• Anonym (osäker)

Skulder hos KFM och ta in inneboende

Jag hamnade pga en massa orsaker hos KFM med en del skulder. Håller på att beta av dessa nu.

Funderar över vad som skulle hända om jag tar in en inneboende tillfälligt? En vän behöver nämligen lite hjälp med boende en tid. Hen ska självklart betala för sig är tanken, men: påverkar detta hur mycket KFM drar på min lön?

Min vän skulle behöva skriva sig hos mig, av praktiska skäl. Eller är detta en superduperdålig idé?

Tankar, någon?

• Svar på tråden Skulder hos KFM och ta in inneboende
  • Anonym (problem)

Skriver hon sig hos dig så syns det hos skatteverket. Vilket KAN innebära att KFM synar dig. Och sätter hon in hyran på ditt konto så ses det som inkomst. Vilket också kan innebära problem.

• Anonym (osäker)
    Anonym (problem) skrev 2014-09-17 14:47:09 följande:

Skriver hon sig hos dig så syns det hos skatteverket. Vilket KAN innebära att KFM synar dig. Och sätter hon in hyran på ditt konto så ses det som inkomst. Vilket också kan innebära problem.

Jo, det vet jag att det syns hos skatteverket. Vet bara inte hur det påverkar vidare.

Om hen ger pengar direkt i handen då?
  • Anonym (problem)
    Anonym (osäker) skrev 2014-09-17 14:53:36 följande:
    Jo, det vet jag att det syns hos skatteverket. Vet bara inte hur det påverkar vidare.

Om hen ger pengar direkt i handen då?
    DET är ju inget som syns. De går strikt efter vad som finns i dina kontoutdrag och vad du får i lön. Men skulle du regelbundet få in ex.vis 3000 så är det klart att de börjar undra.
  • Anonym (osäker)
    Anonym (problem) skrev 2014-09-17 14:54:47 följande:
    DET är ju inget som syns. De går strikt efter vad som finns i dina kontoutdrag och vad du får i lön. Men skulle du regelbundet få in ex.vis 3000 så är det klart att de börjar undra.
    Ja, det fattar jag ju, hihi.

Om KFM börjar rota ifall hen är skriven hos mig, vad kan hända då?
  • Anonym (problem)
    Anonym (osäker) skrev 2014-09-17 14:58:34 följande:
    Ja, det fattar jag ju, hihi.

Om KFM börjar rota ifall hen är skriven hos mig, vad kan hända då?
    Vet tyvärr inte. Jag har själv aldrig varit föremål för kronofogden. Men det lär ju synas om de kommer på besök om han verkligen bor där (herrskor, herrkläder, kanske bara en enda dubbelsäng). Då kan det bli så att de kommer känna att du har större utrymme för högre löneavdrag för dina skulder.
  • Anonym (osäker)
    Anonym (problem) skrev 2014-09-17 15:00:04 följande:
    Vet tyvärr inte. Jag har själv aldrig varit föremål för kronofogden. Men det lär ju synas om de kommer på besök om han verkligen bor där (herrskor, herrkläder, kanske bara en enda dubbelsäng). Då kan det bli så att de kommer känna att du har större utrymme för högre löneavdrag för dina skulder.
    Och man måste släppa in dem eller?

Jag har aldrig varit hos fogden innan heller, men det hände saker i mitt liv som ledde till att det blev såhär nyligen. Försöker bli av med eländet så snart jag kan!
  • Anonym (sith)

Men vadå kommer på besök, varför skulle de komma på besök? De kollar inte heller ditt konto sådär, de drar pengar från din lön nu. De håller knappast på att kolla upp dig regelbundet.
    Du oroar dig alldeles för mycket.

• Anonym (problem)
    Anonym (sith) skrev 2014-09-17 15:06:49 följande:

Men vadå kommer på besök, varför skulle de komma på besök? De kollar inte heller ditt konto sådär, de drar pengar från din lön nu. De håller knappast på att kolla upp dig regelbundet.

