Pappan vägrar flytt för barnen
Anonym (syster) skrev 2014-09-15 22:58:03 följande:
Det är inte tillsammans längre det var när min syster sa att hon inte ville vara med honom längre som han bestämde sig för att ta tillbaka sitt godkännande.Min syster har ett väldigt dåligt själv förtroende och därför har hon stannat oss honom men nu har hon bestämt att hon måste börja arbeta med sig själv och barnens.
Min syster skulle inte har några problem med att barnen fortsätter i samma skola då hon jobbar i kommunen hon ska flytta ifrån men kommunen kommer inte godkänna att barnen är skrivna i en kommun och går i skolan i en annan
Gällande skolan så har vi idag rätt att själva välja skola - det KAN ändras i framtiden men några nya regeringsbeslut kommer knappast ske på länge (vi har inte ens en ny regering än) samt att de lör inte flytta på barn som redan rotat sig i skolan. Oftast när nya beslut tas så gäller det EFTER det datumet som den nya lagen träder i kraft. Men detta är helt OT eftersom vi IDAG är fria att välja vilken skola som helst så länge det finns plats på den skolan. Eftersom barnen redan går i skolan (om jag förstått saken rätt) så kommer de självklart få gå kvar.
Att hon vill flytta är en sak. Att hon är arg förstår jag. Men att rycka upp barnen för att "straffa" pappan är egoistiskt och inte riktigt i andan "sätt barnen främst"..
Ett alternativ vore väl att barnen står skrivna hos pappan, fortsätter att gå på skolan och bor varannan vecka (eftersom hon inte hade några problem att köra hit). Står de skrivna hos pappan så att de går på sin närmaste skola är chansen även stor att de kan få skolskjuts från mammans nya hem - men det får kollas med kommunen. Sedan kan mamman fortsätta söka lägenhet i staden barnen o pappan bor i - där mamman arbetar.
Söker pappan boendet så är chansen stor att han får det eftersom barnen redan går i skolan här.