• Anonym (Husdrömmar!)

Låna till hus utan kontantinsats?

Hello FL Glad Är sugen på att höra vad ni tror om våra lånemöjligheter baserat på hur det gått för er att låna!

Jag och min sambo är sugna på att skaffa villa, och nu har det dykt upp ett objekt som vi vill lägga bud på. Villan har rätt stora renoveringsbehov och ligger i ett hyfsat populärt område.

Vi funderar på hur våra möjligheter till lån ser ut till detta, eftersom att vi inte har några sparade pengar (typ 35-40.000:- kanske vi kan skaka fram).

Våran månadsinkomst innan skatt är 51.000:-  (Denna summa kommer att stiga med 4-5000:- inom närmsta året då vi båda blir färdigutbildade) Båda har fasta tjänster.

Vi har ett litet lån på ca 5000:- men det är den enda skulden vi har, plus att det finns ett studielån hos CSN på 159.500:-

Ett gemensamt barn finns i hemmet. 

Vi vill låna 2.500.000:- + topplån/blancolån

Vad tror ni? Vi ska till banken här i dagarna Cool

• Svar på tråden Låna till hus utan kontantinsats?
  • Anonym (Nyss köpt)

Om ni inte får hos er bank, kolla med andra.

Dom är givmildare om de får nya kunder, optimalt är och iaf ha 10% av totalen. Men har en vän som fick låna topplån som blanco hos Nordea och dom hade inte lika bra månadsinkomst som er. Men då hade dom till pantbrev och lagfarter.

• Anonym (kolla runt)

Hos SBAB o Bättre Bolån kan man låna 85 % som huslån, 10 % som privatlån men man måste ha 5% kontant. Tror att de är de "givmildaste" ang hur liten kontantinstas man måste ha. Men kolla runt bland banker, det kan löna sig.

• Kjell2

Ni kommer behöva ett blancolån på drygt 300 000. Inte helt enkelt att få. Ni är vare sig rika eller höginkomsttagare. Hur tänkte ni sen finansiera renoveringen?

Har ni möjlighet att få hjälp av någon släktning?

• muppin11

Vill ni låna 2,5 + blanco för kontantinsats till 2,5 och lagfart och pantbrev? Dvs 2,5 + ca 450000? Tror det kan bli svårt, tyvärr.. Blir ju ganska hög månadskostnad i förhållande till inkomst. Har ni lånelöfte?

• Anonym (som övriga)

Säger som de övriga, det kan bli svårt.

Med den inkomsten och så har ni INGET sparat?

Jag och maken vill också ha hus och våra gemensamma inkomster efter skatt är ungefär 30 000 kr per månad.
    Vi har möjlighet att lägga undan minst 5000 kr per månad. Vi fick ändå inte låna till hus eftersom vi inte hade till kontantinsatsen. Vi ville ändå inte låna mer än 1 400 000 kr och huset hade inte jättestort renoveringsbehov.

• Anonym (medlemslån)
    Kjell2 skrev 2014-09-18 09:51:04 följande:

Ni kommer behöva ett blancolån på drygt 300 000. Inte helt enkelt att få. Ni är vare sig rika eller höginkomsttagare. Hur tänkte ni sen finansiera renoveringen?

Har ni möjlighet att få hjälp av någon släktning?

Inga problem att få medlemslån på 300 000 med den inkomsten om man är fackligt ansluten. Bara att söka på internetbanken. Svar får du omedelbart.
  • Medsols

jag vet ingen bank som lånar ut 100%.
    Vi fick låna 95% när vi köpte vår förra bostad, en bostadsrätt för 1650 000.
    och det var SBAB som var ensam om att erbjuda 95%.

• Anonym (som övriga)
    Anonym (medlemslån) skrev 2014-09-18 09:58:38 följande:
    Inga problem att få medlemslån på 300 000 med den inkomsten om man är fackligt ansluten. Bara att söka på internetbanken. Svar får du omedelbart.
    Jo, men sen ska de få banklånet också... Och de ska klara av att betala huset. Om man letar hus så brukar jag ta dyraste räntan och lägga på 1000-1500 kr i driftskostnader. Klarar vi den summan så klarar vi huset anser jag.

MEN då måste man ju också lägga till kostnader för ev renovering osv och i TS fall även kostnaden för medlemslånet.

En snabb koll ger detta:
    Banklån hos SBAB på 2 125 000 kr (85%)
    = 6262 kr i månaden med den lägsta räntan för diag. (Tror det var på 2 eller 3 år)
    Medlemslån hos Nordea på 375 000 kr = 4229 kr i månaden
    Driftskostnader 2000 kr (vilket är lågt särskilt för ett äldre hus)

Totalt: 12 491 kr i månaden.

Ett bra tips är att leva som om man redan hade lån på hus och lägga undan mellanskillnaden för sin lgh och ett hus i den prisklass man letar inkl vad man är beredd att lägga ner för renovering per månad. Då sparar man samtidigt som man märker om man är beredd att leva så pass snålt som det kan bli med hus.

• Anonym (Husdrömmar!)
    Anonym (kolla runt) skrev 2014-09-18 09:49:44 följande:

Hos SBAB o Bättre Bolån kan man låna 85 % som huslån, 10 % som privatlån men man måste ha 5% kontant. Tror att de är de "givmildaste" ang hur liten kontantinstas man måste ha. Men kolla runt bland banker, det kan löna sig.

Hej och tack :) Nej vi har inget sparat direkt, men kan trolla fram en mindre summa som jag skrev i TS. 

Anledningen till att vi inte har ett sparkapital är för att vi har varit ett par i 2 år och har en son som snart fyller 1, jag blev gravid när vi träffades och vi har inte hunnit bygga upp något direkt sparkapital (jag har bara tagit ut halv FP, så har många dagar kvar och sambon har tagit ut 0 dagar och flyttat över 0 dagar till mig) Så i princip kan jag i efterhand söka full FP för ganska många månader som vi kan sätta rätt in på sparkontot. Även min sambo kan söka FP för alla helger.

Vi har flera borgenärer som kan gå i god för oss, gör det någon skillnad?
Svar på tråden Låna till hus utan kontantinsats?