• Brumma

Pappan vägrar flytt för barnen

Anonym (syster) skrev 2014-09-15 22:58:03 följande:
    Det är inte tillsammans längre det var när min syster sa att hon inte ville vara med honom längre som han bestämde sig för att ta tillbaka sitt godkännande.
    Min syster har ett väldigt dåligt själv förtroende och därför har hon stannat oss honom men nu har hon bestämt att hon måste börja arbeta med sig själv och barnens.

Min syster skulle inte har några problem med att barnen fortsätter i samma skola då hon jobbar i kommunen hon ska flytta ifrån men kommunen kommer inte godkänna att barnen är skrivna i en kommun och går i skolan i en annan
    Det är ju lite skillnad att flytta inom samma stad och flytta fyra mil - självklart innebär inte det per automatik att man säger ok till det andra alternativet bara för att man sagt ok till det första.... Speciellt inte när alternativ två innebär stora förändringar i dels barnens liv men även gällande boende o umgänge med pappan.

Gällande skolan så har vi idag rätt att själva välja skola - det KAN ändras i framtiden men några nya regeringsbeslut kommer knappast ske på länge (vi har inte ens en ny regering än) samt att de lör inte flytta på barn som redan rotat sig i skolan. Oftast när nya beslut tas så gäller det EFTER det datumet som den nya lagen träder i kraft. Men detta är helt OT eftersom vi IDAG är fria att välja vilken skola som helst så länge det finns plats på den skolan. Eftersom barnen redan går i skolan (om jag förstått saken rätt) så kommer de självklart få gå kvar.

Att hon vill flytta är en sak. Att hon är arg förstår jag. Men att rycka upp barnen för att "straffa" pappan är egoistiskt och inte riktigt i andan "sätt barnen främst"..

Ett alternativ vore väl att barnen står skrivna hos pappan, fortsätter att gå på skolan och bor varannan vecka (eftersom hon inte hade några problem att köra hit). Står de skrivna hos pappan så att de går på sin närmaste skola är chansen även stor att de kan få skolskjuts från mammans nya hem - men det får kollas med kommunen. Sedan kan mamman fortsätta söka lägenhet i staden barnen o pappan bor i - där mamman arbetar.

Söker pappan boendet så är chansen stor att han får det eftersom barnen redan går i skolan här.
  • Brumma
    Anonym (hjärndöd) skrev 2014-09-16 07:44:27 följande:
    Man har inte alls rätt att få en placering i en skola utanför den kommun där man är folkbokförd. Man har rätt att välja skola inom kommunen.
    Du har rätt i att det "normalt" är inom kommunen (förutom friskolor - de kan väljas utanför), men det går absolut att få plats på en skola utanför kommunen man är skriven i också.

"Kommunal grundskola i en annan kommun

I vissa fall har eleven rätt att bli mottagen i en annan kommun än sin hemkommun. Eleven ska med hänsyn till sina personliga förhållanden ha särskilda skäl att få gå i en skolenhet i den kommunen. Eleven kan även få gå i en annan kommun om man inte har särskilda skäl.

Det är den mottagande kommunen som avgör om eleven ska få en plats på någon av deras skolenheter."

www.skolverket.se/regelverk/mer-om-skolans-ansvar/val-av-grundskola-1.210176

Jag är hyfsat säker på att det räknas som "särskilda skäl" om barnet redan går i skolan samt bor vv i den kommunen. Men står barnen skrivna hos pappan så ÄR det inte utanför kommunen..
  • Brumma
    Anonym (syster) skrev 2014-09-16 08:37:03 följande:
    Han godkände flytten 4 mil bort och är det till barnens bästa att bo heltid med en pappa som missbrukar?

Barnen är 6,9 och 10 år gamla. Hans missbruk började på allvar för ca 5 år sen och anledningen till att hon inte lämnat honom tidigare var för att hon var rädd för att behöva lämna honom ensam med barnen.
    Bo halvtid varder väl?

Nu var det ju så att flytten fyra mil bort inte var den planerade flytten, så att hon gör det för att hålla barnen från pappans missbruk är ju inte riktigt sant. Det råkade bara bli så att den planerade flytten inte blev av - för då hade väl barnen ändå bott en del med pappan?
  • Brumma
    Anonym (syster) skrev 2014-09-16 09:55:02 följande:
    Min syster säger att han får ha dom varannan vecka men bor dom hos honom får hon ha barnen varannan helg. Då hon kommer förlora ca 3000 i barnbidrag som hon tänkte ha till bensin pengar för att kunna tjusa barmen till skolan på morgonen från honom

Min syster jobbar natt varannan vecka men utan hjälp av barnbidraget får hon köpa busskort istället och då hinner inte barnen till skolan
    Han kan inte bestämma att hon bara får ha vh bara för att de är skrivna hos honom - lika lite som hon kan bestämma att barnen ska bo hos henne.. Fungerar skolan oavsett om de bor vv hos henne (vilket det borde göra om hon arbetar på orten).

