• smurfen90

ensam vårdnad

Mina tre barn bor hos sin mamma, de är hos mig varannan helg. Från början var det varannan vecka, sedan bestämde sig mamman att flytta.

Det har nu framkommit att mammans ex har förgripit sig på ett av de tre barnen. Barnet berättade detta för mamma samma dag, mamma anmälde mannen ett år senare. Jag fick redan på detta för några veckor sedan.

Soc ringde mig och berättade, de ville ha ett enskilt samtal med mig.

Jag har funderat på barnens situation och kommit fram till detta:
    - det är olika personer som hämtar barnen (bla ett ex till gubben som gick på min dotter)
    - mamma lämnade gubben och blev tillsammans med en ny dagen efter och sen dag ett har barnen bott där i perioder. Huset är ett hus som rasar ihop när som.
    - inga rutiner. De bor på tre ställe (hos mammans nya, mormor och "hemma". De har inget riktigt hem.
    - de har ingen trygghet
    - mammans nya ska ta emot fosterbarn, hur lämpligt är det för mina barn som redan har det trassligt.
    - mamman anmäler att vår dotter blivit sexuellt utnyttjad ETT år senare och har aldrig berättat det för mig.

Efter jag har funderat över detta har jag kommit fram till att jag inte kan låta barnen bo hos mamman på heltid, det kommer gå utför om jag inte tar tag i detta.

Jag har försökt att få de varannan vecka, men det slutar med att hon skriker i örat. Familjerätten har vi varit hos, det har inte hjälpt då hon inte fullföljt det vi kom fram till.

Nu ska vi till soc angående anmälan om "brott mot barn" samt om barn i olämplig miljö. Tror ni att chansen är stor att jag kommer få ha barnen på heltid? Känns som det är det bästa för barnen just nu, samt att de inte mår bra som de har det. I helgen ville inte den äldsta hem från mig.

Jag bor med min sambo, hon är med på noterna och vill de bästa för barnen. Barnen har växt upp med henne så de känner henne väl.

• Svar på tråden ensam vårdnad
  • Tiliaa

Hon kanske inte går med på att flytta boendet men stäm i tr för är det som du säger så är det ingen lämplig miljö för barnen och det lär tr se med

• smurfen90
    Tiliaa skrev 2014-09-17 15:11:34 följande:

Hon kanske inte går med på att flytta boendet men stäm i tr för är det som du säger så är det ingen lämplig miljö för barnen och det lär tr se med

Och det är soc medvetna om, annars hade de inte gjort en utredning. De ringde mig förra veckan och fick då "vibbar" att de ville jag skulle ta över vårdnaden.

Mamman förstår inte ens varför soc är inkopplade, så hon kan ju inte förstå hur allvarligt detta är.
  • Lena

Gemensam vårdnad och att hon har barnen varannan helg vore mer lämpligt

• smurfen90
    Lena skrev 2014-09-17 15:22:32 följande:

Gemensam vårdnad och att hon har barnen varannan helg vore mer lämpligt

Det som är min tanke med. Tror det blir bäst för alla parter.
  • mammalovis

Vårdnad och boende är två skilda saker. Ni kan ka gemensam eller den ena föräldern har enskild vårdnad. Den/de som har vårdnaden ska skriva på papper vid val av skola, vårdcentral, vid boendeförälders flytt (där barnen är skrivna) mm.

Barnens boende kan vara vv, vh, eller i ett hem med kortare umgängen eller inga umgängen alls.

Om socialen kommer fram till att du och din sambo har ett trygg och stabilt hem medan mamman ger barnen en otrygg uppväxt kan de rekommendera att du tar över huvuddelen av boendet eller helt och hållet. Hur långt de kan påtvinga boendet har jag inte koll på.

• Tiliaa
    mammalovis skrev 2014-09-17 16:57:39 följande:

Vårdnad och boende är två skilda saker. Ni kan ka gemensam eller den ena föräldern har enskild vårdnad. Den/de som har vårdnaden ska skriva på papper vid val av skola, vårdcentral, vid boendeförälders flytt (där barnen är skrivna) mm.

Barnens boende kan vara vv, vh, eller i ett hem med kortare umgängen eller inga umgängen alls.

Om socialen kommer fram till att du och din sambo har ett trygg och stabilt hem medan mamman ger barnen en otrygg uppväxt kan de rekommendera att du tar över huvuddelen av boendet eller helt och hållet. Hur långt de kan påtvinga boendet har jag inte koll på.

Utredarna på soc kan som du säger endast rekommendera de som fattar beslut om vårdnadshavarna inte är överens och inte heller kommer överens är tingsrätten och för att komma till tingsrätten=tr behövs en stämning från en av vårdnadshavarna i detta fall av ts
  • smurfen90
    Tiliaa skrev 2014-09-17 17:32:07 följande:
    Utredarna på soc kan som du säger endast rekommendera de som fattar beslut om vårdnadshavarna inte är överens och inte heller kommer överens är tingsrätten och för att komma till tingsrätten=tr behövs en stämning från en av vårdnadshavarna i detta fall av ts
    Jag tror ju soc har förstått att barnen inte har det bra hos mamman.

Jag har påpekat det 1637 gånger, men efter detta med att dottern blivit utsatt och hon inte har gjort något!!! Där går ju ändå gränsen.
Svar på tråden ensam vårdnad