• 9988

Nuvärdesmetoden

Jag ska starta företag och behöver jämföra om jag ska köpa en maskin eller leasa den. På gymnasiet läste jag investeringskalkylering och jag tänkte använda nuvärdesmetoden för att jämföra mina alternativ men upptäckte att jag inte har räknat med olika inbetalningsöverskott under olika år.

Om jag kan leasa maskinen för 160000:-/år då allt ingår jämfört med köpa maskinen för 350000:- med driftskostnader på ca 36000:-/år. Maskinen kommer jag troligtvis att kkunna använda i ca 7 år och i dagsläget kan man köpa 7-åriga maskiner för 10000:-. Halvvägs (ungefär fjärde året) behövs renovering och service för i runda tal 30000:-, och jag kommer även att behöva en utbildning för 15000:- för att kunna hantera maskinen.

Hur räknar jag om jag vill använda formeln K=a * diskoneringstabell C+R * diskonteringstabell B-G 

Eftersom jag inte helt har bestämt inriktningen på företaget och har flera olika alternativ på maskiner och datorutrustning behöver jag kunna göra de här kalkyleringarna själv, kan någon hjälpa mig?

• Svar på tråden Nuvärdesmetoden
  • 9988

Önskar nästan det, men efter an lång arbetslöshet blir det nog till att starta eget.

• Kjell2

Steg ett, kolla din cash flow och likviditet. Det är den som kommer fälla avgörandet.

• 9988

Jag har fått hjälp av Almi med affärsplaner, budget m m, men nu står jag inför det sista, att bestämma exakt inriktning och om jag ska köpa eller leasa maskinen/maskinerna. 

• zZzZz

Ska du använda en maskin i 7år så är det nog mer vettigt att köpa den för 350 000 + driftkostnad än att leasa den för 160 000 per år som totalt blir 1,12miljoner för sju år... samt att du inte ens äger maskinen då utan ska lämna tillbaka den eller få köpa den till något "förmånligt" pris...

Låter mer som en skoluppgift än något ur verkligheten... :)

• 9988

Det är en sy- textil-maskin som man inte kan köpa i Sverige. Jag har räknat lite fel på valutaomvandlingen så de siffror jag har angett är inte helt korrekta. Men det gör inget för jag har varit i kontakt med Nyföretagarcentrum som har hjälpt mig med jämförelserna jag frågade er om, så nu har jag bestämt inriktning och bestämt mig helt säkert för att verkligen starta eget, då alla siffror ser lovande ut och banken gav mig besked igår eftermiddag att de godkänner mitt lån!! Jag är så glad och lättad!!

• lineaalba

Konstigt, de siffror du skriver är exakt desamma som i uppgift 7, ekonomistyrning, hos Xpectum ;) Sitter också och håller på med den, tycker det är skitsvårt. Hur löste du det? 

Svar på tråden Nuvärdesmetoden