• Anonym (Orolig dotter)

anmäla till lyxfällan

Jag (24 år) och min storasyster (26 år) har idag skickat in en anmälan till lyxfällan. Det är våra föräldrar vi anmäler. Vi vet om att de har över 1-1,5 miljoner hos kronofogden. Mamma jobbar 75% och pappa är pensionär. Alla vi 6 barn är numera utflugna men de verkar nästan ha det jobbigare ekonomiskt nu. Och jag vet de har privata lån som är över 20 år gamla.. Lånar till mat, bensin, läkartider, mediciner, etc.

Gjorde vi rätt?
    Tre av våra yngre syskon säger NEJ, att vi var elaka och dumma mot våra föräldrar.

• Svar på tråden anmäla till lyxfällan
  • Anonym (Orolig dotter)

Hon sa nej. Mamma sa aldrig i livet till tv-sänd hjälp...

• Inte jag
    Anonym (Orolig dotter) skrev 2014-11-10 10:48:40 följande:

De måste ju ha hjälp. Magnus och Patrik är ju bra och experter på det hela
  • Anonym (Aldrig i livet)
    Anonym (Orolig dotter) skrev 2014-11-10 10:48:40 följande:

Vilket är precis vad jag hade sagt, om min dotter ville förudmjuka mig offentligt.

Varför deltar du inte själv i Paradise Hotel?

Du kan väl hjälpa dina föräldrar på annat sätt.
  • Mrs Moneybags

Jag kan tycka att dina föräldrar själva får ta initiativ till att få hjälp.
    Det måste liksom komma ifrån dem själva.

• Anonym (Orolig dotter)
    Anonym (Aldrig i livet) skrev 2014-11-11 14:33:55 följande:
    Vilket är precis vad jag hade sagt, om min dotter ville förudmjuka mig offentligt.

Varför deltar du inte själv i Paradise Hotel?

Du kan väl hjälpa dina föräldrar på annat sätt.
    Jag vill inte förödmjuka dem via tv. Jag vill de ska ordna allt till det bättre. Och jag tror lyxfällan kan hjälpa. Jag tror inte folk kommer se ner på dem utan tycka det är bra att de ordnar upp allt.

Jag är inte med i paradise hotel pga det är ett program baserat på att trycka ned och förstöra människor. Tvärtom än vad lyxfällan är. Så ser jag det. Och jag är mer än gärna med i lyxfällan om de frågar om det. Allt för att hjälpa. Och låna ut pengar, stå som borgensman är inte att hjälpa.
  • Anonym (Aldrig i livet)
    Anonym (Orolig dotter) skrev 2014-11-11 19:06:00 följande:
    Jag vill inte förödmjuka dem via tv. Jag vill de ska ordna allt till det bättre. Och jag tror lyxfällan kan hjälpa. Jag tror inte folk kommer se ner på dem utan tycka det är bra att de ordnar upp allt.

Jag är inte med i paradise hotel pga det är ett program baserat på att trycka ned och förstöra människor. Tvärtom än vad lyxfällan är. Så ser jag det. Och jag är mer än gärna med i lyxfällan om de frågar om det. Allt för att hjälpa. Och låna ut pengar, stå som borgensman är inte att hjälpa.
    Klart att du vill att det ska bli bättre!

Men, om du inte har vill förudmjuka dig offentligt för underhållningens skull....vad får dig till att tro att dina föräldrar vill?

Visserligen får man visst lite bättre deals med hjälp av lyxfällan, men de pengarna kunde du lätt tjäna på att delta i någon realityshow och sedan betala några av dina föräldrars skulder - resultatet är ju det samma.

Kanske har du "hjälpt" nog nu?
  • Friskare

Spelar ju ingen roll vad ni barn anser. Era föräldrar måste ju själva vilja vara med i programmet.

Jag förstår att de inte vill det. Vilket problem jag än hade skulle jag aldrig vilja ha det utfläkt i TV.

