• Emmski

Tips att somna om en morgon pigg 5-mån

Hej, har sett att ni är många därute med en massa bra tips och erfarenhet.
    Någon som provat något som fungerar på en morgonpigg?
    Min dotter är 5 månader, somnar själv i sin säng runt 20:00 på kvällen i eget rum.
    Sen vaknar hon vid 3-4 för mat, ammar och somnar oftast om. Sen vaknar hon vid 5, 6 om det är sovmorgon, men just nu är det sällan. Vaknar hon för "sent" som idag 4:20 för nattmålet så somnar hon inte om.. Jag försöker en bra stund att inte prata med henne, klappa henne och somna om henne men utan resultat.
    Alla tips  eller hopp om en bättre framtid är välkomna.
    Med vänlig hälsning, En trött mamma

• Svar på tråden Tips att somna om en morgon pigg 5-mån
  • Emmski

Tack Men den har vi försökt, vid åtta är det inte lätt att hålla henne vaken. 

• Emmski

Hon sover ca3-5ggr på dagen mellan 25-45min ibland längre om vi är ute och går. Har försökt att banta ner tupplurarna med, men när hon blir trött så är hon.. 

• Emmski

Vi har nu provat lite olika allternativ och har lyckats med 5minuters metoden vänja bort nattmålet vid 4-5. Så nu sover vi hela natten och vaknar ju tyvärr vid fem. Om vi kan hålla henne vaken längre än åtta så lyckas hon ibland sova till närmre sex. Känner att jag väl får vara nöjd med detta Tack för allla tips. Tar gärna emot fler om ni har.

• Emmski

Haha jag har bara väntat på detta. Varför svara på en tråd för att provocera? Jag är ingen dålig mamma ochh skulle aldrig svälta mitt barn. Att jag bara tar mig tid att besvara dig är dock emot mina principer.. Enligt flera BVC sköterskor och läkare så behöver barn över tre månader INTE äta på natten utan använder det som tröst och ett sätt att somna om. Hade min dotter varit hungrig hade hon inte somnat om. Det var inte så att vi lät henne gråta sig till sömn direkt. Men tack för omtanken av min dotter som du inte vet något om..

• Emmski

Som sagt hade jag bett om kritik eller velat bli ifrågasatt så hade jag bett om det, nu bad jag om stöd och tips. Men för att ni ska kunna sova om nätterna så kan jag informera att min dotter kan inte få mer kärlek, beröring och omtanke än vad hon får. Hon har aldrig heller signalerat hunger utan att fått mat. Jag följer min instinkt och när hon ligger och kallar för att se om vi kommer springande så har vi gett henne några minuter och hon somnar då om själv. Blir hon ledsen som tex i natt när hon varit lite förkyld så SJÄLVKLART har jag både tröstat och hon fick en slurk mat. Så sköt i ert, jag känner mig trygg i att jag ALDRIG skulle göra något som skadar mitt barn. Hon äter väldigt mycket på dagen, ligger över kurvan (har gjort hela tiden) Och är piggare och gladare nu de nätter hon får sova sig igenom. Ska vi lära oss något av detta så är det att man ska inte döma eller kritisera om man inte har ALL fakta. Jag förtår nu varför folk inte vill be om hjälp på denna sida. Ställde samma fråga på Facebook och har bara fått stöd och hejrop. Och om någon varit skeptisk har de frågat ej kritiserat.  Ha en fin dag allihopa.

• Emmski

Hjälp vad stormiga känslor jag väckt.. Jag förnekar inget, men jag kanske uttryckte mig dåligt. Vi körde en variant av femminuters som passar oss. Vi går in när hon vaknar och klappar på henne allt ger nappen eller gossedjuret och talar om att det är fortfarande natt och nu ska vi sova med vänlig röst och ett leende. Då somnar hon omedelbart om och det tror jag inte hon gjort om hon kände sig otrygg. Hade hon varit ledsen-som inatt när hon är lite krasslig så självklart får hon tröst och mat om det behövs. Men jag tror på förklaringen att precis som vi vuxna vaknar massor av gånger om natten för att bara somna om och glömma det till morgonen så vaknar barnet och ger man det dubbla budskap att det måste få tröst och hjälp för att somna om så tror jag att mitt barn blir otryggt och förvirrat. Upplever som sagt att jag har en piggare och gladare tjej, som inte blir ledsen när jag lägger henne i sängen. Hon leker lite med sina gossedjur sen somnar hon själv. Bra för både henne och oss. Har vänner med stora barn som kört liknande när deras barn varit små och detta är härliga trygga barn som mår bra idag. Jag förstår och respekterar att detta inte fungerar eller passar alla. Och jag har inte sagt något sådant heller så tagga nu ner... Dalia tusen tack för omtanken

Svar på tråden Tips att somna om en morgon pigg 5-mån