• Anonym (hjärndöd)

Pappan vägrar flytt för barnen

Varför tycker din syster att det är bättre för hennes barn sen tidigare att bo med henne och börja ny skola, än att bo med sin pappa och behålla tryggheten?

Hon har alltså fått 3 barn med en alkohol- och tablettmissbrukare och nu skyller hon på honom och den andra pappan för att hon snart blir bostadslös?

Varför tar hon inte bara ansvar för den situation som hon själv har valt att sätta sig i?

• Anonym (hjärndöd)
    Brumma skrev 2014-09-16 07:39:48 följande:
    Det är ju lite skillnad att flytta inom samma stad och flytta fyra mil - självklart innebär inte det per automatik att man säger ok till det andra alternativet bara för att man sagt ok till det första.... Speciellt inte när alternativ två innebär stora förändringar i dels barnens liv men även gällande boende o umgänge med pappan.

Gällande skolan så har vi idag rätt att själva välja skola - det KAN ändras i framtiden men några nya regeringsbeslut kommer knappast ske på länge (vi har inte ens en ny regering än) samt att de lör inte flytta på barn som redan rotat sig i skolan. Oftast när nya beslut tas så gäller det EFTER det datumet som den nya lagen träder i kraft. Men detta är helt OT eftersom vi IDAG är fria att välja vilken skola som helst så länge det finns plats på den skolan. Eftersom barnen redan går i skolan (om jag förstått saken rätt) så kommer de självklart få gå kvar.

Att hon vill flytta är en sak. Att hon är arg förstår jag. Men att rycka upp barnen för att "straffa" pappan är egoistiskt och inte riktigt i andan "sätt barnen främst"..

Ett alternativ vore väl att barnen står skrivna hos pappan, fortsätter att gå på skolan och bor varannan vecka (eftersom hon inte hade några problem att köra hit). Står de skrivna hos pappan så att de går på sin närmaste skola är chansen även stor att de kan få skolskjuts från mammans nya hem - men det får kollas med kommunen. Sedan kan mamman fortsätta söka lägenhet i staden barnen o pappan bor i - där mamman arbetar.

Söker pappan boendet så är chansen stor att han får det eftersom barnen redan går i skolan här.
    Man har inte alls rätt att få en placering i en skola utanför den kommun där man är folkbokförd. Man har rätt att välja skola inom kommunen.
  • Anonym (hjärndöd)
    Brumma skrev 2014-09-16 08:12:16 följande:
    Du har rätt i att det "normalt" är inom kommunen (förutom friskolor - de kan väljas utanför), men det går absolut att få plats på en skola utanför kommunen man är skriven i också.

"Kommunal grundskola i en annan kommun

I vissa fall har eleven rätt att bli mottagen i en annan kommun än sin hemkommun. Eleven ska med hänsyn till sina personliga förhållanden ha särskilda skäl att få gå i en skolenhet i den kommunen. Eleven kan även få gå i en annan kommun om man inte har särskilda skäl.

Det är den mottagande kommunen som avgör om eleven ska få en plats på någon av deras skolenheter."

www.skolverket.se/regelverk/mer-om-skolans-ansvar/val-av-grundskola-1.210176

Jag är hyfsat säker på att det räknas som "särskilda skäl" om barnet redan går i skolan samt bor vv i den kommunen. Men står barnen skrivna hos pappan så ÄR det inte utanför kommunen..
    Precis och Ts skriver att den ev. nya kommunen vägrar betala för att barnen ska gå skola i den gamla....

Jag är helt övertygad om att det absolut inte räknas som särskilda skäl.

Står barnen skrivna hos pappan så ska de även bo med honom... Och mamman får mindre bostadsbidrag, får betala underhåll och pappan får barnbidragen..
  • Anonym (hjärndöd)
    Anonym (syster) skrev 2014-09-16 09:55:02 följande:
    Min syster säger att han får ha dom varannan vecka men bor dom hos honom får hon ha barnen varannan helg. Då hon kommer förlora ca 3000 i barnbidrag som hon tänkte ha till bensin pengar för att kunna tjusa barmen till skolan på morgonen från honom

Min syster jobbar natt varannan vecka men utan hjälp av barnbidraget får hon köpa busskort istället och då hinner inte barnen till skolan
    Så hon tänker försörja sig på barnbidragen? Smart syster.... *ironi* 

Var ska hon hitta pengar att betala för barnens kostnader och behov då?

Så din syster menar att pappan är bra nog att ha barnen varannan vecka, trots pågående missbruk, som enligt henne gör honom till en värdelös förälder, men för dålig för att barnen ska vara folkbokförda hos honom? Och för dålig för att han ska ha dem heltid minus varannan helg?
Svar på tråden Pappan vägrar flytt för barnen