• Presens

Säg till era föräldrar att de kan vända sig till kommunens skuld och konsumentrådgivning. Vill de inte ha hjälp spelar det ingen roll vad ni som barn försöker med. Vill dom inte så vill dom inte!

• anniania

Ett tips är ju annars att ta kontakt med budgetrådgivare i kommunen. Alla kommuner erbjuder detta. Då kan man få hjälp av kunniga människor utan att behöva visa upp sina sämre val i TV.

Gå in på kommunens hemsida och sök efter budgetrådgivning så ser du vad de kan hjälpa till med.

• Anonym (Orolig dotter)

De har sökt om skuldsanering, hade ekonomisk rådgivning på kommunen, etc. Men alla säger nej till att hjälpa dem. Så det var också därför vi vände oss till lyxfällan. För att de vet hur man nu kan gå vidare.

• freddan77

Hej hur anmäler man sig till Lyxfällan? Har hamnat i ekonomisk kris rejält och behöver hjälp! Tips någon?

• Presens

Tv 3-egen sida.  Finns en  länk efter programmet  också. Verkar  snabbare att vända sig till kommunen. De antar enbart de som det går att göra  "bra" tv på.

• Lavish

Personligen hade jag hellre dött än att vara med i förnedringsTV som lyxfällan. Inga pengar i världen kan vara värt att sänka sig till att uppträda som freakshow. Så jag tycker ni borde ha sökt andra vägar att hjälpa dem.

Men de kan som sagt tacka nej till att delta, så jag tycker inte det är särskilt allvarligt att ni skickat in en anmälan ändå. 

• Anonym (lm)
    HannaS86 skrev 2014-09-17 11:43:57 följande:

Jag tycker att ni gjorde rätt. Lyxfällan finns inte till för att förnedra och blotta personer utan syftet med programmet är att hjälpa de som deltar. Sen kan ju även dina föräldrar tacka nej såklart och då är ju ingen "skada" skedd. Så som du beskriver det låter det som att de skulle behöva hjälp med att reda upp sin ekonomi en gång för alla och det är ju fantastiskt om några proffs kan hjälpa dem. Att ha dålig ekonomi är oftast en börda även om de som har det inte alltid visar det utåt. Att få ordning på såna problem blir som att en tyngd lyfts från ens axlar och jag tror att dina föräldrar skulle vara tacksamma efteråt om de deltar i programmet.

Var inte så typiskt svenskt naiv. Lyxfällan finns inte till för att TV3 av ren godhet och välvilja vill hjälpa ekonomiskt utsatta människor. 

Lyxfällan är ett program som lockar tittare genom att få dem (tittarna) att känna sig bättre och mera intelligenta än människorna som skildras i programmet.  Ofta försöker man få deltagarna att framstå som rent efterblivna. Det är ren förnedringstv och inget annat. 
  • HannaS86
    Anonym (lm) skrev 2015-09-23 22:54:20 följande:
    Var inte så typiskt svenskt naiv. Lyxfällan finns inte till för att TV3 av ren godhet och välvilja vill hjälpa ekonomiskt utsatta människor. 

Lyxfällan är ett program som lockar tittare genom att få dem (tittarna) att känna sig bättre och mera intelligenta än människorna som skildras i programmet.  Ofta försöker man få deltagarna att framstå som rent efterblivna. Det är ren förnedringstv och inget annat. 
    Jag jobbar på inkasso och jag tycker att det är bättre att folk får hjälp med sin ekonomi även om det är i tv och allting inte är "äkta" jämfört med att de inte får hjälp och har det svårt och mår dåligt över det.
  • Ego Lovers

Du kan be dom gå till banken och få ekonomisk rådgivning eller till kommunens ekonomiska rådgivare som håller på med skuldsaneringar. Kan förstå att dina föräldrar tackar nej.

Svar på tråden anmäla till lyxfällan