Hjälp! Sonen kommer upp typ tusen ggr varje kväll - hur göra?
Mamma till Olle skrev 2014-09-17 14:50:56 följande:
Vi har tänkt lite som du säger, undrat om det är värt att "krångla till det" så. Men vi ser det som väldigt positivt att barn lär sig somna själv i sin säng, speciellt med tanke på att vi snart har två barn som ska nattas. Och grejen är ju som sagt att han har kunnat somna själv under ett par års tid utan problem. Så detta handlar nog mest om trots. Han har bestämt sig för att jävlas lite med oss.. Sen var jag inlagd på sjukhus några dagar för ett par veckor sen och efter det blev problemet större upplever vi. Det finns nog en oro i honom att jag inte mådde bra samt vetskapen att det snart kommer bo en bebis här hos oss. Inte lätt för honom!
just det här med att inte ligga bredvid när barn nr 1 ska sova för att man ska få syskon. det är ju inte bara det som tar tid. För oss tar det tid med nattningsrutinen INNAN han somnar själv med att göra sig i ordning, borsta tänder, läsa minst 2 böcker, sjunga en stump kanske och sedan gå ut och lämna. Ni som resonerar som så att man inte kan ligga där för att det tar tid vad har ni/ eller tänkt er för nattningsritual innan?
Jag kan gruva mig för att vår är lång nu när det kommer ett syskon samtidigt som det är sååå mycket värt att att ha lite kvalitetstid, mys och lästid och ägna honom uppmärksamheten och inte minst att det är viktigt med högläsningen.