Inlägg från: Virriga Vera |Visa alla inlägg
  • Virriga Vera

så lätt sparade jag in 39kr/mån

Tacksamt skrev 2014-09-18 14:48:14 följande:
    Vart handlar du då?
     idag sparade jag 56kr på willys :) på grejer jag ändå skulle ha :)
    Men spelar det egentligen någon roll? Det blir Maxi, Lidl, Netto eller Coop. beroende på var jag är när jag skall handla. Jag handlar mest på Maxi.
  • Virriga Vera
    Tacksamt skrev 2014-09-18 18:35:16 följande:
    FasT ärligt...60kr på ett halvår i bonus bara för att dra ett bonuskort,det kan kvitta....iallafall för mig,jag sparar som sagt mer på de nersatta varorna.
    Bara idag sparade jag ju 53kr på willys ,på EN dag!
    Lika mycket som jag hade fått på ett halvår med bonuskort....
    Men snälla du, det är ju du som säger bäckar små. Men det gäller kanske bara dina bäckar och inte våra? Vi sparar mer än dig eftersom vi använder medlemskort OCH kreditkort med bonussystem. Det blir mer än vad du sparar pga kmbinationen. Hur kan det vara fel? Och snälla du svara på frågan.
  • Virriga Vera
    Bunny on speed skrev 2014-09-18 19:59:09 följande:

Ja jag undrar vad LCHF bröd är?

Detta brukar jag baka till maken. Riktigt gott.

Lchf bröd

Ingredienser:
    200 g (3dl) linfrö
    50 g (1dl) sesamfrö
    50 g (0,75dl) hasselnötter eller hasselnötsmjöl
    50 g (0,75dl) mandel eller mandelmjöl
    50 g kruska kli, fibrex eller fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    1,5 msk brödkryddor

Mixa allt till ?mjöl?

Blanda sedan ihop:
    50 g smält smör
    1 dl creme fraiche
    250 g keso
    6 ägg

Gör så här
    Mixa alla nötter och frön till ?mjöl? i till exempel en mixer om du inte använder färdigt mjöl.

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper. Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader eller med stektermometer till 95 ? 97 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.

• Virriga Vera
    Tacksamt skrev 2014-09-18 21:55:32 följande:
    Närproducerade ägg,från närliggande gårdar,bacon från scan.
    Inte ekologiskt,men svenskt och närproducerat.
    En omelett med bacon och sallad = 1ägg+70gstekt färdigtärnad bacon,sallad gjord på 1tomat,4cm gurka,1/2paprika, en bit isbergsallad.
    Kanske inte räcker för dig,men räcker för mig som är 1,68 och väger 57kg :D
    Sedan när säljer ÖB närproducerade ägg för 22

• Virriga Vera
    Tacksamt skrev 2014-09-22 07:32:00 följande:

Vissa verkar inte kunna räkna,eller för den delenförstå att man kan spara till saker,och då använda pengarna på sparkontot.
    Min katt blev sjuk,det kostade 36,000kr utöver det som agria betalade..
    Det är bara att sätta sig och räkna och skaffa sig ett sparmål.
    Sparar man 10,000kr/mån i ett år får man ihop 120,000kr
    Sparar man 1,000kr får man ihop 12,000kr på ett år
    Sparar man 3,000kr/mån får man ihop 36,000kr på ett år.
    Men sen töms det ju som sagt ibland och man börjar om..
    Osv...

Vem här förstår inte att man sparar först och sedan använder pengarna på sparkontor?
  • Virriga Vera
    Tacksamt skrev 2014-10-15 21:24:46 följande:
    Om du bara tänker på månadskostnaden ja...
    Men det kan ju bli dyrare med skjutsningar utav barn,längre till jobb,affärer.. och inköp till renoveringar...;)
    Vet många som gått på den niten att det är sååå billigt att bo i hus.. ;)
    Jag tycker det verkar dags att utvidga din bekantskapskrets lite, du känner ju så många som har dålig ekonomi, många som inte klarar sin ekonomi, många som gått på niten med att bo billigt i hus, många som inte klarar ditten och många som inte klarar datten m.m. m.m.

• Virriga Vera
    Fidelisen skrev 2014-10-15 21:31:19 följande:
    Ja visst är det underligt?

Jag vet ingenting om de flesta av mina vänners ekonomi och de jag vet mer om har inga ekonomiska problem. De jag känner gör medvetna val och verkar då inte gå på nit efter nit.
    Jag har ingen aning om mina bekanta har en bra eller dålig ekonomi, jag vet inte om de är slösaktiga eller ej, av den enkla anledningen att det inte angår mig. Jag sköter min ekonomi och tar för givet att andra vuxna sköter sin efter  son bästa förmåga.

