• Anonym (nagelband)

Pappan vägrar hämta barnen

TS
    Många familjerätter i landet har telefontid och viss juridisk rådgivning.. bara ett tips!

Ok! du har fredagsplan.. innefattar denna så kallad plan en "kille"?

• Anonym (nagelband)
    MajaLarsson skrev 2014-09-16 20:35:36 följande:

Tack för era svar  

Jag vet att jag blir alldeles för irriterad för mitt eget bästa. Har svåra stressymtom efter allt kaos det senaste halvåret. Det är nästan så att han känner på sig att jag börjar bli lugn inombords å då drar han igång nåt igen.

Har allt dokumenterat. Samtliga jag varit i kontakt med (de jag skrev ovan) har varit på om att ta backup:er på mobilen, spela in samtal, spara mail etc.
    Men jag vill inte "ta barnen ifrån honom". Jag vill att han skärper sig och är den pappan jag vet att han kan vara. 

Om jag har förstått det rätt om familjerätten så är det familjerådgivningen man vänder sig till först va? Dom har jag pratat med och jag ska gå en kurs nu i okt som handlar om barnen i centrum vid en separation. Pappan ville såklart inte gå, ej heller på samtal.

Och fredagsplanerna innefattar inte en kille men det finns en i mitt liv.
    Det finns en kvinna i pappans liv oxå. 

Kanske det är bara ordval..
    Men familjerådgivning är en sak och familjerätt är en helt annan sak..

Om du tittar på DIN kommuns hemsida. Så finner du säkert familjerätten där. Som en del av socialtjänsten. Dock är socialtjänsten mycket.. Många olika verksamheter.

Men bäst är att ringa dit och få adekvat information om vad de arbetar med osv osv.

Om man ska generalisera lite. De första 1-2åren brukar vara stormigt.. runt barn och vuxenkänslor. 3-6 år så brukar det faktiskt funka riktigt bra..
    Man brukar också benämna att det tar 7-8år att lägga en svår skilsmässa bakom sig till 110%.. om man ska lyssna på beteendeexpertis..

Ibland klarar man att sköta det själva, ibland behöver man hjälp utifrån. Vilket som... så är det fullt normalt.. Ni är inte de första och absolut inte de sista..

O det är inte alls ovanligt att smälla till varandra med ekonomi..  När det inte går med känslor.. är ekonomi ett effektivt vapen.. Ja förutom atombomben barn då..

Även om det inte är positiva samtal.. så pratar ni dock med varandra. Då finns det faktiskt ljus i tunneln.. Ni har inte grävt ner er i en skyttegrav och vägrar prata med varandra..

Du har en väldigt sund inställning att du vill att pappan ska finnas i barnets liv.. Det ska du faktiskt veta.. väldigt sund och mogen inställning..

O så se upp med alla som vill föra ett krig åt dig.. Det är lätt att föra krig åt andra och slippa ta ansvar för konsekvenserna..

Sagt med lite glimt i orden och en hel del allvar..

Mina sena funderingar.. o är absolut ingen expert..
Svar på tråden Pappan vägrar hämta barnen