• Detnärmarsig

Smile Relex - ögon laser operation

Hej
    Nästa vecka ska jag på konsultation för att eventuellt göra en laser operation på mina ögon. Jag har länge varit skeptisk till detta då jag är rädd för att något kan gå fel, känns obehagligt just för att det har att göra med ögonen. Samtidigt har jag nu haft glasögon i över 20 år, sen tidig tonår och synen är tillräckligt dålig för att jag inte ska klara mig utan glasögon/linser (närsynt).
    Nu har jag hört talas om en relativt ny metod som heter Smile RElex som ska vara väldigt bra och extremt få biverkningar/komplikationer. Men....jag skulle ändå vilja höra med de som gjort denna operation och höra vad ni tycker? Hoppad på svar!!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Smile Relex - ögon laser operation
  • Ogago
    Detnärmarsig skrev 2014-09-17 16:19:43 följande:

Hej
    Nästa vecka ska jag på konsultation för att eventuellt göra en laser operation på mina ögon. Jag har länge varit skeptisk till detta då jag är rädd för att något kan gå fel, känns obehagligt just för att det har att göra med ögonen. Samtidigt har jag nu haft glasögon i över 20 år, sen tidig tonår och synen är tillräckligt dålig för att jag inte ska klara mig utan glasögon/linser (närsynt).
    Nu har jag hört talas om en relativt ny metod som heter Smile RElex som ska vara väldigt bra och extremt få biverkningar/komplikationer. Men....jag skulle ändå vilja höra med de som gjort denna operation och höra vad ni tycker? Hoppad på svar!!
    Tack på förhand!

Vem säger att det är få biverkningar? Om du var en läkare med en ny metod som kan inbringa massa kosing, skulle inte du också säga att det är få biverkningar? Hur vet man att det är så få biverkningar om metoden är helt ny?

Om jag var du skulle jag vänta tills man vet med säkerhet att det är 'extremt få biverkningar'. Det är din syn det handlar om. Du vet vad du har, men du har ingen aning om vad du skulle kunna drabbas av om nåt går fel.
  • Detnärmarsig

Ja fast nu ville jag diskutera med de som gjort operationen. Denna metod har funnits i typ 4 år nu och görs över hela världen. Så även om den räknad som ny så har tiotusentals operationer gjorts. På alla dessa operationer är det mycket få biverkningar så nej, det handlar inte om läkare som har sålt in detta på mig.

• Ogago
    Detnärmarsig skrev 2014-09-19 00:00:54 följande:

Ja fast nu ville jag diskutera med de som gjort operationen. Denna metod har funnits i typ 4 år nu och görs över hela världen. Så även om den räknad som ny så har tiotusentals operationer gjorts. På alla dessa operationer är det mycket få biverkningar så nej, det handlar inte om läkare som har sålt in detta på mig.

Och du är inte på något sätt rädd att din syn faktiskt skulle kunna bli sämre efter operationen än vad den är nu?

Jag googlade lite och slogs av alla dessa leende kvinnor som försäkrar för dej hur bra allt är och hur säkert allt är. Det är när flygpiloten försäkrar sina passagerare hur säkert flygningen är som jag blir rädd på allvar. Men du tycker leende kvinnor är en garanti för hur säker metoden är?

Jag läste följande:
    "Det kommer ständigt nya metoder. Ofta är de varianter och förbättringar av tidigare ögonlaserbehandlingar. ReLEx Smile är en sådan variant som visat sig vara en förbättring av LASIK. Snittet man skär är mindre och därmed blir risken för komplikationer också mindre. Men man skär! Vilket är dumt. För om man inte skär alls minimerar man också komplikationsrisken. Därför är ReLEx Smile något vi inte gör. Kan man låta bli att skära i ögat ska man göra det. För att det är säkrare och för att ögat läker ihop helt. Läs själv på Carl Zeiss hemsida om ReLEx Smile och förblindas av alla fina ord. Men kom ihåg ? man skär."
  • Ogago
    Detnärmarsig skrev 2014-09-17 16:19:43 följande:

Tack på förhand!

Du vill veta erfarenheter från någon som gjort operationen.
    Titta på denna länken: visionsurgeryrehab.evecommunity.com/eve/forums/a/tpc/f/3686055494/m/8697006316

Sista raden är följande.
    "My question is will my vision improve over time or will it be like this forever? Does the fogginess/blurriness really go away? I have already started regretting doing this surgery but whats done is done.. Any suggestions will be highly appreciated..."
Svar på tråden Smile Relex - ögon laser operation