Däremot så kan jag ibland bli förundrad över hur vissa par har delat upp sin ekonomi sins emellan, men jag skulle aldrig kommentera det eller komma emd goda råd. det är inte min ensak.
  • Virriga Vera
    Tacksamt skrev 2014-10-16 09:34:22 följande:
    Det tror inte jag med tanke på vad folk börjar gnälla när räntan går upp...
    När de tog lånet räknade de på 8% 
    Men de klarar i verkligheten inte ens 5% ? Eller ens 3%?
     idag har folk fått lån till så låga räntor pch de har skaffat sig prylar på avbetalning så det finns inte längre utrymme för räntehöjningar?
    Snacka om att satt sig i en knepig sits...
    Men snälla du, att gnälla betyder verkligen inte att man inte har råd. Det betyder att man inte gillar det som händer.
  • Virriga Vera
    Tacksamt skrev 2014-10-16 10:23:04 följande:
    Självgod? Nej realist kallas det! :)
    Hmmm, en självgod realist kanske, men inte enbart realist. Och det enbart av den anledningen att du hela tiden och alltid utgår från din verklighet och tror att det är en sanning.
  • Virriga Vera
    Tacksamt skrev 2014-10-16 10:51:48 följande:
    HahA fakta??
    Har du kollat på lyxfällan?
    Har du läst tidningar?
    Läser du ekonomisidor?
    Då borde du precis som jag ,veta hur det står till med mångas ekonomi runt om i landet...;)
    Det är många som sitter illa till,men det syns ju inte för de harnya hus,nya bilar,båtar osv..
    Visst finns det de som klarar av sin ekonomi (däribland jag själv utan varesiglån eller kreditkort) vi är helt enkelt uppvuxna med den uppfostran att man klarar sig på det man får in och gör det bästa utav det.
    Är ju hur många som helst som sitter med löneutmätningar.
    Som tur är så är varken lyxfällan eller skräckreportagen i tidningarna så som det ser ut för majoriteten av sveriges befolkning. Naturligtvis så är dessa historier sanna för en liten del av befolkningen, men långt ifrån de massor som du vill göra gällande.
  • Virriga Vera
    Tacksamt skrev 2014-10-16 10:51:48 följande:
    HahA fakta??
    Har du kollat på lyxfällan?
    Har du läst tidningar?
    Läser du ekonomisidor?
    Då borde du precis som jag ,veta hur det står till med mångas ekonomi runt om i landet...;)
    Det är många som sitter illa till,men det syns ju inte för de harnya hus,nya bilar,båtar osv..
    Visst finns det de som klarar av sin ekonomi (däribland jag själv utan varesiglån eller kreditkort) vi är helt enkelt uppvuxna med den uppfostran att man klarar sig på det man får in och gör det bästa utav det.
    Är ju hur många som helst som sitter med löneutmätningar.

Det är ju faktiskt ännu fler som INTE sitter med löneutmätningar. Du skriver som om det vore ett motsatsförhållande i att klara sin ekonomi (inga skulder, inga kreditkort, nya bilar, båtar et.c) och att inte klara sin ekonomi (skulder, kreditkort, nya bilar, båtar et.c). Det är ju inte sant att det är så.
  • Virriga Vera
    Tacksamt skrev 2014-10-16 11:43:15 följande:
    Fast om man har pengarna,varför då ta en grej för 5,000kr på avbetalning/kredit?
    Det är ju där kuggen sitter,folk binder upp sin ekonomi på avbetalningar.
    Istället för att spara 2månader,så tar de detpå avbetalning och en struntsumma varje månad i många månader..binder upp ekonominför många månader framåt!
    Ja, det finns de som gör så och det finns de som betalar hela summan när fakturan kommer och så länge man har råd så kan det ju spela mindre roll hur man väljer att göra, eller hur?
  • Virriga Vera
    Tacksamt skrev 2014-10-16 12:11:05 följande:
    Faktura? Betalar du inte i butiken?
    Ska jag köpa en dator,går jag dit och köper den.
    Betalar kontant,och pengarna dras från mitt kort och datorn är betald!
    Hur svårt kan det vara?
    Skall jag köpa en dator, går jag till affären och köper en. Jag drar mitt kort och betalar hela summan på fakturan när den kommer i slutet av månaden.

Hur svårt kan det vara. Vi gör samma sak med den lilla skillnaden att jag behåller mina sparade pengar på kontot i upp till 45 dagar längre.
  • Virriga Vera
    Aniiee skrev 2015-04-16 18:22:02 följande:
    *väntar på att Vera ska få smisk*
    Spank me, hit me..........

Jag sparar faktiskt ännu mer när jag först drar mina bonuskort, tex COOP och sedan betalar med mitt kreditkort. Naughty me......
Svar på tråden så lätt sparade jag in 39kr/mån