Bor barnen vh måste hon betala underhåll. Bor de vv får hon halva barnbidraget. Hon kan få ett halvt bostadsbidrag (även om barnen är skrivna hos pappan) samt om hon har låg inkomst så kan hon få underhållsstöd vid växelvis boende från försäkringskassan.

Dessutom finns stor chans att barnen får skolskjuts om de går i den skola de är tilldelade (alltså där de går nu om de fortsätter vara skrivna hos pappan), men det är olika i olika kommuner.

Din syster behöver se över möjligheterna - och inte bara se problemen.

Sedan säger du emot dig själv lite - du skriver att barnen kommer att få bo vv jos sin pappa om hon bara får skriva dem hos henne. Och att hon då skulle få ca 3000:- i barnbidrag. Bor de vv så har pappan rätt till hälften av barnbidragen oavsett var de är skrivna. Likaså mamman. Så för barnbidraget så spelar det ingen roll om hon har dem krocka hos sig eller hos pappan - hon får samma summa oavsett.
  • Brumma
    Anonym (hjärndöd) skrev 2014-09-16 12:21:24 följande:
    Precis och Ts skriver att den ev. nya kommunen vägrar betala för att barnen ska gå skola i den gamla....

Jag är helt övertygad om att det absolut inte räknas som särskilda skäl.

Står barnen skrivna hos pappan så ska de även bo med honom... Och mamman får mindre bostadsbidrag, får betala underhåll och pappan får barnbidragen..
    Varför ska de bo bara med honom? Varför inte vv?

Pappan kan inte ensam besluta det...
  • Brumma
    Anonym (syster) skrev 2014-09-16 12:52:16 följande:
    Har aldrig skrivit att han är en dålig pappa.

Givetvis ska hon inte leva på barnbidragen hon har även ett jobb så bostadsbidrag är inget hon har rätt till. Men barnbidraget är ett bra stöd för att hon ska kunna åka bil till jobbet varannan vecka.

Ni har rätt de blir bara 1500 i barnbidrag hon har rätt till och han 1500.
    Har hon sina två övriga barn på heltid? Då får hon isåfall 2250:- för dem.

För de gemensamma är hennes del nästan 3000:- såg jag nu. Närmare bestämt 2932:- (för fem barn blir barnbidrag med flerbarnstillägg 8114:-, jag drog av två barn som hon hade sedan tidigare, 2250:- och delade kvarvarande summa, 5864:-, på två = 2932:- ).

Vilket innebär att hon (om hennes tidigare barn bor heltid hos henne) skulle få 5182:- i barnbidrag om hon hade de övriga tre barnen på halvtid. Utöver det får hon (än en gång OM hon har de tidigare barnen på heltid) underhåll på minst 1273:- för varje barn. Ihop blir detta 7728:-

Har jag räknat fel så rätta mig gärna - det blev många siffror ;)

Sedan spelar det ingen roll om hon har jobb eller inte. Bostadsbidrag får du beroende på inkomsten - alltså behöver hon ha en inkomst under "gränsen". Reglerna för att få bostadsbidrag är:

"Du kan få bostadsbidrag för barnfamilj om

du har barn som bor hos dig

du betalar mer än 1 400 kronor i månaden för din bostad

ditt hushåll har som mest 423 000 kronor i sammanlagd årsinkomst

du bor och är folkbokförd på den adress som du söker bidrag för. Om det finns särskilda skäl kan man göra undantag från folkbokföringskravet."

Man kan få bostadsbidrag även om barnen är skrivna och bor mestadels hos den andra föräldern.

"Kan jag få bidrag om jag har barn som bor hos mig ibland? -

Ja. Du kan få bostadsbidrag om

barnet bor hos dig minst 30 dagar per år

ni bor i en bostad som är minst 40 kvadratmeter

bostaden har minst två rum och kök."

www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/bostadsbidrag/om_bostadsbidrag

Som sagt - din syster behöver kolla över möjligheterna.... Det känns inte som om hon har kollat vad som gäller..
  • Brumma
    Anonym (bökigt) skrev 2014-09-16 14:08:55 följande:
    Så här funkar folkbokföringen. Alla människor i det här landet SKA vara folkbokförda där de faktiskt bor. Skatteverket struntar fullständigt vart människor borde vara bosatta utan utgår bara ifrån var de de facto är bosatta (så länge det handlar om en riktig adress).

Så om mamman tar med sig barnen till den nya staden så kommer de så småningom också bli folkbokförda där. För barnen kan ju inte vara folkbokförda på en adress som de faktiskt inte bor på, och som det då förmodligen till och med redan bor en ny familj på. Så efter sin lilla utredning kommer skatteverket fastställa barnens nya folkbokföringsadress, oavsett vad föräldrarna tycker om det.

