Fruwiie skrev 2014-09-19 10:28:06 följande:
Jag har svårt att få hjälp tyvärr min man jobbar borta på vardagarna och vi bor på landet utan nära till släkt o vänner. Jag står liksom själv med 2 barn i en ålder som kräver mycket. Även när bror ska sova o måste ha lugnt o tyst skriker hon tills hon får flaskan för att bror ska sluta gråta o kunna somna lugnt. Känns som hon kör med mig :(
Då kan ni ju till exempel lägga upp en plan inför helgen, när din sambo är hemma. Se till att ni är utvilade och beredda på att ha det jäkligt tufft ett dygn eller två. Byt av varandra, gå ifrån och ut när tålamodet tryter. Men ni måste bryta detta! Tror inte BVC insett hur mycket detta påverkar flickans matvanor.
Klart hon kör med dig, barn kan inte bestämma så mycket över sitt liv, men det provar gärna med de medel de har. Enklast är helt enkelt att förklara att flaskan är borta och att ni inte hittar den. Kanske kan ni hjälpas åt att leta? Det är enklare för en 3-åring att acceptera att den är borttappad än att hon vet att den finns men att ni säger nej. Sen är det bara att erbjuda alternativ och stå på sig. Det kommer att klinga av men var beredd på matvägran och protester i ett par dagar. Hota inte, muta inte, men erbjud ofta.
Det är de råd jag kan ge, det finns säkert många fler alternativ på hur ni kan ta tag i detta, men hur som helst så måste en förändring till för att hon ska börja äta normalt. Säkert kan dietist och liknande hjälpa till, men det här är en form av gränssättning som ni själva måste ta tag i.
Lycka till!