker.

Gör det ont? Kan bebis bli skadad? Hur kändes det efteråt?

Någon som haft en blödning inne i livmodern där fostret klarat sig?

Visar fostervattenprov att vi har ett barn med DS eller någon annan avvikelse så får vi ta det då. Jag vet inte ens om jag skulle klara av att ta bort ett friskt barn..

Ja, jag vet att provet inte visar alla avvikelser men detta känns rätt för oss!

Jag har även skapat ett omröstningstråd...

Mamma till tre
  • Svar på tråden Akut hjälp! Någon annan med blödning i livmodern + dåligt resultat på kub?
  • Thea08

Oj vad jobbigt o tufft för er! Har inte erfarenhet av dålig kub men hade blödning i livmodern när jag väntade mitt andra barn. När vi var inne på koll då hade blödningen upphört men på ul såg man stora mörka sjok med blod därinne... Å då sa de att antingen tar kroppen hand om det själv lr så kommer det ut i en ny blödning o då är risken att fostret följer med ut. Nu slutade allting bra o det är ju inte riktigt samma sak som du upplever.... Hoppas att det går bra för er!!!

• Flickis

Tack för svar!

Det är väldigt jobbigt just nu men jag har blivit lite lugnare inför fvp. Jag är 27 år, så det "ska inte" var så vanligt med någon kromosomavvikelse. Men för att jag ska kunna överhuvudtaget psykiskt klara av denna graviditet så måste jag få göra provet.

Jag blöder mindre nu, men jag ska ta kontakt med gynakuten imorgon om jag fortsätter blöda...

Mamma till tre
  • isis bianco

Jag tycker att dina blodprover ser rätt normala ut. Både papp-a och beta-hcg. Något lågt möjligtvis men helt inom bra värden. Jag fick själv uselt resultat på kub när jag väntade mitt första barn och läste på en hel del. Fick väldigt dåligt papp-a värde då, låg på 0,27 MoM. Under 0,4 var inte bra läste jag då i artiklar rörande ämnet. Men allt gick bra för mig!
    Nackspalten är möjligt lite bred, men min bm sa att det är inte ovanligt med upp till 3 mm.
    Tror att din bebis är helt normal <3

Sen gällande blödningar har jag också erfarenhet, men det är främst från graviditet nummer 2. Har haft två störtblödingar varav det sista berodde på ett hematom i livmodern. Jag har slutat blöda nu (är i vecka 17, blödning kom vecka 15) och det känns lugnt för tillfället. Bra att du inte blöder längre!

Jag gjorde förresten fvp med första barnet. Det var lite läskigt måste jag säga, men gick väldigt smidigt ändå. De är noga med att ultraljuda och mäta bebis precis innan och hela tiden en ultraljudsapparat igång under hela provet. Doktorn sticker med nålen och en ssk eller bm håller ultraljudsapparaten. Magen spritas också. Efter sticket så görs ett nytt ultraljud för att se så fosterhinnan ser bra ut och att bebisens hjärtrytm är lugn och fin. Sen fick jag ansträngningsförbud i tre dagar. Och resultat efter sex dagar.

• Flickis

Vad skönt att höra att allt gick bra för din del!

Ååh är så orolig för nacken alltså. Den är ju bred. De flesta lär ha nånstans mellan 1-2 men denna har 2.88...lite läskigt.

Nu hoppas jag bara på att tiden kan gå fort så jag får svar...

isis bianco skrev 2014-09-16 22:06:07 följande:

Jag tycker att dina blodprover ser rätt normala ut. Både papp-a och beta-hcg. Något lågt möjligtvis men helt inom bra värden. Jag fick själv uselt resultat på kub när jag väntade mitt första barn och läste på en hel del. Fick väldigt dåligt papp-a värde då, låg på 0,27 MoM. Under 0,4 var inte bra läste jag då i artiklar rörande ämnet. Men allt gick bra för mig!

Nackspalten är möjligt lite bred, men min bm sa att det är inte ovanligt med upp till 3 mm.

Tror att din bebis är helt normal <3

Sen gällande blödningar har jag också erfarenhet, men det är främst från graviditet nummer 2. Har haft två störtblödingar varav det sista berodde på ett hematom i livmodern. Jag har slutat blöda nu (är i vecka 17, blödning kom vecka 15) och det känns lugnt för tillfället. Bra att du inte blöder längre!

Jag gjorde förresten fvp med första barnet. Det var lite läskigt måste jag säga, men gick väldigt smidigt ändå. De är noga med att ultraljuda och mäta bebis precis innan och hela tiden en ultraljudsapparat igång under hela provet. Doktorn sticker med nålen och en ssk eller bm håller ultraljudsapparaten. Magen spritas också. Efter sticket så görs ett nytt ultraljud för att se så fosterhinnan ser bra ut och att bebisens hjärtrytm är lugn och fin. Sen fick jag ansträngningsförbud i tre dagar. Och resultat efter sex dagar.

Mamma till tre
  • Mjausansa

Apropå nackspalten..

Jag var 27 när jag väntade min grabb, på kuben uppmättes hans nackspalt till 2,7. Bm sa inte ett ljud om att det skulle vara konstigt, men jag fick också skrämselhicka när jag läste att "alla" andra fick 1-2. Bm som sagt noterade inte ens det och var inte alls oroad. Ut kom en finfin liten präktig pojke utan några avvikelser överhuvudtaget. :)

• cme86

Min dotter hade 3 i nackspalt och vi fick 1:216. Barnmorskan var slarvig o oproffsig (Privat klinik) så vi bröt ihop och ringde landstinget och begärde en ny tid hos dem. Mycket bättre instrument mm och där fick vi en nackspalt på 2.3 och 1:1027 Snacka om skillnad! Gå från hög risk till låg risk inom ett par dagar.

De kunde inte svara på hur vi kunde få så olika resultat. Vi valde att inte göra nått fostervattensprov då ett sådant egentligen skulle vara högre risk för missfall än vad risken var att vår dotter va sjuk.

Vi har idag en fullt frisk liten dotter på 2,5 år :)

Hur gick de för dig. gjorde ni ytterligare test? Hur mår du o bebisen? Upptäcktes några fel?

Svar på tråden Akut hjälp! Någon annan med blödning i livmodern + dåligt resultat på kub?