Anonym (Varför) skrev 2014-09-16 06:02:47 följande:
Speciell koll på lagen har du då inte, har du sagt upp lägenhetskontrakt men ändrar dig så får du fortsätta bo kvar om du skött alla betalningar och i allmänhet är en städad hyresgäst..då kan inte hyresvärden neka om de inte vill ha väck dig.
De fyra sista dagarna innan kontraktet går ut kan du dock inte ändra dig.
Var skatteverket folkbokför barn har inget med beslut som fattas i tr och kan lätt ändras igen för om barnen anses vara rotade på nya stället handlar om helt andra saker en folkbokföring men det vet du säkert om du tänker till lite :)
Anonym (syster) skrev 2014-09-15 22:58:03 följande:
Det är inte tillsammans längre det var när min syster sa att hon inte ville vara med honom längre som han bestämde sig för att ta tillbaka sitt godkännande.
Min syster har ett väldigt dåligt själv förtroende och därför har hon stannat oss honom men nu har hon bestämt att hon måste börja arbeta med sig själv och barnens.
Min syster skulle inte har några problem med att barnen fortsätter i samma skola då hon jobbar i kommunen hon ska flytta ifrån men kommunen kommer inte godkänna att barnen är skrivna i en kommun och går i skolan i en annan
Helt rätt barnen har en plats i den skola närmast folkbokföringadressen, men fram till valet har man fått välja skola till sina barn men stått för ev resa dit själv dock vet man inte riktigt hur det blir med detta nu iom ny regering
Givetvis kan TS få bo kvar om hon ändrar sig, men det fungerar inte alltid. Om det finns en lag kring detta får du gärna länka till den för en vän hade behov av att få bo kvar i sin gamla lgh men fick inte. Trots att hon är en bra hyresgäst. 2 v innan hon skulle flytta brann huset hon skulle hyra så det fanns helt enkelt inget att fytta till men hon fick ändå inte stanna i sin lgh då hyresvärden hänvisade till att lgh redan var uthyrd till en annan.
Ett beslut i tingsrätten kan dröja och man ska vara folkbokförd någonstans. Om föräldrarna alltså inte är överens så måste de ändå skrivas någonstans. De följer de regler som jag skrev. Jag skrev INGET om att folkbokföringen gjorde att barnen ansågs rotade, det handlar om de har hunnit börja skola/förskola, skaffat sig vänner osv. Barnen ska inte tvingas flytta igen även om föräldrarna betett sig illa och flyttat utan den andras godkännande.
Alltså måste den som bor kvar agera snabbt och då är det interimistiskt beslut som gäller. Sen kan de givetvis bestämma att boendet ändå ska vara hos den förälder som har flyttat. Men HAR barnen alltså flyttat redan är det svårare att få hem dem igen.