• Nshic

    Mobilabon, låst- måste man betala till inkasso för att låsa upp?

    Min hälft har gjort en sådan där riktigt smart grej. Glömt att betala sin räkning trots påminnelser. Inkassobrev fick han aldrig och som jag förstått har denna nu omkostnader som betalningsföreläggande mm. Så, räkningen som en gång i tiden var på dryga 500kr är nu på 1400kr med alla omkostnader. Hur är det nu? Räcker det inte att betala in till TELENOR? måste man betala alla andra omkostnader innan abonnemanget kan låsas upp? Att han får en anmärkning bekommer honom inte... Han har bara inte råd att lägga 1400kr. 


     


    Inga moralkakor nu att han borde betalat i tid- han låg inne på sjukhus under ett par månader...

  • Svar på tråden Mobilabon, låst- måste man betala till inkasso för att låsa upp?
  • yanni

    Vet inte hur de är för Telenor men när min sambos abonnemang blev spärrat (tele2) så var han tvungen att betala hela summan till inkasso.

  • Kjell2
    Nshic skrev 2014-09-17 10:24:49 följande:

    Min hälft har gjort en sådan där riktigt smart grej. Glömt att betala sin räkning trots påminnelser. Inkassobrev fick han aldrig och som jag förstått har denna nu omkostnader som betalningsföreläggande mm. Så, räkningen som en gång i tiden var på dryga 500kr är nu på 1400kr med alla omkostnader. Hur är det nu? Räcker det inte att betala in till TELENOR? måste man betala alla andra omkostnader innan abonnemanget kan låsas upp? Att han får en anmärkning bekommer honom inte... Han har bara inte råd att lägga 1400kr. 


     


    Inga moralkakor nu att han borde betalat i tid- han låg inne på sjukhus under ett par månader...



    Troligtvis lär han få betala hela summan innan abbonemanget blir upplåst. En annan anledning till att betala är att slippa utmätning från KFM.

    Han bör dock ta ett snack med Telenor för att se om det går att hitta en lösning. Om han kan erbjuda att betala en klump nu direkt underlättar det.
  • krillesthlm
    Nshic skrev 2014-09-17 10:24:49 följande:

    Min hälft har gjort en sådan där riktigt smart grej. Glömt att betala sin räkning trots påminnelser. Inkassobrev fick han aldrig och som jag förstått har denna nu omkostnader som betalningsföreläggande mm. Så, räkningen som en gång i tiden var på dryga 500kr är nu på 1400kr med alla omkostnader. Hur är det nu? Räcker det inte att betala in till TELENOR? måste man betala alla andra omkostnader innan abonnemanget kan låsas upp? Att han får en anmärkning bekommer honom inte... Han har bara inte råd att lägga 1400kr. 


     


    Inga moralkakor nu att han borde betalat i tid- han låg inne på sjukhus under ett par månader...


    det räcker med att betala till operatör...skulden till inkasso kan regleras efteråt
  • krillesthlm
    yanni skrev 2014-09-17 10:33:59 följande:

    Vet inte hur de är för Telenor men när min sambos abonnemang blev spärrat (tele2) så var han tvungen att betala hela summan till inkasso.


    där är det olika bud...har vart med om tvärtom situation med tele2
  • Nshic
    Kjell2 skrev 2014-09-17 10:43:37 följande:

    Troligtvis lär han få betala hela summan innan abbonemanget blir upplåst. En annan anledning till att betala är att slippa utmätning från KFM.

    Han bör dock ta ett snack med Telenor för att se om det går att hitta en lösning. Om han kan erbjuda att betala en klump nu direkt underlättar det.

    Han ville betala allt till telenor men det gick enligt kundtjänst inte- vilket jag tycker är underligt då inkasso (intrum justicia) inte har med telenor att göra, eller? Om telenor ändå får sina pengar så spelar det väl ingen roll hur de kommer in?


     


    Saken är att annars kommer telenor inte få några pengar alls då han gick in i väggen och nu bor på stödboende... Han kommer att få noll i inkomst och har inga tillgångar. Det finns alltså inga utmätbara tillgångar, inte ens telefonen då det är en iphone nr1... 

  • Kjell2
    Nshic skrev 2014-09-17 10:49:13 följande:

    Han ville betala allt till telenor men det gick enligt kundtjänst inte- vilket jag tycker är underligt då inkasso (intrum justicia) inte har med telenor att göra, eller? Om telenor ändå får sina pengar så spelar det väl ingen roll hur de kommer in?


     


    Saken är att annars kommer telenor inte få några pengar alls då han gick in i väggen och nu bor på stödboende... Han kommer att få noll i inkomst och har inga tillgångar. Det finns alltså inga utmätbara tillgångar, inte ens telefonen då det är en iphone nr1... 


    Säger Telenor tvärt nej så är det nog så. Han får i så fall kontakta inkassobolaget och höra vad de säger. Om han kan erbjuda att betala en klump nu och resten i vettig tid brukar det funka. Om han kan betala kapitalbeloppet och eventuellt lite till nu kan ibland inkasso tycka att det räcker. Däremot ska han akta sig att lova något som han inte kan hålla.

    Har han svårt att hantera detta kanske du kan hjälpa honom genom att ringa.

    Har han ett akut probelm så kan han alltid skaffa ett kontantkort så att han kan ringa.


  • Birgitta02
    Nshic skrev 2014-09-17 10:49:13 följande:

    Han ville betala allt till telenor men det gick enligt kundtjänst inte- vilket jag tycker är underligt då inkasso (intrum justicia) inte har med telenor att göra, eller? Om telenor ändå får sina pengar så spelar det väl ingen roll hur de kommer in?


     


    Saken är att annars kommer telenor inte få några pengar alls då han gick in i väggen och nu bor på stödboende... Han kommer att få noll i inkomst och har inga tillgångar. Det finns alltså inga utmätbara tillgångar, inte ens telefonen då det är en iphone nr1... 


    Eftersom Telenor betalar inkassobolaget för indrivning har de därmed överlämnat ärendet. Det bästa är att ringa inkassobolaget för att få till form en avbetalningsplan. Därmed borde Telenor kunna låsa upp telefonen. Men jag vet inte. Bästa att ringa och höra sig för kan jag tänka.
  • studentska
    Nshic skrev 2014-09-17 10:49:13 följande:
    Saken är att annars kommer telenor inte få några pengar alls då han gick in i väggen och nu bor på stödboende... Han kommer att få noll i inkomst och har inga tillgångar. Det finns alltså inga utmätbara tillgångar, inte ens telefonen då det är en iphone nr1... 
    Men om han inte kommer att ha någon inkomst så är det väl inte så stor ide att ha ett abonnemang som kostar varje månad? Bättre att ha ett kontantkort då i så fall som han får använda i nödfall. Om han på något vis kan låna ihop pengar till sin skuld är det nog att föredra jämfört med att en ganska liten skuld står och tickar ränta m.m. tills han har en inkomst igen. Det kan bli en jätteskuld som man får dras med länge. Då menar jag naturligtvis om han kan låna pengar av släktning, föräldrar eller liknande inte sms-lån eller liknande lösningar.
Svar på tråden Mobilabon, låst- måste man betala till inkasso för att låsa upp?