Orkide skrev 2014-09-19 23:07:19 följande:
Natulcien: men vad är det då som gör att barn använder blöjor högre upp i åldrar idag? Är det inte mer bekvämt att barnet har blöja när man är ute och ränner (handlar, går på museum, lekparker etc) än att gå in på en bajamaja eller någon form av offentlig toalett? Är det inte mer bekvämt med blöja än att försöka tvätta bort kiss från soffa/säng/golv?
Lathet/ bekvämlighet kalla det vad du vill. Men har barnet inga speciella hinder så är lathet från föräldrarnas sida, om barn fortfarande har blöja i 4-5 års åldern, en anledning.
Barn använder blöjor längre därför att
blöjorna är så mycket bättre, så för
barnet kan det vara svårt att motiveras till att gå på toaletten. Hinner barnet komma in i det som av många kallas "trotsåldern" så kan det vara svårt att motivera barnet att potträna, och då måste vara lyhörd som förälder och inte tvinga.
Självklart är det inte enklare att ha blöja när man är ute, och man måste hitta någonstans att byta den. Jag tyckte att allt blev så mycket enklare när vi äntligen blev av med blöjan! Enklare att stanna bilen och hoppa av och kissa istället för att knöla med blöjbyte i bilen...
Och vi har inte behövt tvätta så mycket kiss från kläder och golv just eftersom sonen var redo...
Men ja, är ett barn 4-5 år och har blöja så kan jag hålla med om att man undrar lite... Men jag tror fortfarande inte att det handlar om lathet, utan kanske mer att man inte riktigt vågar utmana barnet och ställa krav..?