Sedan skolgången. Alla barn i sverige omfattas av skolplikten. Och det är barnets hemkommun som har skyldigheten att erbjuda en plats i skolan åt barnet. I din systers fall kommer barnen att fortsätta i skolan i sin gamla hemkommun innan folkbokföringsfrågan löst sig. Efter att den frågan löst sig kan de, om de vill, börja i skolan i den nya hemkommunen.
    Fel. Eftersom TS syster planerar att ha barnen vv (antar att det är tvungen då hon arbetar natt vv) så blir barnen skrivna hos den av föräldrarna som bor kvar närmast skolan där de är inskrivna.
  • Brumma
    Anonym (bökigt) skrev 2014-09-16 16:03:26 följande:
    Hade missat att de var överens om att ha varannan vecka. Vad är problemet då?
    Jag förstår inte riktigt heller vad problemet är faktiskt.... Står barnen skrivna hos pappan går de kvar i skolan o TS syster arbetar ändå i samma stad så skolan kunde hon köra (så länge hon har iallafall halva barnbidraget). Om barnen blir skrivna hos mamman är det inte säkert att de får gå kvar på samma skola och då är det inte säkert att pappan kan ha dem vv.

Egentligen ser jag INGET annat alternativ förutom att barnen blir skrivna hos pappan och går kvar på skolan. Det andra alternativet är inte bra varken för barnen eller pappan.... O för mamman gör det ingen - skillnad OM hon tänkt låta barnen gå kvar o bo vv.
  • Brumma
    Anonym (syster) skrev 2014-09-16 19:29:48 följande:
    Hade min syster utan anledning bestämt sig för att flytta till en ny kommun så ja då skulle hon få räkna med att barnen blir skrivna hos pappan men nu har har manipulerat och ljugit för henne och get henne två val ut på gatan med 5 barn eller även leta lägenhet i grann kommunen. Hon har ingen lust att han ska fortsätta  och manipulera henne och på det sättet inte låta henne träffa barnen och ja det är han kapabel till. 
    Familjerätten anser att barnen bara ska vara varannan helg hos den förälder barnen inte är skrivna hos men min syster anser att pappan har rätt att ha dom lika mycket men  han tycker inte lika dant utan han tycker att hon får ha dom varannan helg och om det blir så kommer hon inte få något barnbidrag och även få betala underhåll till barnen  

Kommunen hon ska flytta till har dom bott i förut så barnen känner till stället. De har inga speciella vänner i skolan 9 åringen har bytt lärare flera gånger. När hennes 13 åring gick där fick han inte följa med på utflykter pga att han var bråkig som sen visades vara Asperger. 

Barn har bytt skola förut och då har det inte varit några problem eller det kanske var fel av mig och min man när vi köpte en villa i en annan kommun och tvingade våra barn och byta skola.
    Så för att pappan betett sig illa är det ok att hon använder barnen mot honom? Ledsen men två fel gör inte ett rätt.

Om de redan HAR bytt skola en gång är det väl ännu viktigare att de får fortsätta att rota sig istället för att flytta en gång till.

Familjerätten har ingen beslutanderätt och säger de att barnen har det bättre med vh så går de över gränsen för sitt uppdrag. Familjerätten skall hjälpa föräldrarna att samarbeta - INTE tala om vad de tycker är "bäst". Undersökningar visar att barn som bor växelvis mår bättre än barn som bor vh. Det spelar ingen roll vad de säger - så länge ni inte tar det i domstol och får en dom på boende och umgänge så kan inte en förälder "bestämma" att han/hon skall vara boendeförälder och den andra ha vh.

När du drar in "då var det väl fel av mig o min man att" så sänker du dig till sandlådenivå. När du och din man köpte hus och flyttade antar jag att ni gjorde ett gemensamt val för att hela familjen skulle få det bättre? Eller gjorde ni det för att straffa ngn annan? Milsvid skillnad.

Det är fortfarande bara bortförklaringar och inget som håller. Barnen får inte flytta utan pappans tillstånd. Flyttar mamman dem ändå så kan han begära interimistiskt beslut om boende och eftersom han bor kvar på orten är det stor chans att boendet blir hos honom. Och då även att det BLIR dömt till vh hos mamman eftersom hon vill försvåra umgänget för pappan.

Pappan FÅR inte bestämma att mamman ska ha vh så det argumentet går helbort det med.
  • Brumma
    Anonym (syster) skrev 2014-09-16 21:27:27 följande:
    Barnen har aldrig bytt skola förut, min syster använder inte barnen mot honom han förlorar inget på att barnen flyttar till grannkommunen han får träffa barnen lika mycket ändå
    Ursäkta. Jag läste "barnen" har bytt skola förr - mitt fel.

Det är ju inte säkert att han får det eftersom det inte finns ngn garanti på att barnen får gå i samma skola om de skrivs i en annan kommun. Jag tror att de kan göra det men samtidigt har du själv skrivit att det inte kommer bli så. Skall mamman hämta barnen hos pappan varje morgon o köra dem till skolan? Och köra hem dem varje eftermiddag? Om de börjar skolan i mammans kommun så får de även vänner där. Skall mamman köra barnen varje gång det är aktiviteter eller kalas hos kompisarna? Varje gång det skall lekas eller läsas läxor hos klasskompisen.

SJÄLVKLART kommer det påverka barnens umgänge med pappan om barnen flyttar till en annan kommun.
Svar på tråden Pappan vägrar flytt för barnen