• Flickan och kråkan

SMÅ skridskor

Någon som vet om det existerar riktigt små skridskor att få tag på någonstans? Storlek 22 sådär. Det minsta jag hittar är 24....

• Svar på tråden SMÅ skridskor
  • Honungsblomman

Min son hade strl 23 på skor mellan 9-12 månaders ålder. Han fick skridskor kring sin ettårsdag (strl 24), men med sockor i så var de för små så det fick bli strl 25 (eller 26, minns inte exakt).
    Så om barnet som ska ha de, har strl 22 på skor, så kan du lätt plusa på 2 storlekar. ;)

• Kodia

Om man lägger i en sula eller tar dubbla sockar brukar man kunna göra skor ganska mycket mindre, så det är nog inga problem. Skridskor brukar också vara ganska smala, och om de bara är för stora på längden gör det inte så mycket.

Men, hur gammalt är barnet som ska åka skridskor, men som bara har stl .22?

Honungsblomma: din son låter väldigt storfotad (trodde min var värst?!) Kunde han verkligen åka när han fyllde ett? När lärde han sig att gå? 

Jag trodde att det var vanligast att kunna lära sig först när de är 3-6 år.

• Honungsblomman
    Kodia skrev 2014-09-16 15:11:11 följande:

Om man lägger i en sula eller tar dubbla sockar brukar man kunna göra skor ganska mycket mindre, så det är nog inga problem. Skridskor brukar också vara ganska smala, och om de bara är för stora på längden gör det inte så mycket.

Honungsblomma: din son låter väldigt storfotad (trodde min var värst?!) Kunde han verkligen åka när han fyllde ett? När lärde han sig att gå? 

Jag trodde att det var vanligast att kunna lära sig först när de är 3-6 år.

Han lärde sig att gå strax efter ettårsdagen. Testade skridskor någon månad efter det, och nej, han kunde inte åka då. ;) Men pappan åkte bakom och höll i honom. Han släpptes inte helt själv på isen förns typ ett år senare. Innan han släpptes helt själv så hade han sele på isen (eller "koppel", som vissa skulle kalla det). Förvånad

Ja, han har nog stora fötter. Första skorna fick han kring 9-månaders ålder och de var i strl 23.
    Nu är han lite äldre än 3,5 år och har 29-30 i skor.

Hans pappa har 46-47 och jag (hans mamma) har 40, så det är inte så konstigt att ungen fick stora fötter. ;)
  • cosinus

Vi köpte strl 22-23 åt vår son när han var närmare 4 år. Förra året som nyfylld 6-åring hade han 25 på vinterskorna. Småfotad sak, hade ett elände att hitta fotbollsskor till honom i våras också.

Men nä jag hittade inte i Sverige, fick en bekant att köpa i Kanada under en tjänsteresa. Där finns skridskor för nyfödda

• Flickan och kråkan
    cosinus skrev 2014-09-16 18:51:27 följande:

Vi köpte strl 22-23 åt vår son när han var närmare 4 år. Förra året som nyfylld 6-åring hade han 25 på vinterskorna. Småfotad sak, hade ett elände att hitta fotbollsskor till honom i våras också.

Men nä jag hittade inte i Sverige, fick en bekant att köpa i Kanada under en tjänsteresa. Där finns skridskor för nyfödda

Man kan ju importera antar jag, men blir så dyrt med moms och tull......
    Kodia skrev 2014-09-16 15:11:11 följande:

Barnet i fråga är snart 15 månader och drar stl 21 i nuläget. Han har två storebröder som åker konståkning och vi åker mycket även på fritiden så kul om han får vara med också. Han har hängt på ishallsläktaren flera dagar i veckan senaste året och är sugen på att kliva ut på isen . Mest för skoj skull. Han lär väl sitta mest skulle jag tippa, krypa runt. Han har gått sedan han var 10 månader så är ju rejält stabil på fast mark i alla fall . Jag föddes i Kiruna där man i alla fall på den tiden spolade gårdarna så jag "åkte" i den åldern. 

Har ett par som är alldeles för stora (15,5-16 innermått - hans fot är väl 12 tror jag)....men med rejält med sockar och en sula så kanske det kan fungera. Får dra åt rejält . Vi tänkte testa på fredag då allmänhetens åkning har öppnat. Hej och hå .
Svar på tråden SMÅ skridskor