• hjasa

5-månaders vaknar flera ggr/natt

Min femmånaders pojke har sedan han föddes sovit väldigt bra. Han har haft en tydlig dygnsrytm sedan dag ett och har ökat på sin sammanhängande nattsömn, från ca sex-sju timmar när han var ett par månader till att nu sova ca 11,5 timme per natt, utan mat. När han var ca tre och en halv månad började han dock helt plötsligt skrika flera ggr/natt. Han liksom skriker i sömnen, och ligger och vrider sig. Han är aldrig vaken vid dessa tillfällen, utan i någon form av halvt sovande tillstånd. Han sover i egen säng, helammar (förutom små smakisar som introducerats efter sömnproblemen debuterade) och somnar alltid nöjd och trygg på egen hand när vi lagt honom för kvällen. Jag upplever inte att han är hungrig vid dessa tillfällen då han skriker, eftersom han inte ens verkar vara vaken. Vi undviker att ta upp honom när han skriker utan brukar buffa honom i rumpan tills han tystnar, vilket ofta går på bara kanske tio-trettio sekunder. Men även om det är korta skrikperioder så blir det ändå fyra-fem uppvaknande och buffvändor för oss föräldrar per natt, vilket ju hackar upp nattsömnen rätt rejält. I övrigt är min pojke världens mest glada och nöjda, har aldrig haft kolikbesvär eller liknande, magen fungerar som den ska och han utvecklas normalt. Någon som har någon ide om vad hans uppvaknande beror på, och hur vi ska komma till rätta med dem? Ska vi fortsätta hjälpa honom att somna om, eller försöka lära honom att komma till ro själv, som han ju uppenbarligen klarar av vid nattningen? OBS! Vi har testat att ha honom i vår säng, men samma sak händer där som när han sover i sin egen säng.

Svar på tråden 5-månaders vaknar flera ggr/natt