Inlägg från: Anonym (prioritera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (prioritera)

försenad till förskolan, sur fröken..?

Svarar du i telefon när du sitter och bajsar också?

Hur lång tid borde du göra dig oanträffbar för att kunna lämna i tid?

• Anonym (prioritera)
    Anonym (mami) skrev 2014-09-16 12:41:34 följande:

Ja, det har faktiskt hänt att jag fått svara i telefon när jag bajsat!

Jag satt och hade telefon intervjuer 5 timmar innan mitt barn föddes också under tiden jag hade värkar.

Mer detaljer på det eller räcker det så?

Nej, jag behöver inga detaljer. Men jag hade faktiskt väntat mig att du skulle ha svarat "Nej, naturligtvis inte!"

Måste du faktiskt vara så där tillgänglig precis HELA tiden? Nu vet jag ju inte hurudana människor som ringer dig, men själv skulle jag hellre mötas av en telefonsvarare, för att senare bli uppringd av någon som har TID att prata, än att känna av att min samtalspartner egentligen borde vara någon annanstans.

Och de som ringer dig möts rimligtvis av en upptaget-signal väldigt ofta? Då spelar det ju ingen roll om du är upptagen för att du pratar med någon annan, eller för att du lämnar på förskolan.
  • Anonym (prioritera)

Jag tror att sura föken är sur därför att 1) du verkar opålitlig, slarvig och nonchalant eftersom du ofta är sen och dessutom kommer med en massa ursäkter och bortförklaringar varje gång, och 2) du verkar överlägsen då låter förstå att du har ett SÅ VIKTIGT JOBB att de måste acceptera att du kommer för sent.

Jag bor inte i Sverige och kan inte ert förskolesystem, men jag har förstått att man avtalar om vilka tider man lämnar och hämtar. VARFÖR har du då inte avtalat om tider som du med säkerhet kan hålla? Varför SKA barnet vara på förskolan ett visst klockslag? Så är det nämligen inte på det dagis mitt barn går på.

I din situation borde väl avtalet se ut ungefär så här: Lämnar mellan kl. 8.30 och 10, ifall någon organiserad aktivitet pågår då vi kommer, stannar vi på ute gården och leker tills aktiviteten är över.

Du säger ?Problemet var att jag hade (mycket väl) informerat om min jobb situation innan vi tackade ja till platsen, under inskolningen, och flera gånger efter inskolningen. Och då var dom okej med att jag kunde ha problem att komma exakt kl 9.00. Så länge vi kom innan 9.30 då dom har samling.?

Om du är 15 min sen, betyder det att du kommer 9.15 eller 9.45? Ber du om ursäkt om du kommer 9.15? Varför, ifall det var avtalat att du kunde komma mellan 9.00 och 9.30?

Är du faktiskt säker på att ?dom var okej?? Så som du går på här i tråden kan det ju lika gärna vara så att du har pratat och pratat, och personalen kan inte annat göra än le vänligt och säga ja till allt? Tänk om alla fyra sitter och talar illa om dig på sina kaffepauser, men tre av dem är för väluppfostrade och professionella för att låta dig märka något? Om du faktiskt blev utskälld inför barnen, kunde det ju tyda på att sura fröken sade högt det som alla tänker men som ingen annan har vågat säga.

• Anonym (prioritera)
    Anonym (mami) skrev 2014-09-18 10:53:11 följande:
    1) Fröken blev som sagt informerad om min jobb situation precis som alla andra personalen på förskolan INNAN vi ens tackade ja till platsen. Så nej, jag anser verkligen inte mig själv vara nonchalant som FLERTAL gånger informerar om just detta för att undvika denna typen av problem.

Att jag ber om ursäkt har och göra med att jag inte gillar att komma försent, att jag blivit uppfostrad till att vara artig och be om ursäkt fall man är sen. Precis som att jag ber om ursäkt ifall jag råkar knuffa någon, även om det var oavsiktligt.

2)Jag har ALDRIG i någon situation gentemot någon annan människa betett mig överlägset. Jag är väldigt ödmjuk som person, och anser mig inte bättre än någon annan. Jag informerade som sagt VÄLDIGT TYDLIGT om min jobb situation innan vi ens tackade ja till förskola platsen, eftersom jag ville ge förskolan chansen att meddela mig redan då om detta skulle vara ett problem, vilket de sa att det inte skulle vara.

Varför skriver du raka motsatsen? vet du något som jag inte vet? Eftersom du ska måla upp mig som en nonchalant person som tror att alla ska rätta sig efter mig för att jag anser mig själv så överlägsen?
    Mycket osnyggt gjort.
    Varför jag målar upp dig som en nonchalant person? Tja, kanske för att jag talar av egen erfarenhet. Jag är nämligen notoriskt dålig på att hålla tider, och kommer ofta lite för sent än hit och än dit. I vissa lägen är en försening totalt oacceptabel, och då kan jag göra vad som helst för att komma i tid. I andra situationer tycker jag inte det gör så mycket fast jag kommer lite för sent. JAG tycker alltså så, inte nödvändigtvis de andra. Jag nonchalerar alltså att komma i tid. Jag är mycket medveten om att väldigt många ogillar att man kommer för sent oberoende av situation, och i deras ögon är jag nonchalant. Det blir inte bättre av att man har samma ursäkt varje gång det händer, snarare tvärtom.

Du undrar också om jag vet något som inte du vet. Jodå, en sak vet jag som du inte vet. Nämligen vilket intryck du gör på mig som inte vet något annat om dig än vad du har skrivit i denna tråd. Ordet ?ödmjuk? skulle jag inte använda.

För att återgå till din situation, så undrar jag fortfarande varför barnet SKA vara på förskolan ett visst klockslag? Jag förstår heller inte varför du måste informera om din situation FLERA gånger? Om ni har en överkommelse med förskolan om att du lämnar när din tidtabell det tillåter, så måste väl den överenskommelsen hålla längre än en dag?
  • Anonym (prioritera)
    Palle C skrev 2014-09-20 00:10:16 följande:

Kan tillägga att efter ca 4,5 min efter lämning och hämtning tiderna ringer de på min mobil om jag inte lämnat el hämtat,

Jag finner det oerhört märkligt. Speciellt vid lämningen. Vad är det som är så bråttom och akut?

Efter att ha läst denna tråd, kan jag bara dra slutsatsen att det verkar vara olika på olika förskolor. På endel ställen är verksamheten upplagd så att man komma när man vill, medan på andra ställen måste man vara på plats en bestämd tid.

Sen kanske förmågan till flexibilitet hos personalen också spelar in. Vi människor är som bekant olika lagda. Vissa är väldigt flexibla och klarar av att tänka om och hitta nya lösningar när det behövs, medan andra blir stressade av att det inte går som planerat.
Svar på tråden försenad till förskolan, sur fröken..?