Jag vet inte om de kommer på besök. Ingen aning. Själv skulle jag inte fiffla med sånt. Jag gillar att ha ryggen fri.
  • Anonym (osäker)
    Anonym (sith) skrev 2014-09-17 15:06:49 följande:

Vill bara hjälpa min vän. Men inte ha strul sen.
  • Anonym (Amatör)
    Anonym (osäker) skrev 2014-09-17 14:36:24 följande:

Jag hamnade pga en massa orsaker hos KFM med en del skulder. Håller på att beta av dessa nu.

Funderar över vad som skulle hända om jag tar in en inneboende tillfälligt? En vän behöver nämligen lite hjälp med boende en tid. Hen ska självklart betala för sig är tanken, men: påverkar detta hur mycket KFM drar på min lön?

Min vän skulle behöva skriva sig hos mig, av praktiska skäl. Eller är detta en superduperdålig idé?

Tankar, någon?

Frågan är nog vilken överenskommelse du har med KFM. Mäter de ut din inkomst eller betalar du av en viss summa varje månad? Vad står i beslutet? Ska du informera om dina inkomster ändras?

Skulle de upptäcka att du har en inneboende och du ska betala till KFM efter hur mycket du kan kommer de självklart kräva dig på pengar. 
    Risken finns ju också att de kan se er som sambos och då är det inte bara pengar för hyran de vill öka på. Är man fler i ett hushåll får man betala mer till KFM då utgifterna för ens leverne minskar, om man är fler.

Vill du inte bli av med din skuld så snart som möjligt?
  • Anonym (osäker)
    Anonym (Amatör) skrev 2014-09-17 15:11:42 följande:
    Frågan är nog vilken överenskommelse du har med KFM. Mäter de ut din inkomst eller betalar du av en viss summa varje månad? Vad står i beslutet? Ska du informera om dina inkomster ändras?

Skulle de upptäcka att du har en inneboende och du ska betala till KFM efter hur mycket du kan kommer de självklart kräva dig på pengar. 
    Risken finns ju också att de kan se er som sambos och då är det inte bara pengar för hyran de vill öka på. Är man fler i ett hushåll får man betala mer till KFM då utgifterna för ens leverne minskar, om man är fler.

Vill du inte bli av med din skuld så snart som möjligt?
    KFM drar en summa på min lön.

Visst vill jag bli av med min skuld, det är ju det jag säger. Men det är ju min skuld, inte min väns. Jag vill inte att del av vad hen tjänar tex (om KFM nu skulle få det till att vi är sambos, vilket vi inte ska bli i den meningen) skulle räknas in, för hen är ju oskyldig till skulden.
  • Anonym (sith)
    Anonym (osäker) skrev 2014-09-17 15:17:47 följande:
    KFM drar en summa på min lön.

Visst vill jag bli av med min skuld, det är ju det jag säger. Men det är ju min skuld, inte min väns. Jag vill inte att del av vad hen tjänar tex (om KFM nu skulle få det till att vi är sambos, vilket vi inte ska bli i den meningen) skulle räknas in, för hen är ju oskyldig till skulden.
    Din vän blir en inneboende bara, inget konstigt med det.
    Sen spelar det väl ingen roll om kfm skulle bli arga på dig, du har din skuld och den ökar inte för att kfm blir arga.

• Kjell2

Kfm kan upptäcker att du har mer pengar in, hyra, och ökar löneutmätningen.

Kfm kan också plötsligt anse att du är sammanboende och göra en ny beräkning för hur mycket de ska dra baserad på att ni är en familj. Kan innebära både mer eller mindre.

• Ms H

Man blir inte familj för att en person är inneboende hos en annan. Om det är en vän /bekant/okänd så blir det en inneboende. Dennes ekonomi är helt fristående från din, men eftersom en inneboende betalar hyra kommer du ha mer pengar att betala din skuld med.
    Om det är en partner, så är det inte en inneboende. En partners ekonomi kommer att påverka hur stor din månatliga utmätning blir.

Svar på tråden Skulder hos KFM och ta in inneboende