• MammasTvåSmå

Femåring som vill klippa håret kort

Min dotter har hår till midjan just nu, två gånger har jag kapat av det vid axlarna och båda gångerna har det då varit längre än till rumpan när jag lyckats övertala henne att det inte är värt alla tårar vid borstningen.

Nu har hon fått för sig att hon vill klippa det KORT, mohawk eller dyl. Jag tvekar för jag tror att hon kommer ångra sig och det lär ju ta tid innan det vuxit ut,

Vad hade ni gjort? Hade ni klippt eller försökt övertala att det blir bättre men något mellanting, varken långt eller kort?

• Svar på tråden Femåring som vill klippa håret kort
  • Pajret

Dels så hade jag gått till frisör för att få det gjort. Det är inte så lätt som man tror att få till en shyst mohawk. Men så är ju faktisk hår bara hår. För att minska risken för att hon ångrar sig så hade jag försökt visa henne hur det hade sett ut. Det finns en massa bra hårstylings program på internet där man kan ta en bild på sig själv och lägga in och bara ändra frisyren. Då får hon en uppfattning av hur det kan se ut och hon blir inte så chockad om hon fortfarande vill klippa det.

Håret växer, och ganska snabbt. Får hon inte testa på olika frisyrer så kommer hon ta igen det senare i livet. Det har jag gjort och min pappa förbjöd mig att ha någonting annat än min egna hårfärg och långt hår. En gång fick jag klippa det kort och då var det var från under midjan, klippte det upp till hakan. Jag ångrade mig såklart, då jag tyckte jag såg ut som en pojke, men då visste jag det sen.

Jag förstår inte varför man inte testar på att ha olika frisyrer lite oftare. Det växer ju ut. ^^

• MammasTvåSmå
    Pajret skrev 2014-09-19 08:19:10 följande:

Dels så hade jag gått till frisör för att få det gjort. Det är inte så lätt som man tror att få till en shyst mohawk. Men så är ju faktisk hår bara hår. För att minska risken för att hon ångrar sig så hade jag försökt visa henne hur det hade sett ut. Det finns en massa bra hårstylings program på internet där man kan ta en bild på sig själv och lägga in och bara ändra frisyren. Då får hon en uppfattning av hur det kan se ut och hon blir inte så chockad om hon fortfarande vill klippa det.

Håret växer, och ganska snabbt. Får hon inte testa på olika frisyrer så kommer hon ta igen det senare i livet. Det har jag gjort och min pappa förbjöd mig att ha någonting annat än min egna hårfärg och långt hår. En gång fick jag klippa det kort och då var det var från under midjan, klippte det upp till hakan. Jag ångrade mig såklart, då jag tyckte jag såg ut som en pojke, men då visste jag det sen.

Jag förstår inte varför man inte testar på att ha olika frisyrer lite oftare. Det växer ju ut. ^^

Hon har haft olika frisyrer, dock som kortast strax över axlarna :) Hon är redan ganska blyg och osäker, så mycket därför jag tvekar till att ge henne en frisyr jag inte tror hon kommer trivas i.
  • Stårschan

En riktigt kort bob är annars riktigt snygg, och ser fortfarande "tjejig" ut, om det är så att man är rädd att okända människor ska tro att hon är pojke. Båda mina hade sådan frisyr i den åldern - den ena just för att hon ville klippa kort för att det blev så hemska tovor i hennes tjocka hår, och den andra för att hon själv fick för sig att leka med saxen, och då blev vi tvungna att klippa henne riktigt kort för att jämna till det. Hon var dock inte lika nöjd med sin korta frisyr som storasystern, men hon är å andra sidan den som har valt att vara korthårig nu när hon går mellanstadiet.

Svar på tråden Femåring som vill klippa håret kort