• Anonym (Förvirrad)

Vilka försäkringar bör man ha?

Jag är en kvinna på 30 år som väntar mitt första barn med min sambo. Vi är inte gifta, bor i en hyresrätt och ska snart köpa en bil tillsammans. Jag tjänar ca 40 tusen och min sambo ca 25 tusen.

Jag funderar på detta med försäkringar. Någon som har några råd?
    Vi har idag endast en hemförsäkring, husdjursförsäkring och en gravidförsäkring och kommer framöver självklart teckna en barnförsäkring. Vi har även familjeskydd på pensionen så den betalas ut till varandra om någon av oss skulle avlida.
    Men frågan är om det är bra att även teckna en personförsäkring gällande olycksfall, sjukdom osv.? Eller är det överflödigt?

Jag vill trygga tillvaron för min blivande familj men det kanske räcker med ett buffertsparande och dem statliga bidrag vi skulle få om vi blev skadade eller förtidspensionerade??

Hjälp! Detta är en djungel och det känns som att försäkringsbolagen bara försöker få oss att teckna på oss en massa extra som vi inte behöver. (Tex en extra försäkring som sänker självrisken på elektronik i hemmet osv.)
  • Svar på tråden Vilka försäkringar bör man ha?
  • Monchichier

Jag har de flesta försäkringar och tilläggsförsäkringar man kan ha.
    Bilen är helförsäkrad.
    I hemförsäkringen har jag drulleförsäkring, som jag bland annat fick användning av när jag råkade tvätta alla fönster med den gröna sidan av en svamp. Fick alla fönster utbytta. Har en reseförsäkring som gör att jag bl.a. får avbeställningsskydd på alla resor utan att behöva betala resebyråers höga avbeställningsskydd. 

Personförsäkring tycker jag är obligatoriskt att ha. En av mina vänner gick miste av hundratusentals kronor för att hon inte hade en personförsäkring när hennes symptom på en ovanlig sjukdom började. Där har jag alltid haft alla tilläggsförsäkringar (Livförsäkring, ersättning vid långvarig arbetslöshet/nedsatt arbetsförmåga).

Ingen vill väl egentligen behöva använda sig av någon försäkring. Men när man väl står där i skiten så blir man oerhört lättad över att man varit klok nog att försäkra sig. Eller i vissa fall bli helt nedbruten över att man varit dumsnål.

• Anonym (sthlm)

Eftersom ingen regering behagat höja beloppen för de allmänna "försäkringarna" sedan nån gång på 90-talet är det rätt viktigt att se till att man har inkomstförsäkring och sjuklöneförsäkring. Det tidigare får man enklast genom ett fackförbund, det senare ska man se till att arbetsgivaren står för.

Vi har pensionsförsäkring, sjuklöneförsäkringar (80-90% av våra faktiska löner även vid längre sjukdom), inkomstförsäkring (80% av våra nettolöner vid ofrivillig arbetslöshet i stället för typ 25-30% som det allmänna ger) hemförsäkring (inkl brand osv - vi har villa), livförsäkringar, personförsäkrinagr för alla i familjen, bilförsäkring, osv. Vi struntar i tramsvillkor som om försäkringarna exempelvis ger gratis taxi vid en olycka. Det har vi råd att stå för själva. Det är de situationer som kostar MYCKET pengar om man inte är försäkrad som vi ser till att säkra upp. Som till exempel att en av oss dör (vi har lån på ganska många miljoner), eller att vår bil går sönder helt (vår årsmodell kostar ca 350 kSEK begagnad).

• Anonym (***)

Livförsäkring, sjukförsäkring, inkomstförsäkring (om man är med i tex Unionen kan det ingå) och olycksfallsförsäkring hade jag lagt till! 

Själva har vi tyvärr inte skaffat någon inkomstförsäkring vid sjukdom och nu när jag är deltidssjukskriven pga foglossningar så får jag sjukt dålig ersättning från försäkringskassan, trots att jag har högsta SGI. Då ångrar man att man inte har tagit tag i det innan...

• Fruarna Svensson

Du som har så hög lön kanske ska ha någonslags inkomstförsäkring. Har man stora lån ihop så tycker jag livförsäkring kan vara idé. Är bilen relativt mycket värd, helförsäkring för den. Elektroniken tycker jag får gå på hemförsäkringen.

Svar på tråden Vilka försäkringar bör man ha?